Azoknak a robotoknak a velejárója, amelyeket nemrégiben telepített a Coca-Cola HBC Magyarország a dunaharaszti gyártóüzeme központi raktárába. A robot picking nevű fejlesztés a hazai élelmiszeriparban egyedülálló logisztikai innovációnak számít.

Magyarország legnagyobb üdítőital gyártója, a Coca-Cola HBC Magyarország a közelmúltban 750 millió forintot meghaladó összértékű beruházásokat hajtott végre logisztikai folyamatainak a korszerűsítésére.
Erre jó a robot picking
A cég dunaharaszti gyártóüzemének a központi raktárában már működnek is azok a mesterséges intelligenciát használó robotok, amelyek az úgynevezett túraszedés, vagyis a megrendelések alapján a raklapokra kerülő termékek összeállítása során növelik annak a hatékonyságát, segítve a területen dolgozókat a még pontosabb vevőkiszolgálásban.
A robot picking nevű nemzetközi fejlesztés a hazai élelmiszeriparban logisztikai innovációnak számít. Ennek nyomán a túraszedési folyamat egy része mostantól egy a dolgozóktól teljesen elzárt ezer négyzetméteres területen valósul meg, ahol a gyártósorról érkező termékek összekészítését, raklapokra helyezését és fóliázását három önműködő robotkar, targoncák és a termékek mozgatásáért felelős kisebb járművek, az úgynevezett sharkok végzik önállóan.
Az innovatív technológia az italgyártó 20 legkeresettebb termékét a raktárban elfoglalt helyük alapján kezeli, hibamentesen. A három robotkar óránként 6 raklap összeállítására képes, több mint kétszer olyan gyorsan dolgoznak, mint az emberi munkaerő.
A soha el nem fáradó robotok akár 4 rakodómunkás feladataival egyenértékű munkát képesek elvégezni ugyanannyi idő alatt. A technológia hétvégenként a vállalat legnagyobb vevői számára készít össze vegyes raklapokat egy előre meghatározott sorkép alapján.
A robotok a falakra szerelt szenzorok és tükrök segítségével, a vállalati wi-fi hálózatot használva működnek – válaszolták a cég szakemberei a digitrendi.hu kérdésére, a fejlesztéseket bemutató tájékoztatón. Az automatizált megoldás a tervek szerint a raktár válogatási és csomagolási feladatainak a 15 százalékát vállalják át az élő munkaerőtől.
Okosszemüveges megoldás a túraszedésre
A robot picking technológiát megelőzően 2020-ban már egy másik hatékonyságnövelés fejlesztést is bevezettek a gyárban. Az okosszemüveges túraszedést már 2020 óta alkalmazzák, ennek segítségével a raktári dolgozók hangvezérelt utasításoknak megfelelve végzik a rendelések összekészítését.
Az ugyancsak mesterséges intelligenciát használó technológia javítja a termékek kigyűjtésének minőségét, ugyanakkor mérhetővé és fejleszthetővé teszi a munkavégzés hatékonyságát, az adatok elemzésével pedig további rendszerszintű fejlesztések hajthatók végre az üzemben.

A korábbi beruházás révén egyidőben 24 fő végezheti az összegyűjtést az okosszemüveg használatával. A dunaharaszti raktárban jelenleg 38 okosszemüveggel dolgoznak, a feladatvégzés pontossága megközelíti a 100 százalékot, az összekészítés hatékonysága pedig 10 százalékkal nőtt. Utóbbi beruházásra 21 millió forintot költött a cég.
Az italgyártó nagyvállalat az elmúlt 26 évben összességében több mint 125 milliárd forint értékű beruházást hajtott végre Magyarországon, ennek keretében 2 gyártóbázist és 8 logisztikai központot építettek fel.