A hazai toronyvállalatok piacán tevékenykedő CETIN Hungary Zrt., a magát ma már jóval tágabb portfolióval – mobiltávközlési infrastruktúra szolgáltatóként – meghatározó cég további kapacitás- és profilbővítésre készül. A fejlesztésekhez már intenzíven használja az AI-t és az automatizációt.

CETIN volt Magyarország legelső mobiltávközlési infrastruktúra-szolgáltatója, amely 2020 nyarán jogi szétválasztás útján vált ki az akkor még Telenor Magyarországként működött mobil operátorból.
A vállalat tulajdonolja és üzemelteti mára Magyarország egyik legjelentősebb távközlési hálózati infrastruktúráját: országszerte mintegy 4050 bázisállomást, az ezeket összekötő teljes átviteltechnikai hálózatot, valamint a kiszolgálást biztosító adatközpontokat, valamint az IT és biztonsági infrastruktúrát.
Így a profilja jóval szélesebb a klasszikus toronyvállalatokénál, amelyeknek a feladata, hogy a mobilszolgáltatók háttérinfrastruktúráját, hálózatának a passzív elemeit, antennákat, tornyokat kezeljék, működtessék.
Erről és a további üzleti tervekről, aktuális gazdasági mutatókról számolt be újságíróknak Kübler-Andrási Judit vezérigazgató és Kozma Zsolt, szabályozási igazgató.

A 228 főt foglalkoztató társaság legnagyobb ügyfele, a Yettel Hungary, de rajta kívül más távközlési vállalatoknak, illetve komplex távközlési infrastrukturális megoldásokat igénylő vállalkozásoknak nyújt különféle szolgáltatásokat: legyen az bérelt vonali, beltéri lefedettségi, beltéri antennarendszert kiépítő, vagy kiberbiztonsági feladat. Az ezeket igénybe vevő ügyfelek száma már több mint ötven.
Hozzátették, egyre több az ügyfelük az építési, ingatlanfejlesztési piacról is, ahol az új lakások kivitelezésénél már a tervezésben számolnak a legújabb távközlési technológiák használatával.
Multioperátoros szolgáltatások
A cég az ingatlanfejlesztők számára szolgáltatásként nyújt távközlési infrastruktúrát: operátorfüggetlen beltéri antennarendszereket épít ki rádiós „vakfoltnak” minősülő területeken.
Az irodaházakban, vállalati központokban, lakóparkokban, szállodákban, gyárakban, sportközpontokban és kiemelt városi csomópontokon is alkalmazott technológia lehetővé teszi, hogy a felhasználók a hálózatelérési szempontból kedvezőtlen tulajdonságú épületekben is minőségi hang- és adatkapcsolattal rendelkezzenek.
Ide vonatkozó egyik legújabb projektjeként a CETIN Hungary az Allee bevásárlóközpontban helyezte üzembe Magyarország első olyan multioperátoros beltéri antennarendszerét, amelyen mindhárom publikus mobilszolgáltató szolgáltatása 5G képességgel érhető el.
Elhangzott, hogy a vállalat értékesítésből származó nettó árbevétele 2024-ben 73,6 milliárd forint volt. Hálózatfejlesztésre tavaly közel 23 milliárd forintot fordítottak, amivel le is zárult a társaság hálózatmodernizációja. Utóbbira az alapítás óta együttesen 102,1 milliárd forintot költöttek.
Ennek keretében szinte teljes egészében korszerűbbre cserélték a rádiós eszközöket, az antennákat, a betáplálást, az átviteltechnikát, és sok esetben a passzív infrastruktúrát, azaz a tornyokat és egyéb tartószerkezeteket is.
Ezzel a múlt év végére a bázisállomások közel egynegyedén már működik az önálló 5G SA technológia. Ezt kellőképpen díjazta is a távközlési szolgáltatók hálózatát monitorozó Ookla.
Az amerikai webszolgáltató Speedtestjén a múlt év második felében a Yettel hálózata nyerte el az első helyet, mint a leggyorsabb letöltési és feltöltési mutatókkal rendelkező magyarországi mobilszolgáltató.
Erre (is) használják az AI-t és az automatizációt
A jövőben már az optimalizáció, a finomhangolás, a mesterséges intelligencia(AI) bevetésével zajló fokozottabb automatizáció áll a fejlesztési tervek fókuszában – emelte ki a vezérigazgatónő.
Az AI segítségével heti rendszerességgel monitorozzák a cellákat, a különböző minőségi mutatók (KPI-ok) alapján beazonosítják a 100 legrosszabbul teljesítőt, a rendszer pedig segít megtervezni a javított új, optimalizált rádiós konfigurációt, amit integrálnak a hálózatba.
Az AI segítséggel elemzik a forgalmat és a minőségi paraméterek teljesülését, ezt összevetik az előre jelzett forgalmi várakozással, és így akár perceken belül be tudják azonosítani a hibákat.
Ugyancsak az AI segítséggel figyelik az energiafelhasználás eltérését a várakozásokhoz képest, és az anomáliák felismerésével be tudják azonosítani a hibákat.
Előkészítési fázisban van a mérnök-támogató AI, azaz a rádiós hálózattervezés és üzemeltetés átfogóbb automatizálása. Ez azt jelenti, hogy a mérnökeik cégre szabott AI segítséget kapnak munkájukhoz. Az alkalmazottaknak már több mint a 60 százaléka használja aktívan a vállalati AI platformot.