Emlékszünk még arra az időre, amikor cserélhettük a mobilunkban és más hordozható eszközünkben lévő akkumulátort? Az elmúlt években megszűnt ez a lehetőség, de egy készülő uniós szabályozásnak köszönhetően két év múlva ismét eljöhet ez a korszak és nemcsak az okostelefonokban.

Visszatérhet a kivehető akkumulátoros mobilok kora

Egy évtizeddel ezelőtt adottak voltak a cserélhető akkumulátorok a hagyományos és okostelefonokban és más elektronikai eszközökben. Manapság viszont a legtöbb kütyünkben beépített az akkumulátor, aminek a javítása, vagy cseréje kihívást jelent.

A 2024. január 1-jén életbe lépő új uniós jogszabály segíthet a helyzeten, mivel többek között előírhatja majd, hogy az okostelefonoktól és táblagépektől az elektromos kerékpárokig mindennek rendelkeznie kell cserélhető akkumulátorral – emlékeztet a tervezett változásokra az Android Authority szakportál.

Ezért kellettek a beépített akksik

A zárt akkumulátorok a karcsúbb telefonokkal érkeztek, hogy távol tartsák a készülékeket a portól, szennyeződéstől és víztől. Az is szerepet játszhatott, hogy a gyártók szervize díjat számolhat fel a javításért, mivel mi magunk nem tudjuk azt kicserélni, vagy ösztönözhet új telefon vásárlására, ha javíthatatlanul elromlott az akkumulátor.

A rendelet megjelenése jelentős dizájnváltásra, az eszközök újratervezésére késztetheti a gyártókat, hogy biztosítsák az akkumulátorok könnyű hozzáférhetőségét és cserélhetőségét. Ez akár globálisan is megtörténhet, nem csak Európában.

Az új jogszabály kimondja, hogy az elemeket általánosan elérhető alapszerszámokkal kell tudni biztonságosan kivenni és kicserélni a készülék vagy az akkumulátorok károsodása nélkül, és ehhez is leírást kell, hogy mellékeljenek a gyártók.

Ez áll a jogszabály tervezetben

Két éve jelentette be a brüsszeli bizottság, hogy felülvizsgálja az Európai Unió akkumulátor-irányelvét, hogy segítse a körforgásos gazdaságot, javítsa a fenntarthatóságot és lépést tartson a technológiai fejlődéssel.

A rendeletjavaslatot, az európai zöld megállapodás részeként 2020.decemberében nyújtották be, jóval túlmenve az akkumulátorok kivehetőségéről és cseréjéről. Ez kötelező előírásokat határoz meg az EU-ban forgalomba hozott összes akkumulátorra – azaz a hordozható akkumulátorokra, a gépjármű-akkumulátorokra, az elektromos járművek akkumulátoraira és az ipari akkumulátorokra.

A követelmények a fenntarthatóságra és a biztonságra vonatkoznak, beleértve a veszélyes anyagok, különösen a higany és a kadmium használatára vonatkozó korlátozásokat; a szénlábnyomra vonatkozó szabályokat; a kobalt, ólom, lítium és nikkel kötelező újrahasznosított tartalmi célértékeit; teljesítmény- és tartóssági paramétereket; hordozható készülékek eltávolíthatóságát és az akkumulátorok cserélhetőségét; a helyhez kötött akkumulátor-energiatároló rendszerek biztonságát, valamint a címkézést és a tájékoztatást.

A javaslat további követelményeket tartalmaz arra vonatkozóan is, hogyan kezeljék a működésképtelen, lejárt akkumulátorokat. Új begyűjtési célok is megjelennek a dokumentumban, például a hulladék hordozható akkumulátorokra 2025-ben 65 százalék, 2030-ban pedig már 70 százalék az elvárás.

A javaslat követelményeket állapít meg az ipari és elektromos járművek akkumulátorainak helyhez kötött energiatároló akkumulátorként történő újrahasznosításának megkönnyítésére. Meghatározza továbbá a gazdasági szereplők akkumulátorok kezelésével kapcsolatos kötelezettségeit.

Javaslatot tesz egy úgynevezett „akkumulátor-útlevél” létrehozatalára is, amihez az akkumulátorokra vonatkozó információk elektronikus csererendszerének felállítását irányozza elő. A dokumentum rendelkezéseket tartalmaz a kötelező zöld közbeszerzésről, a megfelelőség értékelésről, a megfelelőség értékelő testületek bejelentéséről, a piacfelügyeletről és az egyéb gazdasági eszközökről is.

A javaslatért az Európai Parlament Környezetvédelmi, Közegészségügyi és Élelmiszer-biztonsági Bizottság (ENVI) felel. Az ENVI bizottság idén februárban fogadta el jelentését, amely a javasolt rendelet hatálya alá vonta még a könnyű közlekedési eszközökhöz (LMT), például az e-bike-okhoz és az e-robogókhoz használt akkumulátorokat is.

Megerősítette az átvilágítási követelményeket, amelyek az akkumulátorokat az EU piacán forgalomba hozó minden gazdasági szereplőre vonatkozik, és le kell fedniük az akkumulátor teljes értékláncát. Ez előírja, hogy 2024-re a készülékekben lévő hordozható akkumulátorokat és az LMT akkumulátorokat úgy kell megtervezni, hogy azok könnyen és biztonságosan eltávolíthatók legyenek, egyben lecserélhetőek az alapvető és általánosan elérhető eszközökkel.

A jelentés magasabb begyűjtési célokat határoz meg a hulladék hordozható akkumulátorokra vonatkozóan; minimális begyűjtési díjakat vezet be az LMT akkumulátorokra; és megemeli a lítium anyag-visszanyerési célját. Egy hónappal később az EP plenáris ülése 584 igen szavazattal, 67 nem szavazattal és 40 tartózkodás mellett elfogadta a jelentést. Ez után indulhatnak az intézményközi, háromoldalú tárgyalások.

Most is vannak még cserélhető akksis telefonok

Még mindig vannak cserélhető akkumulátorral rendelkező telefonok, de ezek általában a közép kategóriába tartoznak, vagy speciális felhasználói körnek szólnak. A szakportál gyűjtése szerint jelenleg ezek a legjobb kivehető akksis telefonok:

– Samsung Galaxy XCover Pro

– Samsung Galaxy XCover 5

– Fairphone 4

– Nokia 1.3

– Nokia C01 Plus