A kereskedelem szokásos év végi hajrájának a kimenetele rég volt ennyire kiszámíthatatlan. A járvány miatt az idei karácsonyon szűkül az ajándékozottak köre, ez érintheti az online kereskedőket is, akik egyébként idén eddig nem panaszkodhattak.
A koronavírus e-kereskedelemre gyakorolt hatása közvetve már az év első negyedévében is érezhető volt, azonban a második negyedévre vált igazán meghatározóvá. Miközben a kereskedelem legnagyobb része lényegében stagnált, az online piac első negyedéve 21 százalékos, míg a második negyedév ennek több mint a dupláját, 47 százalékos bővülést produkált – olvasható a GKI Digital és az Árukereső.hu összesítésében.
Történelmi rekordok jellemezték az idei első 9 hónapot
A szolidabb harmadik negyedévvel(+19%) együtt is az elmúlt 5 év leggyorsabb növekedését tapasztalhatták a piaci szereplők. Ennek köszönhetően 2020 első 9 hónapjának online forgalma 30 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, elérve az 526,5 milliárd forintos szintet.
Az idei forgalombővülés leginkább a műszaki és számítástechnikai cikkek, a barkács és lakásfelszerelési cikkek, valamint az élelmiszereket, illetve kozmetikai- és háztartási termékeket magába foglaló FMCG területén volt jelentős.
A műszaki cikkek online értékesítésből származó forgalma önmagában a második negyedévben 84 százalékkal gyarapodott a tavalyi azonos időszakhoz képest, a harmadik negyedév pedig további 28 százalékos bővülést hozott a szektornak. Összehasonlításul a műszaki szektor online forgalma még az év végi hajrának számító tavalyi utolsó negyedévben sem tudott ilyen mértékben bővülni.
A járvány és a járványügyi korlátozások miatt a teljes magyar kiskereskedelem évek óta tartó dinamikus növekedése törést szenvedett, így a szakértők összességében legfeljebb a tavalyi szinthez hasonló év végi szezon jósolnak.
A vásárlások zöme is inkább az online piacra terelődik át, de itt is sok lesz a bizonytalanság, megjelenik-e a kereskedelemben vagy a logisztikai szolgáltatóknál a vírus.
Leszűkül a karácsonykor ajándékozottak köre
A piackutatók úgy látják, hogy a járvány hatásaként ebben az évben kevesebb embernek tervezünk ajándékot adni az ünnep alkalmából, mivel nem biztos, hogy kivel tudunk személyesen is találkozni. Míg tavaly átlagosan 8 ember számára vásároltunk ajándékot, idén a lista a szűk családra, és a közeli barátokra, vagyis inkább 5-6 főre korlátozódik.
A GKI Digital és az Árukereső.hu október végi lakossági kutatása alapján, idén átlagosan 52 300 Ft az ajándékokra szánt keret, ami az előző évi adatokhoz képest 8 százalékos emelkedés, ami egyben azt is jelenti, hogy nő az egy főre eső ajándékok értéke.
A járvány felborította a különböző termékcsoportok éven belüli csúcsidőszakát, idén jó néhány klasszikusnak mondható termékkategória lecsúszott az eladási listák élmezőnyéből. Az elmúlt hat év hazai Black Friday akciói során ezek a top termékek jellemzően műszaki, szórakoztató elektronikai, számítástechnikai cikkek és háztartási gépek voltak. Idén ebből a körből a laptopok, háztartási gépek, okos TV-k, játékkonzolok és egyéb számítástechnikai kiegészítők iránti kereslet a vírus hatására már a tavasz folyamán tetőzött.
Bár a kiemelten hirdetett termékek körében idén is nagy hangsúlyt kapnak ezek a cikkek, de a korábbi szezonoknál nagyobb szerep jut a játékoknak, könyveknek, ruházati cikkeknek és szépségápolási termékeknek.
Emellett több a lakberendezési, lakásfelszerelési, barkács, valamint FMCG termékhez köthető akció is. A műszaki cikkek körében pedig a TV-k és laptopok helyett inkább a középkategóriás mobiltelefonoké, valamint a kis- és közepes háztartási gépeké a főszerep.
A tervezett vásárlások összértékét az euró árfolyam emelkedése miatti árnövekedés is felfelé tolja, a kosárértékek mégis csökkenésnek indultak a múlt évihez képest. Ez a szakértők szerint a népszerű termékek körében hangsúlyosabbnak számító alacsonyabb árfekvésű cikkek miatt van. Az eladások, és az ebből fakadó csomagszám viszont nem lesz kevesebb, tehát a logisztikai szolgáltatók akár még nagyobb arányú bővülésre is számíthatnak.
Az e-kereskedelemben az utolsó negyedévre a GKI Digital és az Árukereső.hu összességében, 25-30 százalékos növekedéssel számol, amivel az év egésze is 30 százalék fölé kerülhet. Ez a duplája a múlt évi bővülési ütemnek.
Így zárták a Black Friday szezont a hazai műszaki kereskedők
Eddig három ebbe a kategóriába sorolható nagyobb kereskedő cég hozta nyilvánosságra az ultra akciós nap(ok)forgalmi adatait.
Az eMAG idei Black Friday-én a vásárlók 6,9 milliárd forintos forgalmat generáltak. A november 20-án zajlott fekete pénteken több mint 152 ezer rendelést adtak fel, és több mint 293 ezer terméket vásároltak, 43 ezerrel többet az egy évvel korábbinál.
gy vásárló átlagosan 34 ezer forint értékben adott fel rendelést. Az egyedi ajánlatok közül két gépjármű, 12 darab féldisznó, 29 gramm arany, 93 darab egészségügyi szűrés (COVID vagy HPV), illetve 402 éjszakányi belföldi utazást rendeltek meg.
Az Extreme Digital a tavalyi fekete péntekhez képest 46 százalékkal magasabb forgalmat generált Magyarországon, a rendelések száma pedig 43 százalékkal nőtt itthon. Az idei kosárérték 40 ezer forint körül alakult, ami nagyjából a harmadával magasabb a 2019-es értéknél. Összesen mintegy kétmilliárd forint értékű árucikk kelt el egyetlen nap alatt, ami normál időszakban több hét alatt jön össze.
A három legnépszerűbb fekete pénteki termék itthon egy Black&Decker fúró-csavarozó gép, egy Nespresso kapszulás kávéfőző, illetve az 50 darabos, eldobható szájmaszk volt, jól szemlélteti, hogy a járványhelyzetben eltérő árucikkeket kerestek a magyar vásárlók.
A mobiltelefon annak ellenére csak a negyedik lett, hogy több kurrens iPhone modell, és középkategóriás androidos készülék volt elérhető.
Az Euronics húsz százalék feletti bővüléssel zárta a 2020-as Black Friday-t az egy évvel korábbihoz képest, de az online rendelések száma egyenesen megduplázódott. Az idei év slágertermékei a vezeték nélküli állóporszívók voltak, amelyek másfélszeres forgalombővüléssel szinte letarolták a piacot.
A járványhoz kapcsolódó egészségügyi termékek forgalma is jelentősen megugrott. Ugyanakkor az ebben az időszakban hagyományosan jól teljesítő kategóriák, mint a számítástechnikai termékek és háztartási nagygépek is nagyon népszerűek voltak, a telefonok iránti kereslet 40 százalékkal nőtt.
A vásárlók továbbra is nagy számban keresik az otthoni munkavégzéshez, távoktatáshoz szükséges eszközöket, így a monitorok, laptopok (ezek közül a Windows és Microsoft Office csomaggal ellátott ajánlatok a legnépszerűbbek), illetve a Wi-Fi routerek fogytak a legnagyobb számban. Számítástechnikára közel kétszer annyit költöttek idén a magyarok az Euronics-nál.
A Mediamarktnál ma zárul a háromhetes Black November időszak, összesítés a következő napokban várható.