Kétéves átalakítási programot jelentett be a 4iG Nyrt., amelyben többek között leválasztják a hálózati infrastruktúrát és külön cégbe szervezik az IT és rendszerintegrációs profilt. A hétindító másik híre, hogy lekapcsolták az utolsó 3G bázisállomást a Yettelnél is.

A bejelentés szerint az átalakítással, a párhuzamosságok megszüntetésével az informatikai és távközlési üzletágakban további szinergiákat lehet kiaknázni.
Strukturális szeparáció, önálló kereskedelmi és IT-leányok
A program alapjának nevezik a csoportnál azt a távközlési piacokon, beleértve a hazait is, már egy ideje alkalmazott úgynevezett strukturális szeparációt, amely az üzleti-kereskedelmi tevékenységet leválasztja az infrastruktúráról
„A transzformációs folyamat megvalósításának egyik legfontosabb célja a hazai és külföldi hálózati- és mobil-infrastruktúránkban lévő értéktöbblet monetizálása. A kereskedelmi tevékenységek és az infrastruktúra szétválasztásától a jelenlegi becsléseink alapján 400 milliárd forintot meghaladó cégérték növekedést várunk” – indokolja Jászai Gellért, a 4iG Nyrt. elnöke a vállalatcsoport átalakítását.
Hozzáteszi: Az átalakítás pozitív hatással lesz a leányvállalatok eredménytermelő képességére és működési hatékonyságára. Az önálló infrastruktúra vállalatban tervezett tőkebevonás, pedig lehetőséget biztosít a társaság hitelállományának jelentős csökkentésére, szélesítheti a csoport forrásbevonási lehetőségeit is.
A csoport távközlési és informatikai üzletágait egyaránt érintő transzformáció során a távközlési vállalatokat üzleti-kereskedelmi, valamint infrastruktúra vállalatokká alakítja, majd a szétválasztott funkcióknak megfelelően integrálja működésüket.
A folyamat részeként a jelenleg 4iG Nyrt.-ben működő informatikai és rendszerintegrációs tevékenységet önálló vállalatba szervezik. Az informatikához hasonlóan a csoport űripari érdekeltségeit is önálló egységbe vonják össze. Ezek központi irányítását és stratégiai vezetését a holdingvállalat adja.
Az átalakítás lehetőséget teremt a hálózati- és mobilinfrastruktúra kisebbségi üzletrészének értékesítésére, a tőkebevonással pedig a hitelállomány csökkentésére, jelentős ¬- a kormánynak nemrégiben beígért – további infrastrukturális fejlesztések megvalósítására.
A célok időszerűek, a kulcs a részletekben rejlik
Az átalakulás szükséges lépés, talán előbb is meg lehetett volna valósítani, a célok is olyanok, amelyek egy ekkora vállalatcsoportnál indokoltak, gondolva az évek óta meglévő párhuzamosságokra, a szinergiák kihasználására.
Minden azonban azon múlik, hogyan valósul meg részleteiben a program. A mostani bejelentés nem tér ki például arra, hogyan sikerül majd összeszervezni az egymástól oly eltérő infrastruktúrákat.
Egyszerűbb talán a vezetékes oldalt összerakni, mint a mobilt, ahol a Vodafone esetében már a 4iG-felvásárlás előtt kiszervezték a hálózati elemek passzív része a Vantage Tower nevű infrastruktúra- üzemeltető cégbe.
Ilyen jellegű kiszervezés egyébként Magyarországon legelőször a Yettelnél ment végbe, ahol a teljes mobilhálózati infrastruktúrát a cseh tulajdonosi csoporthoz tartozó Cetinhez vitte át a hazai leányvállalat.
Ellenpélda a Magyar Telekom, ahol mindeddig nem érezték szükségét annak, hogy leválasszák az értékes infrastruktúrát, az továbbra is integrált része maradt az egyes üzleti szegmenseknek.
Visszatérve a 4iG-re, a csoport tagja az Antenna Hungária is, mi lesz a többiekétől különböző, műsorszóró infrastruktúrával?
Kérdőjelek az IT és rendszerintegráció leválasztása körü
További kérdéseket vet fel az IT és rendszerintegráció leválasztása. Három olyan fontos területet is érinthet a dolog, aminél nagy lehet a dilemma, hová kerüljön? Legyen az informatika része, vagy jobb ha mégis a távközlési üzleti leánycég foglalkozik majd vele a jövőben?
A három említett terület egyike az adatközpont, a Dataneum, amit az Invitech-hel együtt szerzett meg a 4iG csoport. A távközlési leány, tudja majd jobban monetizálni az érintett területhez kapcsolódó lehetőségeket, vagy a rendszerintegrációs?
A másik az ugyancsak az Invitech-hel érkezett úgynevezett biztonsági központ(SOC) jövője és helye, amelynek a szolgáltatásaira az élesedő kiberháború idején egyre több cégnek lesz szüksége. Ez is hol lehet üzletileg jobb helyen?
A harmadik pedig a felhőszolgáltatás. Mivel a telekom cégeknek van a legnagyobb tapasztalatuk az ilyesfajta szolgáltatások tömeges értékesítésében, ez inkább azt indokolná, hogy a cloud biznisz a távközlés üzleti területéhez, mintsem az IT és rendszerintegrációhoz tartozzon.
Az is kérdéseket vethet fel, hogy van-e szükség egyáltalán az IT és rendszerintegráció önállósítására? Ezt a kísérletet már az egyik nagy versenytársnál a lejátszották, a T-Systems korábbi megalakításával. A leányvállalati tevékenység idén februártól ismét betagozódott a Telekomba.
A Yettel is lekapcsolta a 3G-t
Noha erről az eseményről nyilvánosan nem kommunikált a szolgáltató, az előfizetőket időben értesítette róla, a célzott készülékkedvezmények, csereprogram is az utána következő helyzetet igyekezett minél símábbá tenni.
Információink szerint hétfőn hajnalban kapcsolták le a szolgáltatónál az utolsó 3G bázisállomást, és a nap folyamán egyetlen ügyfélpanasz sem érkezett ezzel kapcsolatban.
Az, hogy a 3G lekapcsolása, hogyan zajlott le Magyarországon és hol tart a világ ennek a technológiának a kivezetésében, ebben az összeállításunkban írtunk részletesen.

