Informatívabbá és áttekinthetőbbé vált a szakhatóság által közel tíz éve működtetett hazai telefontarifa-összehasonlító rendszer. Az áttekinthetőséget a hatóság által létrehozott kalkulátor segíti.
Jó ötletnek indult, a hírközlési hatóság(NMHH) lassan már tíz éve, 2015. január óta publikálja a legnagyobb hazai szolgáltatók aktuális lakossági mobil- és vezetékestelefon-díjcsomagjainak átlagos havi költségeit(áhk).
Az NMHH eddig a három szolgáltatási szegmensre (előfizetéses mobiltelefon, feltöltőkártyás mobiltelefon és vezetékes telefon) külön-külön számított átlagos fogyasztói kosár alapján tette közzé az egyes díjcsomagok áhk-értékeit, operátoronként és szolgáltatástípusonként külön-külön oldalakon.
A költségmutató bevezetése óta eltelt közel egy évtized alatt azonban jelentős változások mentek végbe, főleg a mobilpiacon, ez, és az eddigi rendszer meglehetős statikussága, nehezen áttekinthetősége tette indokolttá a rendszer megújítását.
A legnagyobb változás a havidíjas mobiltelefon-szolgáltatásoknál következett be. Ebben a szegmensben, igazodva a fogyasztói igények változásaihoz, az eddigi átlagos fogyasztói kosár helyett több fogyasztói tarifát jelenít meg a rendszer, és tartalmuk kiegészült a díjcsomagokban foglalt adathasználat mennyiségével is.
A tarifacsomagok áttekinthetősége érdekében a havidíjas mobildíjcsomagok áhk-értékei mostantól már nem egy-egy statikus táblában jelennek meg, szolgáltatónként külön aloldalakon, hanem egy, a hatóság által létrehozott kalkulátor segíti az összehasonlítást.
Ebben mindenki kiválaszthatja milyen csomagot szeretne: mennyit tervez telefonálni, hány SMS-t küldene, mekkora a havi adatigénye, és vállalna-e hűségidőt vagy elektronikus számlázást és fizetést.
Ezek alapján az oldal a fogyasztói elvárásokhoz igazodó legkedvezőbb áhk-értékű díjcsomagokat mutatja meg. Ami legalább ilyen fontos, hogy mindezt már úgy, hogy minden jelentős mobilszolgáltató díjcsomagjait egy helyen jeleníti meg, a várható havi költségeik szerint rangsorolva.
A többi szegmens is megújult, de másként
A feltöltőkártyás mobiltelefon- és a vezetékestelefon-szolgáltatások áhk-értékeinek megjelenítése is megújult, de mivel ez a két szegmens jól körülhatárolható fogyasztói igényeket szolgál ki, és a költségek meghatározása is lényegesen egyszerűbb, itt megmaradt a korábbi átlagos fogyasztói kosár.
A korábban szolgáltatónként megjelenített értékek viszont már itt is egy közös oldalon jelennek meg, megkönnyítve az összehasonlítást.