Az oktatási alkalmazások egész évben népszerűek, de különösen kedveltek az iskolai szezon kezdetén. Az appok egyfelől valóban hasznosak lehetnek a tanulásban, de ha nem vagyunk kellően óvatosak sérthetik a magánéletünket – állapítja meg egy friss jelentés.
A New York-i székhelyű Atlas VPN-nél úgy döntöttek, hogy megvizsgálják az Apple Store-ban megtalálható legnépszerűbb oktatási alkalmazások adatvédelmét. A VPN szolgáltató szakértői ennek nyomán megállapították, hogy az oktatási kategóriába tartozó iOS-alkalmazások 98%-a gyűjt felhasználói adatokat.
Egy iOS oktatási app átlagosan több mint 8 adatszegmensről gyűjt adatokat, például név, e-mail cím, telefonszám, hely, fizetési információk és keresési előzmények és még jó pár más adatot is.
A nyelvtanuló alkalmazások a legkíváncsibbak
A leginkább adatéhesnek a Duolingo, a vezető nyelvtanulási alkalmazás bizonyult, amely 19 szegmensben gyűjti a felhasználói információkat. Egy másik nyelvtanuló alkalmazás, a Busuu és a Google Classroom oktatási platform szintén ott van a topon 17 adatszegmenssel.
A szegmens egy adatpont, például név, telefonszám és pontos hely, amelyek szélesebb adattípusokba vannak csoportosítva, például kapcsolattartási adatok, pénzügyi információk és hely. Az Apple App Store összesen 14-féle adattípust és 32 szegmenst különböztet meg.
A jelentés elkészítéséhez a szakértők 50 népszerű iOS-alkalmazás adatvédelmi címkéit elemezte az oktatási kategóriában. Az alkalmazásokat az alapján rangsorolták, hogy hány személyes felhasználói szegmenst gyűjtenek össze.
Egyes alkalmazások olyan adatokat gyűjtenek, amelyek nem kapcsolhatók vissza a felhasználó személyazonosságához, az ilyen adatszegmensek nem szerepelnek a listán.
Az elemzett alkalmazások ed-tech alkalmazások, virtuális osztálytermi alkalmazások, tanulmányi súgó, nyelv- és hangszertanulási alkalmazások, oktatási játékok, online tanfolyami alkalmazások és könyvolvasó alkalmazások.
A listán a harmadik helyet a Chegg Study, a játékosított online tanulási eszköz és a Quizlet tanulókártya-megoldás foglalja el. Ezek az alkalmazások 16 adatszegmensből gyűjtenek információkat.
Az egyéb kiemelkedő adatgyűjtők közé tartozik a tanároknak, szülőknek és diákoknak szánt kommunikációs alkalmazás, a ClassDojo (14), a Lumosity (14) agytorna játékalkalmazás, a Brainly (14) tudásmegosztó diákközösségi alkalmazás, a MasterClass (13) online oktatási előfizetési platform és az Emlékeztető(13) oktatás kommunikációs alkalmazás.
Az olyan oktatási alkalmazások, mint a Duolingo, a Google Classroom, a ClassDojo, a Brainly, a Remind és a MasterClass az android-alkalmazásokkal foglalkozó másik jelentésben is a legkíváncsiabbak közé tartoznak.
Ilyen adatokat gyűjtenek az iOS alkalmazások
Ami az alkalmazások által gyűjtött adattípusokat illeti, ezek nagyon sokfélék lehetnek, vannak gyakrabban és ritkán előfordulók.
Az azonosítók, például a felhasználói azonosító és az eszközazonosító a leggyakrabban gyűjtött személyes adattípusok (88%), ezt követik a kapcsolattartási adatok, például név, e-mail cím, telefonszám vagy fizikai cím (84%).
A vizsgált alkalmazások 74%-a használati adatokat is gyűjt, például termék interakciókat, az alkalmazások 64%-a felhasználói tartalmakat, például hangadatokat, fotókat vagy videókat, míg 52%-uk gyűjt diagnosztikai információkat.
Ezenkívül az alkalmazások 42%-a gyűjti az online vásárlásokkal kapcsolatos adatokat, például a fizetési előzményeket, 28%-a a helyadatokat, az alkalmazások 22%-a pedig a keresési előzményeket is.
Bár kisebb mértékben, de a böngészési előzményeket az oktatási alkalmazások is gyűjtik, a kategóriában lévő alkalmazások 6%-a szerez ilyen adatokat. Az egyéb gyűjtött adattípusok közé tartoznak a pénzügyi és a fizetési információk.
A vizsgált appok között egy alkalmazás (2%) nem gyűjt semmilyen felhasználói adatot, míg két alkalmazás (4%) csak olyan információkat gyűjt, amelyek nem csatolhatók vissza a felhasználóhoz.
Konklúzió: a legtöbb alkalmazás így vagy úgy gyűjt adatokat. Bár nem mindegyik használja ezt rosszindulatú célokra, például harmadik felekkel és adatbrókerekkel való megosztásra, az alkalmazások által gyűjtött adatok ismerete segíthet eldönteni, hogy a felhasználó továbbra is használja-e ezeket az alkalmazásokat, vagy adatvédelmi szempontból inkább a tudatosabb alternatívákra vált.
A legfontosabb adatfelhasználási cél az alkalmazások funkcionalitása (86%), ezt követi az elemzés (80%), a személyre szabás (56%) és a fejlesztői reklámozás vagy marketing (54%). Az alkalmazások közel negyede (24%) használja az összegyűjtött adatokat harmadik féltől származó hirdetésekre.