Az 5G technológiára épülő automatizált ipari megoldásokkal, önvezető járművekkel és kiterjesztett valósággal teljesedett ki a vállalat Pátyon működő, Kínán kívüli legnagyobb logisztikai és gyártóbázisa.

Huawei pátyi üzeme

Egy évvel a tavalyi rajt után lezárult a Huawei Technologies Európai Ellátó Központja (ESC) pátyi üzemének digitalizációs fejlesztése. Ennek nyomán több az 5G technológián alapuló, és az Ipar 4.0 koncepciónak megfelelő megoldás teszi hatékonyabbá a logisztikai és gyártóközpont működését.

Az önvezető járműveket az AR és az AI egészíti ki

Az ország első, éles körülmények között kiépített 5G magánhálózataként indult tavaly januárban a több százmillió forintos ráfordítást igénylő pátyi beruházás. Ehhez a Vodafone adta a szükséges frekvenciákat, a hálózati hátteret pedig a Huawei építette ki, a szükséges hálózati és adatközponti eszközök számos eleme pedig magában a pátyi üzemben készült.

A digitalizáció jegyében először az önvezető targoncák jelentek meg az üzemben, mára viszont már a kiterjesztett valóság(AR), és a mesterségesintelligencia-vezérelt képfeldolgozás is segíti a logisztikai, gyártási és minőségellenőrzési feladatokat.

„A Pátyon megvalósult fejlesztés ténylegesen is működő eredményként jól szemlélteti az 5G üzleti felhasználását az Ipar 4.0 modellben, amellett, hogy a jövő termelési-logisztikai folyamataiba is betekintést nyújt” – emelte ki Jason Xie, a Huawei Technologies Hungary vezérigazgatója az üzem mai hivatalos átadóján.

Hozzátette, hogy a digitalizációs fejlesztések bevezetése óta a havonta mintegy 60 ezer szállítmányt kezelő pátyi létesítmény hatékonysága mintegy 30 – bizonyos folyamatoknál 40 százalékkal is – növekedett. A beruházás befejezésével ez a szám még tovább emelkedhet.

Ipar 4.0 megoldások szupercellán

Az üzemben egy saját maghálózat, amolyan szupercella és egy, a felhőhöz hasonló, peremhálózati edge computing rendszer működik együtt – emelte ki a gyárlátogatáson Bóday Tamás, a Huawei integrált vállalati megoldások igazgatója.

Hozzátette: az adatátvitel ennek és az 5G-nek köszönhetően nagyon gyors, minimális a késleltetési idő. A logisztikai részlegen működő négy önvezető targonca az 5G-hálózaton keresztül kapcsolódik a szerverhez. A rájuk szerelt kamerák képét a hálózaton továbbítják egy központi számítógéphez, ami kiszámolja és megtervezi az útjukat.

Az önvezető járművek révén az üzemben a beérkezéstől a tárolásig, majd az alkatrészek összegyűjtéséig és az összeszerelési pontokra szállításáig teljesen automatizált az anyagmozgatás folyamata.

A rendszer másik, hagyományostól eltérő megoldását az ugyancsak az 5G-hálózatra kapcsolódó, a gyártás folyamatosságát biztosító mobil munkaállomások adják. Ezek a nagyobb méretű részegységek összeszerelését támogatják oly módon, hogy nem a félkész terméket kell mozgatni a gyárban, hanem a munkaállomás megy helybe a feladatot elvégezni.

A mesterséges intelligenciával támogatott, vizuális képfeldolgozóval felszerelt munkaállomások tevékenyen vesznek részt a minőségbiztosítási feladatokban is. Az emberi szem helyett nagyfelbontású kamerák adnak képet az elkészült termékről, amiből a gépi látással felszerelt eszköz szűri ki a hibás termékeket, vagy a csomagolást, és egyben össze is veti az elkészült munkadarabokat az eredeti prototípussal.
Az üzemben a kiterjesztett valóság technológiáját használják többek között karbantartásra, a dolgozók oktatására, hiperérzékenységű műveletekre, valamint ha szükséges, távoli műszaki segítségnyújtásra is.

Az AR szemüvegben lévő kamera továbbítja a képet egy távoli helyszínen tartózkodó mérnöknek, akinek a tanácsait és támogatását a szemüveg viselője a beépített kijelzőn követheti nyomon. A karbantartás mellett távolról elvégezhető a végtermékek tesztelése és ellenőrizhető a gépek munkája is.

Mit hoz az üzemnek az 5G és az Ipar 4.0 megoldások?

Az 5G hálózat és a hozzá kapcsolódó Ipar 4.0-ás megoldások jó néhány figyelemre méltó előnnyel járnak. Bevezetésük óta jelentősen csökkent a raktári és termelési átfutási idő, 50 százalékkal csökkent a hibakockázat az egyes terméksorokon.

Javult a munkabiztonság és a munkahelyi ergonómia, és az 5G-hálózat jóvoltából nagyon magas a teljes gyárat érintő adatbiztonság.

A 2 ezer főt foglalkoztató pátyi üzem 2009 óta működik, és a különböző telephelyekről több mint ötven országot lát el Huawei termékekkel. Az üzemben havonta megforduló 50-60 ezer áru átlagosan napi 400 m3 kimenő árumennyiséget és 30 induló kamiont jelent.