Idén már nem ad ki nyomtatott telefonkönyvet a Magyar Telekom. A műfaj 140 évet élt meg hazánkban.
Már egy éve megszűnt a hazai távközlési cégek azon kötelezettsége, hogy könyv, vagy bármilyen egyéb adathordozó formájában elérhetővé tegyék az előfizetők adatait. A piacvezető szolgáltató Magyar Telekomnál a tavaly kinyomtatott példányok voltak az utolsók, közülük egyet a Postamúzeum számára ajánlott fel a társaság.
A telefonkönyv megszűnése a változó fogyasztói igényekkel, valamint a digitalizációval magyarázható. A hírközlési hatóság(NMHH) kutatása alapján öt éve még közel 60 ezer telefonkönyvet nyomtattak, 2020-ban viszont már 17 ezernél is kevesebbet, és felére esett vissza a fogyasztók által átvett névjegyzékek száma is.
Ennél is meredekebben, 92 százalékkal zuhant a kiegészítésként CD formájában terjesztett telefonkönyvek száma, a korábbi 31 ezerről legutóbb már mindössze 2500-ra.
A digitalizáció térhódításával a nyomtatott és CD-n tárolt telefonkönyvet kiegészítették az online elérhető adatbázisok is. A jövőben ez utóbbiak még megmaradnak, mellettük az egyetemes tudakozó (11800-as szám), valamint a Magyar Telekom hálózatából a 11818-as számon hívható tudakozó szolgáltatás is elérhető marad.