A hazai mobil-előfizetők jelentős része rendszeresen túllépi havi költségkereteit, mégis csak alig több mint a felük ellenőrzi a számlához kapcsolódó tényleges telefonhasználatot – derül ki egy friss kutatásból.
A magyarok kevesebb, mint a harmada ellenőrzi legalább havi rendszerességgel mobilhasználatát, minden ötödik megkérdezett pedig csak akkor foglalkozik vele, amikor túl magas a telefonszámla, vagy kimerült az adatkerete – állapítja meg a mobilcsomagok összehasonlításával foglalkozó BillKiller felmérése.
Egy kis odafigyelés évi több tízezres megtakarítást hozhat
Mobilhasználati tudatosságunk alacsony színvonalára utal, hogy az előfizetői kör negyede még azt sem tudja, hogy hol találja meg a kimenő és bejövő hívásokkal, az SMS-ekkel és az internethasználattal kapcsolatos adatokat a telefonjában. Egy kis odafigyelés pedig akár évi több tízezer forintos megtakarítást is jelenthet.
A magyarok 21 százaléka havonta többször, míg 9 százalékuk a havi számla beérkezésekor ellenőrzi a mobilhasználatát, 20 százalékuk pedig csak akkor foglalkozik vele, amikor a költségek túl magasak, vagy a szolgáltatás nem elérhető – derült ki a Pulzus által végzett friss kutatásból.
További 19 százaléknak összegtől függetlenül mindegy mennyi van a számláján, 28 százalék pedig a korlátlan használatú előfizetése miatt nem figyel a tényleges mobilhasználatára.
Ezek után nem meglepő, hogy az előfizetők jelentős része rendszeresen túl is lépi havi költségkereteit, 35 százalékuk alkalmanként fizet többet a havi csomagdíjánál, négy százaléknál viszont ez havonta megjelenő probléma.
Nem könnyű az ajánlatok összehasonlítása
Sallai Ákos, a BillKiller Kft. alapító-tulajdonosa szerint a fogyasztói tudatosság kérdését érdemes a távközlési szektorra jellemző árképzési és értékesítési gyakorlatokkal együtt vizsgálni. Erősen kérdéses ugyanakkor, hogy a fogyasztók valóban össze tudják-e hasonlítani a szolgáltatók ajánlatait, illetve könnyen elérhető-e számukra minden szükséges információ a megfelelő döntéshez.
Ezt támasztják alá az Európai Bizottság által megrendelt, és az IPSOS által végzett fogyasztóiélmény-kutatás eredményei is. A 27 tagországban végzett felmérés szerint a távközlés a könnyű termék-összehasonlítás listáján csak a kilencedik.
A 22 szektort tartalmazó rangsort a cipő- és ruházat, valamint a szállásfoglalás vezeti, míg a bankszámlák és a közüzemi szolgáltatások esetében jelenti a legnagyobb kihívást a termék-összehasonlítás.
A kutatás készítői arra is kíváncsiak volt, hogyan próbálnak mégis spórolni a használattal a mobil-előfizetők. A legtöbben (47%) internetes csevegő applikációkkal helyettesítik a hagyományos hívásokat és az SMS-eket, ez a megtakarítási forma egyébként leginkább a nőkre és a feltöltőkártyát használókra jellemző.
A mobil díjcsomagok összehasonlításával foglalkozó BillKiller az egyelőre ingyenesen hozzáférhető, androidos applikációjával teszi lehetővé, hogy a felhasználók valós telefonhasználati adataik alapján másodpercek alatt kalkulálják ki az igényeiknek leginkább megfelelő, legolcsóbb mobilcsomagot, majd az adott szolgáltató honlapján arra váltsanak.