A Google gyűjti a legtöbb információt felhasználóiról az öt kiválasztott technológiai óriás– a Google, a Facebook, a Twitter, az Amazon és az Apple – közül – derül ki az Atlas VPN által készített elemzésből.
Valószínűleg viszonylag kevesen vannak, akik türelmesen átolvassák adott webhelyek sokoldalas adatvédelmi szabályzatát. Ezt a hiányt kívánja pótolni a fent említett elemzés, amely az öt meghatározó technológiai óriás adatgyűjtési gyakorlatát vizsgálta. Az elsődleges adatokat a Security.org csapata gyűjtötte össze és tette nyilvánossá, az Atlas VPN pedig vállalatonként összegezte az összegyűjtött adatpontokat.
Élen a Google
A vizsgált öt technológiai cég közül a Google foglalja el az első helyet, a gyűjtött adatok mennyiségét illetően, mivel a keresőóriás minden felhasználóról 39 mutatót naplóz. Az elemzők szerint általában igyekeznek minden apró részletet összegyűjteni, amit csak tudnak, kivételt képez a felhasználó címe, vagy a jogosítványának a száma, de ezen kívül nem sok más marad ki az adatbázisukból.
Gyűjtik a felhasználó nevét, telefonszámát, fizetési adatait, ha vásárolt a Google-on keresztül, e-mail címét, küldött és fogadott e-mailjeit, tárolt filmjeit, fényképeit, dokumentumait és táblázatait, valamint a Youtube-hoz fűzött megjegyzéseit.
Ezen felül a Google rögzíti a keresési kulcsszavakat, a videómegtekintéseket, valamint a tartalommal és hirdetésekkel való interakciókat.
Még a Google-on keresztül kezdeményezett hívások sem maradnak privátok, mivel a Google rögzíti a hívó és fogadó felek számát, a hívások időpontját és dátumát, a hívások időtartamát, és a hívástípusokat is.
Ezekre kíváncsi a Twitter
A közelmúltban Elon Musk felvásárlási szándékával hírbe hozott Twitter 24 különféle adatot gyűjt minden felhasználóról. A Google-lel ellentétben a népszerű közösségi médiaplatform nagyon kevés személyes információt tárol; csak a felhasználó nevét, felhasználói nevét, jelszavát, telefonszámát és e-mail címét.
Emellett a Twitter nyomon követi a felhasználó üzeneteit, azok tartalmát, megtekintett videóit, egyéb megtekintéseit, valamint a tartalommal és hirdetésekkel való interakcióit. Rögzíti az adott személyhez köthető Twitter-tevékenység idejét, gyakoriságát és időtartamát, valamint azokat az embereket, akikkel ennek során kapcsolatba lép és anyagot oszt meg.
Az Amazont még a hitelfelvételeink is érdeklik
A világ meghatározó webkereskedője az összegyűjtött adatpontokban alig van lemaradva a Twittertől, a felhasználónkénti 23-mal. A személyes adatok közül az Amazon naplózza a felhasználó nevét, felhasználói nevét, jelszavát, telefonszámát, fizetési adatait, szállítási címét és e-mail címét, ami nem meglepő egy webkereskedő esetében.
Az elemzők azonban felhívják a figyelmet arra, hogy a cég –vélhetően amerikai felhasználók esetében – gyűjti azok társadalombiztosítási számát és a jogosítványának az adatait is. Egy másik érdekes apróság, hogy az Amazon kíváncsi a vevőjének a hiteltörténetére is.
Mire kíváncsi Zuckerberg?
Mivel a Facebooknak(újabban Meta) volt már néhány problémája a felhasználói adatok kezelésével, talán ezen problémák miatt is a népszerű közösségi oldal jelenleg csak 14 adatpontot gyűjt, igaz azok rendkívül érzékenyek.
A Facebook kíváncsi , hogy a felhasználó kikkel kommunikál az oldalon, milyen csoportokhoz tartozik, és még a privát üzeneteinkre is. Az FB tudja, hogy mikor jelentkezünk be, mennyi ideig, és milyen megjegyzéseket, megosztásokat és tranzakciókat hajtottunk végre ez idő alatt.
Az Apple csak a fiók fenntartásához szükséges infókat tárolja
Valószínűleg nem meglepő az „almás” rajongók számára, hogy az Apple mindent megtesz, ha a felhasználói adatvédelemről van szó. Csak a fiók fenntartásához szükséges információkat tárolják – emeli ki az elemző cég.
A cég csupán 12 adatpontot gyűjt: a felhasználók nevét, e-mail címét, IP-címét, tartózkodási helyét és fizetési információit. Leginkább a tevékenységnaplózásban tűnnek ki. Az Apple ismeri a felhasználó keresési lekérdezéseit, ebbéli tevékenységének az idejét, gyakoriságát és időtartamát.
A szakértők összegzésként megállapítják, hogy nem számít, melyik céget választjuk, mindegyikük tárol legalább néhány információt rólunk és tevékenységeinkről. Közülük néhányan azonban, mint például a Google, az egész üzletüket az adatokra alapozzák, így mindent összegyűjtenek, amit csak lehet.
Mások, például az Apple, bevételük nagy részét drága hardverek eladásából szerzik, ami lehetővé teszi számukra, hogy csak annyi adatot naplózzanak, amennyi a fiók fenntartásához szükséges, vagyis a magánéletet leginkább az almalogójú társaság védi – legalábbis az elemzést készítők szerint.