Miért marad távol a prémiumszegmenstől az egykor világelső Nokia márka? Mi lesz a portfolióból még hiányzó fitnesz- és okosórákkal? Vevők-e a tulajdonláshoz szokott felhasználók a cég által bejelentett újfajta előfizetéses modellre? Ezekről is kérdeztük a finn mobiltelefon-márkát 2016 óta képviselő cég régiós vezetőjét.

Nokia mobilok

A napokban Budapesten járt Eric Matthes, a HMD Global közép-, kelet- és dél-európai régiójának vezetője, aki a legújabb Nokia készülékek és a piacon egyedinek számító Circular előfizetéses modell mellett, a cég globális és magyarországi terveit is ismertette. A sajtóeseményen kiemelt téma volt a fenntarthatóság is.

Meddig tolható ki az okostelefonok élettartama?

Még nem is túl régen olyan idők jártak, amikor mind a gyártók, mind a szolgáltatók arra ösztönözték az előfizetőket, hogy minél hamarabb cseréljék le régi telefonjukat. Akkoriban a felhasználók két-, legfeljebb háromévente váltottak új készülékre. A klímaváltozásra gyakorolt hatásból ez a szegmens sem maradhatott ki.

“Ha Európában mindenki egy évvel tovább használná az okostelefonját, 2030-ra annyival csökkenthetnénk a szén-dioxid-kibocsátást, mintha 2 millió autóval kevesebb járna az utakon” – hallhattuk a téma kapcsán Eric Matthes előadásában.

Eric MatthesA régiós vezető el is hozta bemutatni a márka legfenntarthatóbb módúra tervezett modelljét a Nokia X30 5G-t, amely 100%-ban újrahasznosított alumíniumvázzal és 65%-ban újrahasznosított műanyag hátlappal készült. A Nokia X30 5G-nél a 94%-ban újrahasznosított papírból készült, csökkentett méretű dobozzal is hozzá akar járulni a cég a termék digitális lábnyomának csökkentéséhez.

(A találkozón az éles szemek azonban azt is észrevették, hogy a kisebb és zöldebb doboz mellett a csomag még tartalmazta a több nyelven is kinyomtatott papír alapú részletes használati utasítást és a garanciáról szóló útmutatót is, amit a márkák többsége már online tesz elérhetővé.)

Ennél, és a másik új Nokia G60 5G telefonnál további zöldítésnek számít, hogy ezekre a modellekre a cég hároméves garanciát alkalmaz, és vállalja, hogy ugyancsak 3 évig havi biztonsági és operációs rendszer frissítéseket ad.

Circular – az iparág egyedi és fenntartható előfizetési modellje

A szeptemberi berlini szórakoztató elektronikai show-n, az IFA-n jelentette be a finn márka, hogy a telefonokra egy vadonatúj előfizetési modellt kíván bevezetni, amelynek keretében a felhasználók nem tulajdonosai, hanem használói lehetnek az általuk kiválasztott készüléknek, amit igény szerint bármikor másikra cserélhetnek, vagy az első három hónapot követően extra költségek nélkül le is mondhatják az előfizetést.

A HMD Global számos egyéb környezetet védő módon is ösztönzi a felhasználóit arra, hogy, minél hosszabb ideig tartsák meg telefonjukat. Vállalja, hogy az előfizetés keretében visszaadott készülékeknek a felújításukkal ad egy második életet, vagy, ha már olyan állapotban vannak, környezetbarát módon újrahasznosítja, semlegesíti azokat.

A Circular szolgáltatás idén egyelőre Németországban és Nagy-Britanniában érhető el, de a cég azt tervezi, hogy 2023-ban minden olyan piacon, így Magyarországon is megjelenik, ahol a forgalmazzák a Nokia telefonokat és az okostelefon ökoszisztémába tartozó egyéb eszközöket.

A Nokia készülékek célcsoportja egyelőre a tömegpiac marad

A fenntarthatóság azonban a mai bizonytalan gazdasági helyzetben nem a legerősebb ösztönző eszköz az eladások növelésére. A verseny a mobilkészülék piacon nagyon kiélezett, az élvonalba nehéz úgy betörni, hogy a márka ne szólítsa meg a felhasználók kütyümániás részét is.

Ehhez kapcsolódó kérdésemre, hogy az egykor világelső mobiltelefon-gyártó miért marad távol az okostelefonok prémium szegmensétől, Eric Matthes a következőt válaszolta: valóban fontos termékkategória és többet is lehetne keresni a prémiumkategóriás telefonokkal, de nagyot is lehet bukni rajtuk.

Úgy vélte, hogy jelenleg stabil portfolióval rendelkeznek, ami elsősorban a tömegpiacot szolgálja ki, azokat a vevőket, akik megelégszenek a 700 euró alatti készülékek tudásával is. A cég nem kívánja cserbenhagyni azt a felhasználói kört sem, akinek elegendő a hagyományos mobiltelefon, vagy, ahogy a hazai köznyelvben mondják a régi típusú butatelefon. (A kategória angol elnevezése ennél elegánsabb, ezek az úgynevezett feature phone-ok.)

Ezekre állítása szerint még mindig milliós nagyságrendű az igény a világ bizonyos tájain, főként Indiában, vagy Afrikában, utóbbiban nélkülözhetetlen eszköze például a napi banki tranzakcióknak. Így ezek a telefonok még egy ideig biztosan ott lesznek a márka kínálati palettáján, noha az is tisztán látszik már, hogy évről-évre csökken irántuk a kereslet.

A hagyományos telefonokkal is van dolga ugyanakkor a cégnek, hiszen ezek a 2G-3G hálózatokon működtek, amelyeket a szolgáltatók világszerte elkezdtek sorra lekapcsolni. (Nálunk elsőként a Telekom vezette ki egyelőre a 3G technológiát, de a Vodafone és a Yettel is hasonló lépésre készül a következő hónapokban.) A feladat velük kapcsolatban főként az volt, hogy ezeket a Nokia-klasszikusokat a cég fejlesztői már 4G-hálózati képességekkel ruházták fel.

Technológiai óriások a cég befektetői között

A versenytársakhoz hasonlóan a HMD Global is távol-keleti gyárakban, Kínában és Vietnamban gyártatja a termékeit. A portfolió egyre többféle eszközzel bővül, táblagépet, vezeték nélküli hangszórót és vezeték nélküli, úgynevezett okos füles fülhallgatót is tartalmaz, de hol vannak az okostelefon ökoszisztéma további eszközei, az egyre népszerűbb fitnesz- és okosórák?

A régiós vezető elmondta, tisztában vannak a folyamatokkal, de az utóbbiakat egyelőre nem gyárthatják, mert a HMD alapításakor kötött Nokia márkahasználati megállapodás csak az előbb felsorolt termékeket foglalta magában, az okosórákat nem.

Ugyanakkor nem zárja ki, hogy beszállnak majd erre a piacra is, ehhez azonban újra kell tárgyalni az említett feltételeket. Ez utóbbit elősegítheti, hogy a vállalat legutóbbi 2020-as – 230 millió dollárösszértékű –tőkebevonási körében a Google és a Qualcomm mellett a Nokia is résztulajdonosa lett a cégnek.

Ezt tudják a legújabb Nokia okostelefonok

Nokia X30 5G

6,43 hüvelykes AMOLED, FHD+ kijelző | 4200 mAh-es akkumulátor | 3 év OS frissítés | 3 év havi biztonsági frissítés | 100%-ban újrahasznosított alumíniumváz | 65%-ban újrahasznosított műanyagból készült hátlap | 16 MP-es előlapi kamera | 50+13 MP-es kéttagú hátlapi kamera| 256 GB tárhely | 8 GB RAM | Dual SIM | 5G

Az 50 megapixeles PureView kamera optikai képstabilizátorral (OIS) és a mesterséges intelligenciával felvértezve képes ultraszéles látószögű, élénk éjszakai felvételeket készíteni.

Nokia G60 5G

6,58 hüvelykes FHD+ kijelző | 120 Hz frissítési frekvencia | 4500 mAh-es akkumulátor | 3 év rendszerfrissítés | 3 év havi biztonsági frissítés | 50+5+2 MP-es, háromtagú hátlapi kamera | 128 GB tárhely | 6 GB RAM | 5G | Ujjlenyomat-olvasó | Biometrikus arcfelismerés | 100%-ban újrahasznosított műanyagból készült hátlap.

Nokia G11 Plus

6,5 hüvelykes HD+ V-notch kijelző | 90 Hz frissítési frekvencia | 5000 mAh-es akkumulátor | 3 év havi biztonsági frissítés | 2 év OS frissítés | 8 MP-es előlapi kamera | 50+2 MP-es, kéttagú hátlapi kamera | 32 GB tárhely | 3 GB RAM | Ujjlenyomat-olvasó | Biometrikus arcfelismerés.

Az 5000 mAh-es akkumulátor akár háromnapos üzemidőt is biztosít, megspékelve a kizárólag Nokia telefonokon elérhető Super Battery Saver funkcióval, amivel még több üzemidő nyerhető.