A technológiai szektorban dolgozó magyarországi szakemberek fele csak home office-ból dolgozna, egyharmaduk pedig legalább 2-3 nap távmunkát vár el a munkáltatójától – derül ki egy friss felmérésből.

Home Office

Az elemzést, amely arról szól, mennyire fontos, elvárt és hatékony a hazai IT-szakemberek számára a rugalmas, illetve a távoli munkavégzés, a toborzással és kiválasztással foglalkozó Hays Hungary készítette.

A munkáltatói ajánlatok kulcseleme lett a home office

Simon Balázs, a cég technológiai részlegének a vezetője úgy látja, hogy a világjárvány hatására jelentősen áthelyeződtek a súlypontok a munkaerőpiacon. Már évek óta több mint 30 ezer informatikai szakember hiányzik a magyar piacról, a pandémia pedig csak tovább élesíti a munkaerőért folytatott versenyt.

„Egy olyan erősen jelöltvezérelt piacon, mint a technológia, a munkáltatók versengenek a jól képzett technológiai munkaerőért. Egy IT szakember átlagosan 11 ajánlatot kap évente, egyesek heti több megkeresést kapnak és tele van a LinkedIn postaládájuk. Ebben a helyzetben a vállalatok természetes reakciója, hogy felülvizsgálják a juttatási és munkáltatói ajánlataikat, amelyek kulcs eleme lett a home office” – emeli ki Simon Balázs.

A felmérésben résztvevők 30 százalékának egyáltalán nem volt lehetősége otthonról dolgozni a pandémia előtt. Közel egynegyedük heti 1-2 napot maradhatott otthon, 18 százalékuk havonta 1-2 napot, teljesen rugalmasan pedig csak 16 százalékuk dolgozhatott otthonról. A maradék 12 százalék a napjainkban sok helyen elterjedt hibrid modellben, heti 2-3 napot dolgozott távmunkában.

Azóta nagyot változott a helyzet, a válaszadók mindössze 5 százaléka nem élhet a home office lehetőségével, 89 százalék viszont teljesen rugalmas munkavégzésben dolgozik.

A távoli és hibrid munkavégzési formák elterjedése a munkavállalók elvárásait is megváltoztatta. Mindenki megtapasztalta az otthoni munkavégzés előnyeit és hátrányait, a vállalatok többsége sikeresen könyvelte el ezt a változást, mind a technológiai megoldások, mind a munkáltatói módszerek terén tudtak alkalmazkodni a helyzethez.

Ma mit preferálnak a munkavállalók?

A válaszadók 59 százaléka állította, hogy kifejezetten fontos számára a home office lehetősége munkahelyváltás során, 23 százalék pedig „inkább fontosnak” jelölte meg, vagyis nem semleges számára. Összesítve tehát a technológiai szakemberek 82 százaléka tartja fontos szempontnak az otthoni munkavégzést – állapítja meg a felmérés.

Jobban megoszlottak ugyanakkor a válaszok abban, mennyire fontos, hogy legyen a munkahelynek irodája is, ahova be lehet járni. A válaszadók ötöde százaléka számára semleges, 30 százalékuknak inkább fontos, és csak 18 százalékuk jelezte, hogy kifejezetten fontos a számára az irodai bejárás.

„Egyértelműen látszik, hogy a technológiai szakemberek döntő többsége számára nagyon fontos a rugalmas munkavégzés lehetősége, így azok a vállalatok, amelyek a teljes rugalmasságot választják, óriási előnnyel indulnak a jelöltek megszólításakor. Ugyanakkor azt is látjuk, hogy bármennyire dolgoznak szívesen a szakemberek otthonról, az irodai környezetet is még mindig sokan elvárják” – tette hozzá Simon Balázs.

A hibrid és a távmunka előnyei és hátrányai

A felmérésben résztvevők 55 százaléka a teljesen rugalmas munkavégzésre szavazott, 30 százalék pedig a heti 2-3 nap otthoni munkát preferálná. Ez utóbbi az, amit a legtöbb munkáltató ajánl a piacon. Emellett a válaszadók csupán 11 százaléknak lenne ideális a heti 1 vagy kevesebb nap.

A távoli és hibrid munkavégzés bevált módszernek bizonyult a vállalatok többségénél a pandémia okozta változások kezelésében. Ugyanakkor ezeknek a munkavégzési formáknak megvannak az előnyei és árnyoldalai is.

A kérdőívben megkérdezettek 30 százaléka hatékonynak, 46 százaléka kifejezetten hatékonynak tartotta az otthoni munkát. A legfőbb előnyök között az irodai bejárás elmaradását jelölték meg, amivel időt nyerhetnek, és kevesebb stresszel indul a napjuk. Sokan koncentráltabban tudnak dolgozni az otthoni csendben, és a háztartási teendők rugalmasabb elvégzését is kifejezett előnyként jegyezték meg.

A Hays felmérésében résztvevők többsége ugyanakkor a home office legnagyobb hátrányaként az emberi kapcsolatok hiányát jelölte meg.

„Idővel könnyen csökkenhet az odatartozás érzése, elszigetelődnek a kollégák és az információáramlás is megsínyli a nem hivatalos csatornák eltűnését. Nincsenek kis beszélgetések a liftben, a kávéfőzőnél vagy a dohányzóban. Ezzel párhuzamosan a munka-magánélet határvonala is erősen elmosódhat, ha otthonról dolgozunk. Nem tudjuk az irodából kilépve letenni a munkát és a folyamatos készenlét érzése kiégéshez vezethet. Mindezen együtthatók erősen befolyásolhatják egy vállalat produktivitását és munkaerő-megtartását. Napjainkban a vállalatok és a vezetők legfontosabb feladata a hátrányok minimalizálása lesz” – összegezte Simon Balázs.