A járványhelyzet lejtmenetre tette a mobiltelefon értékesítést. Hasonló sors vár vajon a kiegészítők piacára is, vagy a digitális oktatás és a távmunka átírja ezeknek a termékkategóriáknak a jövőbeni trendjeit?

Mobil kiegészítők piaca

A járvány kitöréséig a tartozékok piaca az okostelefonokéval együtt élte virágkorát világszerte. A felhasználók nemcsak készülékváltáskor cserélték a mobiltelefon tokokat, védőfóliákat. Sorra vásárolták a vezetékes, vagy vezeték nélküli fej- és fülhallgatókat, vezeték nélküli töltőket, vagy épp a legújabb hangszórókat.

A tartozék piac is erőteljesen függ Kínától

A kiegészítők boomjának a folytatását vetítette előre a Deloitte tavalyi globális felmérése is, amely 2020-ra még az év elején a tavalyinál 15 százalékkal nagyobb, 459 milliárd dolláros bevételt jósolt 2020-ra a mobiltelefon tartozékok és a kapcsolódó szolgáltatások piacán.

A mobiltartozék piac is jelentős mértékben függ Kínától: a kiegészítők mintegy 60–70 százaléka készül a távol-keleti országban, így a vírus okozta leállás globálisan fékezte be ezt az iparágat is.

A visszaesés a magyar piacon is éreztette hatását: “A hazai piac a globális növekedéshez hasonló, 10-15%-os forgalomnövekedéssel számolt erre az évre, a vírus miatt kialakult helyzetben viszont hasonló mértékű forgalomkiesés valószínűsíthető. Öröm az ürömben, hogy a gyártói kapacitások újra csúcsra vannak járatva, így mostanra a kihívást a felhasználók megváltozott igényeinek rugalmas kiszolgálása jelenti” – mondja Bíró Gyula, a mobil kiegészítők hazai piacának közel a harmadát lefedő Cellect Hungary ügyvezetője.

Termékkategóriák a járvány előtt és után

A Deloitte kutatása az egyes termékkategóriákat vizsgálva megállapítja, hogy a járvány előtti években a töltők, a tokok, a fóliák és a vezetékes fülhallgatók számítottak a legfelkapottabb mobil kiegészítőknek. Az okostelefonnal rendelkezők legalább 70 százaléka rendelkezett már ezekkel. A tavalyi kutatás Európára vonatkozó része a legnagyobb keresletnövekedést középtávra a vezeték nélküli fej-, és fülhallgatók, valamint a vezeték nélküli töltők piacán jósolta, mivel ezek elterjedtsége ma még relatíve alacsony.

A Canalys felmérése szerint az európaiak a legfontosabb okos eszköznek az okostelefon után az okos fülhallgatót tartják, míg a legkevésbé fontosnak az okos hangszórót. Az előrejelzés szerint a 2023-ra a leszállított okos eszközök száma világszinten meghaladja a 3 milliárd darabot, beleértve a már felsoroltakon kívül a számítógépeket, a táblagépeket, a viselhető karkötőket, okosórákat. A kutatásból az is kiderül, hogy Európa a harmadik legnagyobb felvevőpiaca az okos eszközöknek Kína és az USA után.

A világpiaci trendekhez hasonlóan a magyar piacon is a telefontokok, a vezetékes- és vezeték nélküli fej-, és fülhallgatók, valamint az okosórák voltak tavaly a vásárlók kedvencei. Amíg azonban a fogyasztók vásárlásait a járvány előtti időkben sokszor a trendek határozták meg, addig az elmúlt hónapokban a szükségesség került a fókuszba: a műszaki áruházak és szolgáltatók kínálatában sorra jelentek meg a digitális oktatást és homeoffice-t segítő készülékek, a fejhallgatók, vagy éppen webkamerák.

A megváltozott életkörülmények új termékkategóriákat is fölemelhetnek, például a viselhető eszközök (fitnesz karkötők és okosórák) kereslete további lendületet kaphat. Minél több időt töltenek az emberek otthon munkával, annál nagyobb lesz a gyártók késztetése arra, hogy rábírják a fogyasztókat a testmozgásra. Ehhez prémiumszolgáltatások és okostelefonhoz csatlakoztatható eszközök járnak. A felmérés globális szinten 3,8%-os éves forgalomnövekedést jósol 2020-ra a viselhető okos eszközök piacán. A mobilkiegészítő piac hazai szakértői még optimistábbak: a járvány ellenére is 5 százalék feletti növekedést várnak ebben a kategóriában.