Kihasználhatja helyzeti előnyét az 5G technológiában a Vodafone a hazai mobilpiacon. Iparági szakértők szerint a cég nem várja meg a félbeszakadt tender végét, már október közepén elindulhat az éles szolgáltatással is.
![Vodafone 5G](https://digitrendi.hu/wp-content/uploads/2019/10/voda5g-crop2_520x327.jpeg)
Rendesen megbolygatta a hazai mobilpiacot a Digi kizárása az 5G tenderből. Noha sem a szabályozó hatóság(NMHH), sem a cég nem adott konkrét választ a Digi fellebbezésével kapcsolatos kérdésünkre, a további folyamatok leállásából látszik, hogy megtörtént a lépés.
Egyelőre elmaradtak a frekvencialicitek
Hétfőn kellett volna a versenyben maradt szolgáltatóknak a mostani csomag legértékesebb elemére, a földfelszíni tévés műsorszórásból 2021-től felszabaduló 700 MHz-es spektrumra licitálni, ami nem történt meg. Sőt a korábbi szeptember 23-ra időzített licitálás is elmaradt.
A fellebbezés megtörténtére utalhat a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság válaszának az a része, amely szerint: „az elektronikus hírközlésről szóló törvény alapján egy elsőfokú hatósági döntés ellen benyújtott fellebbezés halasztó hatályú. A másodfokú döntés meghozatalára hatvan nap áll rendelkezésre.”
Ez azt is jelenti, hogy az 5G frekvenciákra licitálás és az egész eljárás akár több hónappal is elhúzódhat, főleg ha az elsőfokú határozat tartalma ismétlődik meg másodfokon is, akkor a Digi továbbmehet a bíróságra, kérve akár a tenderezési folyamat felfüggesztését is.
A Digi kizárása átírhatja a hazai menetrendet
A Digi kizárása átírhatja az 5G szolgáltatás magyarországi indulásának a korábban elképzelt menetrendjét. Az 5G tender meghirdetésekor még úgy látszott, hogy annak lebonyolítása után a mobilpiac régebbi szereplői nagyjából azonos rajtvonalról indulnak.
A kialakult helyzet azonban az általunk megkérdezett piaci szakértők szerint felboríthatja a menetrendet, és a jelenleg frekvencia szempontból helyzeti előnyben lévő Vodafone akár már ebben a hónapban elindulhat az 5G-s kereskedelmi szolgáltatással.
Mint korábban megírtuk a hazai mobilszolgáltatók közül a Vodafone már rendelkezik 5G képes frekvenciakészlettel a 3,5 GHz-es tartományban. A szolgáltató még a 2016-os korábbi tenderen vásárolt belőle 60 MHz-nyi mennyiséget. A szóban forgó frekvenciasáv egyébként szigetszerű hálózatok kiépítésére alkalmas.
Szaporodnak a belvárosi 5G antennák
A szolgáltató egy éve, hogy az országban elsőként streamelt az 5G hálózaton keresztül élő online videós tartalmat HD minőségben a világhálóra. Az idén nyáron végrehajtott tesztek során pedig fel is állította első saját jogú valódi 5G-s bázisállomásait, egyet Zalaegerszegen az önvezető autó tesztpályán, a másikat pedig a cég fővárosi székháza tetején.
Azóta a belvárosban járva egyre több helyen tűnnek fel a cég újabb 5G antennái. A szakértők szerint a már megvásárolt frekvenciamennyiség még legalább 10 hazai város belvárosának a lefedésére elegendő. Arról nem szól a fáma, hogy milyen aktuális szolgáltatással indulna el az operátor, de 5G-képes mobilok, modemek már vannak a piacon.
Az indulással kapcsolatos tervekre utalt a cég elnök-vezérigazgatójának a felszólalása is az Internet Hungary(IH) nyitónapján. Amanda Nelson elmondta, hogy a cég éppen idén 20 éve lépett a magyarországi mobilpiacra a nulláról, mára pedig az első számú kihívóvá nőtte ki magát. Említette a már telepített 5G antennákat, amelyek hamarosan megjelennek az ország más pontjain is.
Érik az alternatív lehetőség a Diginek
Ha már 5G frekvencia, a tenderből kizárt Diginek is van egy jóval kisebb mennyiségű csomagja, amit valamikor ugyancsak felhasználhat. A mobilpiacon maradásában a kezére játszhat az Európai Unió átalakuló elektronikus hírközlési kódexe, amelyet 2020 végéig kell teljesítenie Magyarországnak.
Ebben a jövőbeni, így az 5G hálózatok építésénél és használatánál megnyílik az út a hálózatmegosztás, társfinanszírozásban megvalósuló infrastruktúra beruházások előtt is. Tehát nem biztos, hogy minden szolgáltatónak megéri párhuzamos hálózatot építeni.
Persze ebben is vannak eltérő álláspontok, a szolgáltatók többsége ma még inkább azon a véleményen van, hogy valamilyen szintig, városok, autópályák, ipari területek inkább megéri a külön hálózat megépítése.