Egy éven belül már a második kínai márka jelenik meg a hazai háztartásigép-piacon. A Hisense eddig nálunk a tévékészülékeit forgalmazta, amit mostantól okos háztartási gépekkel is kiegészít.

Magyar háztartási-gép piac

Idén tavasszal jelentette be a Haier, hogy európai terjeszkedésének a részeként önálló márkaképviseletet nyit Magyarországon, amit az általa korábban felvásárolt olasz Candy magyar leányvállalata lát el.

Most a Hisense döntött úgy, hogy az általa korábban felvásárolt szlovén Gorenje itteni leánycége közvetítésével bővíti a termékkínálatát okos háztartási gépekkel is.

Első körben mosó- és szárítógépekkel, valamint side-by-side hűtőgépekkel lép az itteni piacra, a készülékeket a napokban szakújságíróknak is bemutatta.

Automatizált megoldások, öndiagnosztika már a jelen gépeiben is

„Magyarországon még nem olyan elterjedt az okos háztartási gépek iránti kereslet, de folyamatosan növekszik. A nyugat-európai országok előrébb járnak ebben, ami egyrészt amiatt van, mert mi magyarok árérzékenyek vagyunk,, az okos gépek pedig a prémium szegmensben érhetők el. Másrészt annak, hogy a magyar piacnak mindig több idő kell, hogy átvegye a technológiai újdonságokat” – emelte ki a bemutatón Nagy Gábor, a Gorenje-Hisense háztartási nagygépeinek termékmenedzsere.

Hozzátette: minket elsősorban a kényelmi funkciók győznek meg, az például, hogy a telefonunkban megtaláljunk mindent, ami az adott géppel kapcsolatos: a használati utasítást, adatokat, tanácsokat a megfelelő használathoz.

A telefonról vezérléshez a Hisense a Connect Life ökoszisztémát használja, amely a gépek aktuális műszaki állapotáról is értesíti a felhasználót. A hűtőknél jelen van az intelligens diagnosztikai funkció (Smartdiagnostic), amellyel a gép öndiagnosztikai vizsgálatot végez, és jelez minden problémát.

A hűtők kategóriájában a Hisense egyik csúcsmodellje egy 21 hüvelykes, érintőképernyős kijelzővel is rendelkezik, amit a beállítások mellett fényképnézegetésre és receptek keresésére is lehet használni, de akár üzenőfallá is válhat.

Magyar háztartási-gép piac

A modell fél nap alatt 2,2 kg jeget tud előállítani, amelyhez vízet közvetlenül a csapból veszi. Komplett élelmiszerleltár funkcióval is el van látva, így hozzá lehet adni az ételeket, a megnevezve az alapanyagokat és beállítva a lejárati dátumokat.

A mosás és a mosás-szárítás kategóriáiban a márkának automatikus mosószeradagolóval ellátott új okos készülékei vannak. A technológia lehetővé teszi, hogy a készülék az előre beállított szennyezettségi foknak és a ruhatöltet súlyának megfelelően adagolja a mosószert, amit elegendő havonta egyszer feltölteni.

A Hisense szakértője szerint a készülékek okosításában további nagy lehetőségek rejlenek. Komoly áttörést hozhat az iparban már egy ideje használt prediktív karbantartás, vagyis az, hogy az okoskészülékek monitorozzák magukat, és ha változást érzékelnek, azonnal jelzik a szerviznek, még akkor is, ha abban a pillanatban még hibátlanul működnek.

Ilyen a piaci helyzet ma Magyarországon

A nagy háztartási gépek piacán 2023-ban 15 százalékos, a tévépiacon10 százalékos visszaesésre számítanak a márkák Magyarországon, a GFK adatai szerint. Idén is mosógépből és hűtőszekrényből adták el a legtöbbet a gyártók, tavaly mintegy 600 ezer darab talált gazdára.

Tavaly mintegy 1,3 millió nagy háztartási gépet vettek a magyarok, és 30 milliárd forinttal többet, összesen 180 milliárdot költöttek rájuk, mint egy évvel korábban.

A vásárlásban változást hozott a kormány múlt augusztus eleji bejelentése is az átlagár feletti áram- és gázárakról: a felhasználók a legkisebb fogyasztású gépeket keresték és lemondtak például az olyan jóléti készülékről, mint a szárítógép.

„Idén azt látjuk, hogy sok háztartás már belefér az éves gázkvótába és az energiahelyzet körüli szorongás is enyhült. A nagy háztartási gépeknél mintegy 20 százalékos áremelkedést látunk az infláció hatására, a családok a magasabb rezsiköltségek és a növekvő élelmiszerárak miatt ebben a szegmensben is a jó ár-érték arányú gépeket preferálják” – emelte ki Füle Norbert, a Gorenje-Hisense ügyvezetője.

A háztartási gépek piacán ötször kevesebb készülék fogyott az év első kilenc hónapjában, mint az EU többi országában: Magyarországon 25,5 százalékos darabszám szerinti visszaesést mértek, míg a 26 európai uniós ország átlaga 5,5 százalék körül alakult.

Az infláció miatt a készülékek ára ugyan emelkedett, de a mennyiségi visszaesés miatt közel 15 százalékos árbevétel-csökkenést mértek itthon, szemben az EU-ban mért mindössze 5 százalékkal.