Az Európai Bizottság (EB) újabb részleteket hozott nyilvánosságra az unión belül vásárolt okostelefonok, a vezeték nélküli vezetékes telefonok és a táblagépek tartóssági és javíthatósági követelményeire vonatkozó tervről. Ebben az az előírás is szerepel, amely a gyártóknak legfeljebb tíz évre szóló javítási kötelezettséget ír elő.

Okostelefon javítás

A 30 oldalas dokumentumban összesítették a 2022 őszén – az Európai Unió(EU) e-hulladék csökkentését célzó szabálytervezetének a részeként – nyilvánosságra hozott javaslat indokait és céljait – emlékeztet a Mobile World Daily.

Szigorodó tartóssági előírások

A tervezet a várható előírások között felsorolja a készülékek karcállóságának a meghatározott szintjét, tartalmazza a por- és vízvédelem mértékét. A gyártóknak azt is biztosítaniuk kell, hogy az eszköz akár száz leejtést is kibírjon sérülés és fedél nélkül, és át tudjon menni egy szigorú akkumulátortűrési teszten is. Az akkumulátoroknak 500 töltés után még legalább a teljes kapacitás 83 százalékát meg kell őrizniük. Alternatív vállalás lehet, egy a felhasználók által telepíthető tartalék akkumulátor is.

Ez utóbbira is készül ugyanis egy uniós jogszabály, amely 2024. január 1-jén lép életbe és többek között előírja majd, hogy az okostelefonoktól és táblagépektől az elektromos kerékpárokig minden ilyen akkumulátoros készüléknek, eszköznek rendelkeznie kell cserélhető akkumulátorral.

A javítási folyamat egyszerűsítése érdekében az eszközgyártóknak hozzáférést kell biztosítaniuk 15 fontos alkatrészhez, beleértve a burkolatokat, hangszórókat és a portokat, a szervizek számára az eszköz bevezetését követő egy hónapon belül.

A hardverszabályokkal együtt a gyártóknak legalább öt évre garantálniuk kell az operációs rendszer biztonsági frissítéseit attól a dátumtól számítva, amikor az eszközöket kivonják az értékesítésből, és három évre az úgynevezett funkcionalitásfrissítésekre.

Az eddigi javaslatokról további tárgyalásokat kell folytatni az Európai Parlament és a tagállamok között, mielőtt azok jogerőre emelkednek.

Készülékcsere helyett legyen inkább javítás

A rendelkezések között az EB azt is kimondja, hogy az EU-ban fogyasztási cikkeket értékesítő cégeknek a törvényes garanciális időszakon belül a sérült áru cseréje helyett a javítást kell felajánlaniuk. A cserére csak abban az esetben kerüljön sor, ha az olcsóbb megoldásnak bizonyul a javításnál.

Az EU becslései szerint körülbelül 35 millió tonna hulladék származik az idő előtt kiselejtezett elektronikai termékekből, miközben a csere évente 12 milliárd euróba kerül a fogyasztóknak.

A jótállás utáni szabálytervezet szerint a javítási kötelezettség alá eső árukat gyártók a vásárlástól számított 5-10 évig kötelesek javítani a termékeket, ha a vevő kéri és a javítás lehetséges.

Az európai piacon számos technológiai és távközlési vállalat tett már lépéseket a javíthatóság érdekében, köztük a Samsung, a Vodafone és az Apple.

Az egyéb javaslatok között szerepel az a követelmény, hogy az eredeti gyártók tájékoztassák a fogyasztókat arról, mely termékek tartoznak a rendszer hatálya alá, valamint egy európai szabvány létrehozását is tervezik, amely a legjobb szervizek beazonosításában segíti a fogyasztókat.

Az EB olyan szabályokat is javasolt, amelyek határozottabban lépnek fel azokkal a társaságokkal szemben, amelyek olyan környezetvédelmi jogosítványokra hivatkoznak, amiket nem tudnak felmutatni.