A járványhelyzet nyomán hirtelen homeoffice-ba ültetett irodai alkalmazottak számos informatikai kihívással szembesültek az elmúlt hetek során. Ráadásul a problémákra is csak online módon kaphattak megoldást az ugyancsak távmunkában dolgozó it-csapatoktól. Melyek voltak közülük a leggyakrabban felmerülő kérdések?
Miért kapcsol ki a laptop, ha lehajtjuk a fedelét? Miért nincs hang a Skype-ban? Hogyan szerkesszünk közösen dokumentumot az online térben? A Neumann Társaság a Microsoft Magyarország közreműködésével összegyűjtötte a Windows 10-zel kapcsolatban felmerült kérdéseket és válaszokat.
Az utóbbi hónapokban a szoftverek is vizsgáztak, utóbbiaknak anélkül kellett kiszolgálniuk a távmunkássá avanzsáltakat, hogy a használatukra előbb hosszas tréninggel készítették volna fel őket.
A Neumann Társaság összegyűjtötte a Windows 10-zel kapcsolatos leggyakoribb beállítási kérdéseket, illetve ezek egyszerű megoldásait, amit az MS Magyarország szakértői lektoráltak. A válaszok alapján a nem rutinos felhasználók is könnyen elvégezhetik az otthoni munka során nélkülözhetetlen beállításokat.
Miért nincs hang az online meetingen?
A legtöbb esetben csak le van némítva a hang: ezt könnyen lehet ellenőrizni, ha a gép sarkában lévő hangszóró ikonra kattintunk jobb gombbal, és a felnyíló ablakban megnyitjuk a hangerőkeverőt, és megszüntetjük a némítást.
Ha nem ez a gond, a számítógépeken már több eszközön keresztül is szólhat a hang: lehet az a laptop belső hangszórója, egy hozzá kapcsolt fülhallgató, de a hozzá csatlakoztatott tévén, monitoron keresztül is eljuthat hozzánk a hang. Így előfordulhat, hogy szól a hang, csak épp nem azon az eszközön, amelyen szeretnénk. A használatban lévő hangeszközöket a Gépházon (Start menü, fogaskerék ikon) belül a Rendszer pont alatt lehet megtalálni: itt a bal oldali menüsor második pontja a Hang.
Ha a mikrofon vagy a hangszóró azután sem működik, hogy több hangeszközt is megpróbáltunk, érdemes a Hibaelhárító gombra kattintani, az erre megnyíló varázsló segít elhárítani a problémákat, és tesztelni a hang működését. Ezt egyébként közvetlenül a Tálcán lévő óra melletti hangszóró ikonra jobb klikkel kattintva is megnyithatjuk a felnyíló menüben.
Miért nem jelenik meg a kép a laptophoz csatlakoztatott monitoron?
Valószínűleg azért, mert nincs bekapcsolva a külső képernyő használata a laptopon. Ezt többnyire valamilyen billentyűkombinációval lehet aktiválni, sok esetben az Fn-t és az F8 gombot kell megnyomni, amin egy számítógép és egy monitor piktogramja látható.
Ha ez a mód aktív, a Gépház Kijelző pontjának alján a Több képernyő részhez kell görgetni, ahol több üzemmód közül lehet választani: itt megadhatjuk, hogy csak a külső, vagy csak a laptop monitorján legyen kép, esetleg mindkét kijelző ugyanazt a tartalmat mutassa, vagy a képernyő kiterjesztése legyen aktív. Ez utóbbi nagyon hasznos, mert az egyikre berakhatjuk a levelezőszoftvert vagy a vállalati chatet, a másikra pedig a böngészőt vagy a szövegszerkesztőt, táblázatkezelőt.
Hogyan lehet elérni, hogy ne kapcsoljon ki a laptop, ha lehajtjuk a fedelét?
Ezt a lehetőséget akkor célszerű választani, ha sokat használjuk külső monitorra kapcsolva, asztalra helyezve a notebookot. Ehhez a Windows 10 Start menüben elérhető keresőjébe írja be azt, hogy: “fedél”, és kattintson a Fedél lehajtásakor végrehajtandó művelet megadása pontra!
A megnyíló felületen A képernyőfedél lecsukása pont mellett mindenhol adja meg, hogy Nincs művelet. Ha később mégis szeretne visszaváltani az eredeti üzemmódra, ugyanitt adja meg az Alvó állapot opciót, ilyenkor az összecsukott laptop nem fogyaszt energiát.
Üres pendrive-ra másolna fájlt, de azt írja a Windows, hogy túl nagy a fájlrendszerhez, mi a teendő?
Pendrive-ra vagy más digitális adattároló egységre különböző módokon lehet adatokat rögzíteni, de a felhasználás egyszerűsítése végett csak néhány fajta fájlrendszert használnak az ilyen eszközök. Ha újonnan veszünk egy pendrive-ot, az általában FAT32 típusú fájlrendszerrel van megformázva, hogy bármilyen régi eszközzel (például médialejátszóval) azonnal használni lehessen. Ez a rendszer azonban már olyan régi, hogy nem lehet rajta 4 gigabájtnál nagyobb fájlokat tárolni.
A probléma úgy oldható meg, hogy formázni kell a pendrive-ot, tehát előbb le kell menteni az adatokat róla például a számítógép belső tárjába. Ezután a Fájlkezelőben jobb kattintás az USB meghajtón, a felnyíló ablakban pedig ki kell választani a Formázás menüpontot. A felnyíló felületen a fájlrendszernél az NTFS opciót kell kiválasztani. Így már a 4 gigabájtnál nagyobb fájlokat is gond nélkül másolhatjuk a pendrive-ra.
Hogyan lehet.pdf fájlba menteni és megszerkeszteni egy dokumentumot?
A Microsoft Office már 2007 óta támogatja a .pdf formátumba való mentést, így például a Word, Excel, Powerpoint programokból is lehet .pdf-be menteni. Ha bármilyen más alkalmazásból (például valamelyik böngészőből) kellene .pdf-be menteni, a Windows 10 alapból lehetővé teszi azt.
Ha az adott dokumentum esetében kiválasztjuk a nyomtatást, és nyomtatónak a rendszerbe épített Microsoft Print to PDF eszközt választjuk ki, majd rányomunk a Nyomtatás gombra, egy .pdf kiterjesztésű dokumentum mentését ajánlja fel a Windows az általunk megadott mappába. Ezt a fájlt pedig egyszerűen tovább lehet küldeni. A .pdf fájlok szerkesztése is lehetséges mind a Microsoft Office online, mind a Microsoft 365 programcsomagokban elérhető Word szövegszerkesztővel.
Hogyan szerkesszünk közösen online dokumentumot?
A távmunka során jelentősen javítja a hatékonyságot, ha egy dokumentumon egyszerre többen is dolgozhatnak, legyen szó akár egy szövegről, akár táblázatról, vagy épp prezentációról. E módszer legfontosabb előnye, hogy nem szükséges különböző állapotú verziókat küldözgetni egymásnak, mindig mindenki az aktuális dokumentumban dolgozik, és azonnal láthatja a többiek módosításait. Kisvállalati és magánfelhasználói környezetben a Microsoft böngészőben működő Office Online, illetve az ugyancsak böngészőből elérhető Google Drive használata ajánlott a közös munkára, mivel mindkét szolgáltatás a feladatok elég széles körére használható előfizetési díj nélkül.