Elemzők szerint hamarosan a gépek is megjelennek vásárlóként, amivel az évtized egyik legdinamikusabb új növekedési lehetőségét adják.
A gép, mint vásárló ugyanakkor továbbra sem számíthat élő gazdasági szereplőnek, aki fizetés ellenében árukat, vagy szolgáltatásokat szerez be – pontosítják a jövendő helyzetet a Gartner kutatói, akik a témáról nemrégiben könyvet is írtak.
Öt év múlva már a személyi asszisztensek dolgoznak helyettünk?
A gépi vásárlók korszaka már el is kezdődött. Már több olyan gép létezik, amely képes vevőként fellépni, mint ember a bolygón. Napjainkban több mint 9,7 milliárd a telepített IoT-eszközök száma, beleértve a berendezések felügyeletét, a megfigyelő kamerákat, a hálózatba kötött autókat, az intelligens világítást, a táblagépeket, az okosórákat, az intelligens hangszórókat és a csatlakoztatott nyomtatókat.
Ezek mindegyikének folyamatosan javul az információelemző és a döntéshozatali képessége. Ennek alapján minden IoT-kompatibilis termék vásárlóvá is válhat. Ezzel a Gartner szakértők lényegében azt jósolják, hogy 2027-re a fejlett gazdaságokban élő emberek felének már a személyi asszisztense fog helyette-mellette dolgozni mindennap.
A kereskedelmi vállalkozások vezetőinek pedig össze kell fogniuk, hogy fel tudjanak készülni a gépi vásárlók korszakára. Ez a folyamat a jogászokkal indul, akiknek meg kell teremteniük a témával kapcsolatos definíciókat, és meg kell határozniuk, hogy adott vállalat milyen kockázatkezelési módokat tud kereskedelmileg alkalmazni.
Folytatódik az informatikai igazgatókkal, akiknek a gépi vásárlók jövendő piacait kiszolgálni képes platformok felépítését kell irányítaniuk, de fontos szerep jut a marketingvezetőknek is, akiknek újra kell definiálniuk az ügyfél fogalmát, és azt, hogyan értsék meg a gép, mint vásárló igényeit.
A HR vezetőknek, az ellátási láncot irányítóknak, valamint az értékesítési vezetőknek pedig elsősorban azt kell figyelembe venniük, hogy a gépi vásárlók milyen hatással lesznek a vállalatukra.
A gépi vásárlók evolúciója három fázisban
Ma már elérkeztünk a gépi vásárlók fejlesztésének első fázisába, ez olyan szolgáltatásoknál is megfigyelhető, mint a HP Instant Ink, az Amazon Dash Replenishment és a Tesla autói, amelyek a tulajdonos nevében korlátozott funkciókat „társvásárlóként” hajtanak végre.
A szabályokat az emberek állítják fel, a gép pedig végrehajtja azokat egy meghatározott és előírt ökoszisztémán belül. Ezek a gépek tehát „kötött vásárlók”, és egy háromfázisú fejlődésben az elsők .
A második, feltörekvő szakaszban az emberek még mindig „alkalmazkodó vásárlóként” határozzák meg a gépekre vonatkozó szabályokat, bár a mesterséges intelligencia(AI) minimális beavatkozással választhat és cselekedhet az ember nevében bizonyos feladatok elvégzésekor, ilyen a robotrading és az autonóm járműrendszerek.
A végső fázisban ezek az új gazdasági szereplők „autonóm ügyfelekké válnak”. Elegendő intelligenciával rendelkeznek ahhoz, hogy az emberek nevében, de függetlenül és nagyfokú diszkrécióval járjanak el.
Az egyes fázisok gépi ügyfeleiben az a közös, hogy háromféleképpen fognak az emberekétől eltérő döntéseket hozni. Logikusak, és olyan szabályok alapján hoznak döntéseket, amelyek átláthatóak vagy nem. Másodszor, nagy mennyiségű információt is képesek feldolgozni. Végül a gépek arra koncentrálnak, hogy hatékonyan és érzelmek nélkül hajtsák végre a feladatokat, és nem befolyásolhatják őket olyan szituációk, hogy éppen boroznak és vacsoráznak – emelik ki a Gartner szakértői.