A pandémia felturbózta az automatizációt nemcsak nemzetközi szinten, hanem itthon is. Egy friss kutatás szerint a hazai vállalatok közel egyharmada számára az automatizálás jelenti a legnagyobb kihívást. Hogyan terjed, milyen előnyöket és kihívásokat jelent ez technológia? – egyebek mellett erről beszélgettünk a Siemens Zrt. szakértőjével.

A pandémia kezdete óta a hazai vállalatok eltérő sikerrel vették az automatizáció útjában álló akadályok legyűrését. A vezetők közül sokan számítanak arra, hogy még nagyobb teret nyernek a közeljövőben az olyan új technológiák, mint a mesterséges intelligencia(AI) és a gépi tanulás(ML). A legkomolyabb kihívásnak az üzleti folyamatok automatizálását érzik a cégvezetők, a válaszadók 28,8 százaléka sorolta az első helyre ezt a területet.
Az automatizáció különösen jól használható az adatok elemzésében, de csak az a cég tud ebből versenyelőnyt kovácsolni, amely képes megfelelően és valós időben összegyűjteni, feldolgozni, elemezni és értelmezni őket, majd ezekre alapozva meghozni a szükséges döntéseket – derül ki a Dell Technologies idén júniusban a magyar vállalatok felsővezetőinek, döntéshozóinak bevonásával készült felmérésből.
Az automatizálás számos más területen is megoldást hoz
„Az automatizáció elég széles körben jelenik meg, legyen szó az autóiparról, az élelmiszeriparról, vagy a háztartásokról. Ott is, ahol épületautomatizálásról beszélünk, mint például egy új irodaház esetében, vagy akár a közösségi közlekedésnél is, mint mozgólépcső vezérlés, vagy a gyárakban füst és egyéb gázok elvezetésére alkalmazott vezérlőként. De ott vannak a logisztikai központoknál, ahol például a magas raktárak vezérlésénél használható előnyösen egy ilyen megoldás, amit a Siemens-nél SIMATIC-nak neveznek” – mondja Brechler Attila, a Siemens Zrt. szakértője.
Az automatizálás a megjelenítőkön keresztül jelenthet gyártásfelügyeletet: az élelmiszeriparban például felügyelni kell a tejpasztőrözés folyamatát, vagy különböző öntetek, szószok hőkezelését is. A megjelenítők is különfélék lehetnek, attól függően, hogy milyen mértékű, milyen szintű adatgyűjtésre van szükség, mennyi ideig kell azokat tárolni, hány operátor ül előttük? Így akár különböző méretű rendszereket is lehet skálázni. A nagyobbaknál több operátorra van szükség, mert több berendezést kell felügyelni.
„Az utóbbi időszakban az épületautomatizálási rendszerekben is egyre több SIMATIC megoldást használnak részben azért, mert az eddig ipari jellegű automatizálással foglalkozó cégek lehetőséget láttak abban, hogy épületek automatizálásába is beszálljanak. Tehát itt is megjelennek azok az ipari PLC-k, amiket az autóipar és mindenki más egyéb a gyártásra használ” – mondja a szakértő.
Ennek előzménye, hogy nagy gyárak az üzemen belüli épületautomatizálást és a légkezelést is a SIMATIC-ra építették, mondván, hogy a gyártásban már megvannak azok a karbantartók, akik rendelkeznek azzal a szaktudással, ami szükséges a rendszer kezeléséhez.

Valós idejű helymeghatározás a dolgozók biztonságáért
Az autóipar egy másik érdekes példát is ad az automatizáció sokoldalúságával kapcsolatban. A Volkswagen Autoeuropa Portugal cégnél egy intelligens, valós idejű helymeghatározó rendszert vezettek be a dolgozók biztonságának és működési hatékonyságának a növelésére.
A Lisszabonhoz közeli Palmelában lévő komplexumban egy kisváros forgalmát imitálva naponta több ezer alkalmazott és több száz jármű keresztezi egymást a kétmillió négyzetméteren elterülő létesítményben.
A gyártelep legforgalmasabb belső csomópontjában óránként 70 ember által működtetett alkatrészszállító vontatóvonat és 50 automatizált irányított jármű (AGV) közlekedik. Az üzemeltetőknek biztosítaniuk kellett a dolgozók maximális biztonságát és optimalizálniuk kellett a forgalom áramlását. A cég a SIMATIC RTLS valós idejű helymeghatározó rendszer és mesterséges intelligencia(AI)) alapú Location Intelligence(LI) szoftverét választotta.
Nullára csökken a balesetek száma
„A terület már jóval az AGV-k bevezetése előtt ismert volt korlátozott láthatóságáról és szűk folyosóiról. Az AGV-k bevezetésével azonban lehetetlenné vált a folyamatos működés biztosítása a logisztikai eszközök között. A megoldást nyújtó rendszer lehetővé teszi, hogy az AGV-k is „lássák” a közlekedési lámpákat, ne csak a vontatóvonatok vezetői. Ehhez a lámparendszert kellett felszerelni a már említett valós idejű helymeghatározóval és a helyintelligencia (LI) szoftverrel együtt” – mondja DiogoGraça, a Volkswagen Autoeuropa logisztikai tervezési szakértője.
Az előbbi pontosan meg tudja határozni a termelésben és a logisztikában működő eszközöket, míg az AI által támogatott LI szoftver a geokerítéseket kezeli, valós időben követi nyomon a különböző járművek mozgását, optimalizálja az útvonalakat és folyamatokat.
Ezek együttesen 30 cm-es pontossággal meg tudják határozni az álló és mozgó embereket és tárgyakat. Ehhez képest egy normál telefonos GPS a legjobb esetben is csak néhány méteren belül tudja meghatározni valakinek a helyét. Amikor egy AGV átlépi egy bizonyos terület határait, a geokerítések riasztást adnak. A rendszer feldolgozza a riasztást, és jelet küld az AGV-nek, amely megálljt parancsol vagy éppen indulásra utasít.
A megoldás további kulcselemei az ultraszéles sávú (UWB) átjárók, amelyek pontosabbak, mint a wi-fi. A gyári környezetek tele vannak wi-fi jelekkel és automatizált gépekkel. A vontatószerelvények vagy az AGV-k áramlásának bármilyen megzavarása a gyártás leállítását jelentené. A SIMATIC UWB zökkenőmentes kommunikációt teremt a járművek, a transzponderek és a szoftver között anélkül, hogy megzavarná a normál működést.A rendszer telepítése óta a nagy forgalmú zónában az incidensek száma nullára csökkent.
Az összegyűjtött adatokban is nagy a potenciál. A Volkswagen Autoeuropa adott időben láthatja, hol vannak az alkatrészek, ami nagyon hasznos „tudás” a pontos összeszereléshez. A megfelelő eszközökkel anonimizált és megtisztított adatok elemezhetők, és felhasználhatók az útvonalak és logisztika szimulálására, tervezésére és megváltoztatására. Az adatelemzés mindenféle járműre, takarítókocsira, karbantartásra, még a gyárban használt kerékpárokra is alkalmazható.
Magyarországi lehetőségek
„Nemzetközi felmérés szerint a gyártási folyamatok 60%-a automatizálható, és ez a szám hazánkban némileg még nagyobbra is becsülhető. Ezt a területet célozzuk meg a SIMATIC portfoliónkkal. Ami a rendszerek értékesítését, bevezetését illeti, ha egy adott beruházásnál a berendezésszállító hazai gépgyártó már Siemens alapokon dolgozik, akkor a legtöbb esetben ő maga keresi meg az értékesítési csatornánkat. Tudatja velünk, hogy van itt egy projekt, amiben ilyen és ilyen berendezéseket gyárt majd, és ehhez kér tőlünk segítséget, támogatást abban, hogyan konfiguráljon egy ilyen rendszert. Ehhez tudnunk kell azt, hogy mi és hogyan fog működni, mit és milyen pontossággal kell vezérelni, mennyire lesz bonyolult a rendszer. Ehhez egy rendelési kód szintű konfigurációt adunk át az ügyfélnek, ami ugye hozza magával azt is, hogy ilyenkor ajánlatot is adhatunk rá” – mutat rá Brechler Attila.