Az idei évhez kötődik mind az 5.5G mobiltechnológia kereskedelmi bevezetése, mind a mesterséges intelligencia (AI) alkalmazásának a felgyorsulása, előkészítve a mobil AI korszakát, ami egyenesen új ipari forradalmat is hozhat.

A mobil AI újabb ipari forradalmat

A mesterséges intelligencia berobbanása óta világszerte már több mint 3 millió AI-alapú applikációt fejlesztettek ki, ami több, mint az alkalmazásboltokban elérhető nem AI-képes appok száma.

A két technológia közel egyidejű megjelenése már a mobil AI-korszak hajnalát jelzi. Ezekkel a gondolatokkal indította el az idei Global Mobile Broadband Forum „5.5G Leads Mobile AI Era” eseményét, a témában több ponton is érdekelt házigazda Huawei soros elnöke Isztambulban.

Ken Hu szerint az AI mindent meg fog változtatni a jövőben, mindenki képes lesz azt használni, bárhol és bármikor. Az ehhez kapcsolódó élmények közvetítésében pedig a mobilhálózatok és -eszközök kapnak fontos szerepet.

A már 2010. óta létező fórum iparági partnerei között két meghatározó szakágazati szervezet is van, a távközlési szolgáltatókat tömörítő GSMA és a Global TD-LTE Platform (GTI).

Újfajta növekedési lehetőségek a mobil AI korszakban

A mobil AI újabb ipari forradalmat

Az idei esemény fókuszába az 5.5G, vagy más néven 5G-Advanced(5G-A) technológia és az intelligens alkalmazások konvergenciája került, amivel nagyobb üzleti értéket lehet kiaknázni a mobilipar szereplői számára.

Ezzel kapcsolatban előremutató gondolatokat osztott meg Li Peng, a Huawei ICT Sales Service részlegének az elnöke is arról, hogyan lehet megtalálni az újabb növekedési lehetőségeket a mobil AI korszakban, és kihozni belőle a legtöbbet.

Jelentős lépésnek gondolja, hogy a világ vezető szolgáltatói már a valós 5.5G hálózatokon tesztelik az AI szolgáltatási képességeket. Szerinte már el is érkezett a mobil AI korszaka.

„A jövőre nézve két dolgot tehetünk, hogy kihasználhassuk a mobil AI korszak új lehetőségeit. Mindenekelőtt fel kell készítenünk a hálózatokat az AI támogatására, ami elsősorban a feltöltési képességek, a késleltetés és az átviteli kapacitás növelését jelenti” – fejtette ki Li Peng. (A feltöltési sebesség növelését a hálózatok ipari jellegű(IoT) felhasználása követeli ki.)

Hozzátette:„használhatjuk az AI-t a hálózatok még sokoldalúbb támogatására is. Az összetettebb hálózatok esetében például az AI segítségével automatizálhatjuk az üzemeltetési és karbantartási folyamatokat, optimalizálhatjuk a hálózati hatékonyságot, és garantálhatjuk a felhasználói élményt.”

Elhangzott, hogy nagyjából 30 szolgáltató végzi már világszerte az 5G-A technológia tesztelését, és mintegy 10 szolgáltató hozta nyilvánosságra ezzel kapcsolatos kereskedelmi terveit 2024-re és 2025-re.

Köztük a közel-keleti szolgáltatók, például az Etisalat és a Du, a szaúd-arábiai STC és a Mobily még az idén bevezethetik a kereskedelmi szolgáltatást. Az európai operátorok közül a finn DNA is várhatóan még az idén elindítja a kereskedelmi 5G-A-t.

Kulcskérdés, hogy legyen elegendő frekvencia

Ezekhez a változásokhoz lesz elegendő méretű felvevőpiac is, hiszen a friss előrejelzések szerint az év végéig az 5G előfizetések száma a világon már elérheti a 2 milliárdot – hívta fel a figyelmet Alex Sinclair a GSMA technológiai igazgatója. Hozzátette, ugyanakkor kulcskérdés, hogy mindehhez legyen elegendő spektrum az egyes országokban.

Az 5G-vel egy újabb ipari forradalom elé is nézünk, amit az is alátámaszt, hogy egy friss szakági jelentés(GSA) szerint megéri az újgenerációs technológiába invesztálni. A globális gazdaságnak ugyanis 2030-ra már legalább 930 milliárd dollár hasznot hoznak az 5G beruházások – erre emlékeztetett a Vodafone török leányvállalatának a vezetője.

A mindenható mesterséges intelligencia asszisztens

A ChatGPT által képviselt generatív AI – amely integrálja az információszerzést, az intelligens szolgáltatásokat, a chatbotokat és a kreatív eszközöket – mindenki intelligens asszisztensévé válik.

Az ember és a számítógép közötti interakció az érintőképernyő-alapúról a természetes nyelvi alapúra változik, az interakció tartalma pedig a szövegalapúról a kép- és videóalapúra bővül.

A jövőben olyan gazdagabb interakciós módszerek jelennek meg, mint a gesztusfelismerés és a szemkövetés, amelyek felszabadítják az emberek kezét, és megkönnyítik a kommunikációt az AI asszisztensekkel.

A mesterséges intelligencia-szolgáltatások személyre szabott válaszokat adnak majd a felhasználók viselkedési szándékainak mélyreható megértése alapján, és a felhasználók által kijelölt feladatokat az alkalmazásokon keresztül végzik el, így valóban a felhasználók asszisztenseivé válnak.

A távközlési szolgáltatók az AI piac fő mozgatórugói

Arról is hallhattunk érdekes részleteket, hogyan alakítja át az AI az ügyfélszolgálati tevékenységet, aminek nyomán jöhetnek az úgynevezett call agentek.

Ez utóbbiak „munkája” nem merül ki abban, hogy felveszik a hívást, és azonnal továbbítják azt élő ügyfélszolgálatoshoz, hanem a technológia fejlődésével akár a teljes probléma saját megoldására is képesek lesznek. Egyes előrejelzések szerint az évtized végére már 2-3 milliárdra futhat fel az AI Agentek száma.

A mobil AI-nak az on device modellek helyett az eszközök felhőn keresztüli kapcsolódására lesz szükség, nemcsak az eddiginél jóval több adat továbbítása, vagy tárolása miatt, hanem mert az előbbi kimondottan energia- és memóriaigényes megoldás, ami a fenntarthatósági követelmények növekedésének korában nem követendő példa.

Szóba került a már ma is igen népszerű digitális iker technológia is, amelynek a szerepe a mobil AI korszakban még jobban felértékelődik.

Másik fontos megállapítás, hogy az AI piac fő mozgatórugói a távközlési szolgáltatók, amelyeknek a lehetőségek sikeresebb kiaknázásához érdemes összefogniuk. Ennek jó példája a már létező globális telco szövetség a dél-koreai SK Telecom, európai Deutsche Telekom, a japán Softbank, és az arab országokat képviselő e& között.

És, hogy mi hajtja ebbe az irányba a távközlési szolgáltatókat? A zöld fenntarthatóság mellett a hálózati heterogenitás. Utóbbi már nehezen kezelhető manuálisan, itt jöhet képbe az AI.

Kellenek-e humanoid robotok az iparban is?

A mobil AI újabb ipari forradalmat

Fontos téma volt a robotizáció, azon belül is az emberi tevékenységet utánzó humanoid robotok szerepe az iparosítás újabb forradalmi korszakában is. Ezzel kapcsolatban nagyon érdekes volt a humanoid robotok fejlesztésével és gyártásával foglalkozó sencseni Leju cég vezetőjének, Lin Changnak az előadása az egyik kerekasztal beszélgetésen.

Elmondta, hogy ezeknek a robotoknak egyre nagyobb szerep juthat az iparban is, ahol a cégek amúgy már jó ideje dolgoznak klasszikus ipari robotokkal. Felvetődhet a kérdés, hogy akkor mi szükség van ott még a humanoid robotokra.

A cégvezető elmondta, hogy a robotizáció az ipari robotokkal még messze nincs kihasználva sem a gyárakban, sem a logisztikai cégekben. Hiszen ezeken a területeken elsősorban a helyhez kötött ipari robotokat használják a vállalkozások, miközben az ottani tevékenységek egy nem elhanyagolható része nem ilyen.

Vegyük a gyártósorról lekerülő berendezéseket, elektronikai eszközöket, ezeknek a csomagolása, a kiszállításuk előtti tárolóhelyre szállítása jobban megoldható a humanoid robotokkal.

Itt is van azonban ma még egy igen szűk keresztmetszet, ami hasonlóan az elektromos autókhoz, az akkumulátorok teljesítménye, ami ezek esetében is igen korlátozott ma még.

A beépített akkumulátor jelenleg még csak egy-két óráig bírja. Idő kérdése azonban, hogy megjelenjenek az ezekhez szükséges nagyobb teljesítményű akkumulátorok is.

A mobil AI újabb ipari forradalmat
Az eseményen egy kutya formájú „humanoid” robotot is bemutattak, amely akár katasztrófa helyzetekben is segíthet a mentőcsapatoknak