Az elmúlt másfél évben megsokszorozódott az utazási foglalásokkal kapcsolatos csalások száma, amiben már kulcsszerepet játszik a mesterséges intelligencia (AI). Szakértői lista a leggyakoribb AI-vezérelt fenyegetésekről.

Az AI már az utazásainkat is meghekkelheti
Forrás: rawpixel.com

Közeleg az év végi ünnepi szezon, amikor világszerte ismét megnövekszik az utazási kedv. A Booking.com ennek kapcsán arra figyelmeztet, hogy az utóbbi 18 hónapban a kilencszeresére nőtt az utazási foglalásokhoz kapcsolódó csalások száma.

Az áldozatok ebből származó kára is nőtt, ami már az utazásonkénti 900 eurót is meghaladja, „köszönhetően” az AI-nak. A mesterséges intelligencia által irányított csalók pedig egyre kifinomultabb taktikákkal csapják be az utazókat.

A karácsony közeledtével az elmúlt hónapokban 250%-kal nőtt a „last minute nyaralási ajánlatok” keresése, ezért a mesterséges intelligencia megoldásokkal foglalkozó AIPRM szakértői összeállítottak egy listát az AI-vezérlésű leggyakoribb fenyegetésekről.

1. Hamis légitársasági és szállodai foglalási weboldalak

A mesterséges intelligenciának köszönhetően a csalóknak már nem kell technikai szakértőnek lenniük ahhoz, hogy meggyőző, a legális utazási foglalási platformokat utánzó weboldalakat hozzanak létre. Ezek az oldalak gyakran ellenállhatatlan repülőjegy- és szállásárakat hirdetnek, és olyan ajánlatokkal csalogatják az utazókat, amelyek túl jónak tűnnek ahhoz, hogy kihagyják őket.

A csalók gyakran rá is játszanak a sürgetésre, olyan kifejezésekkel, mint a „korlátozott ideig tartó akció” vagy a „már csak 1 maradt”, hogy a fogyasztókat gyors döntésre késztessék. Miután megadtuk az adatainkat, a csalók ellophatják ezeket, és így vásárolhatunk a semmibe tartó repülőjegyet, vagy foglalhatunk „seholsincs” hotelbe szállást.

Mindezek arra figyelmeztetnek, hogy különösen éberen járjunk el, amikor online foglalunk utazást. Figyeljünk a gyanús URL-címekre, az apró helyesírási hibákra, vagy bármire, ami a weboldal kialakításával vagy ajánlataival kapcsolatban furcsának tűnik.

Ellenőrizzünk mindent kétszer is a hivatalos csatornákon keresztül, mindenekelőtt olvassuk el az ellenőrzött értékeléseket, mielőtt megadjuk személyes adatainkat. Ökölszabályként elmondható, hogy ha egy ajánlat túl jónak tűnik ahhoz, hogy igaz legyen, akkor valószínűleg nem is az.

2. Hamis utazási ajánlatokat kínáló AI chatbotok

A mesterséges intelligenciával működő chatbotokat a csalók arra használják, hogy ügyfélszolgálati képviselőknek adják ki magukat, hatalmas kedvezményeket kínálva repülőjegyekre, szállodákra vagy komplett üdülési csomagokra. Ezek a botok érzékeny, személyes adatokat kérhetnek, vagy arra kérik a felhasználókat, hogy fizessenek előre, a nem létező utazásokért.

Az áldozattá válás elkerülése érdekében ellenőrizzük az online ajánlatokat a hivatalos utazási weboldalakon keresztül, és kerüljük a bankkártya adataink ismeretlen csatornákon keresztüli megadását.

Ha valami túlságosan sietősnek tűnik, az már önmagában piros zászló. Ellenőrizzünk minden részletet kétszer is, és erősítsük meg a valósnak vélt tényeket a hivatalos ügyfélszolgálati számokon vagy e-maileken keresztül, mielőtt véglegesítenénk a foglalást.

3. Adathalász e-mailek és szöveges üzenetek

Minden ötödik ember rákattint a mesterséges intelligencia által generált adathalász e-mailekre, és megdöbbentő módon a kétharmadukat rá tudják venni, hogy személyes adatokat adjanak meg az ilyen e-mailekben hivatkozott weboldalak linkjein keresztül.

A csalók a mesterséges intelligenciát arra használják, hogy legitim cégeknek álcázott, rendkívül meggyőző adathalász tartalmakat készítsenek. Képzeljük el, hogy kapunk egy sms-t vagy e-mailt, amelyben azt állítják, hogy törölték a repülőjegyünket, és ahhoz, hogy ne veszítsük el végleg a foglalást, azonnal rá kell kattintanunk egy linkre, továbbá meg kell adnunk a bankkártya adatainkat.

4. AI-generált nyaralási értékelések

A mesterséges intelligencia által generált hamis légitársasági vélemények száma már az egekbe szökött, közel megkétszereződve, míg csak a Tripadvisor tavaly rekordszámú, 2 millió véleményt jelölt meg hamisnak a platformján. A ChatGPT-hez hasonló mesterséges intelligencia-eszközök elterjedésével a csalók percek alatt több száz, látszólag valódi, ragyogó értékelést tudnak generálni, ami megnehezíti az utazók számára, hogy megkülönböztessék a valódi és a hamis tartalmakat.

Az áldozattá válás elkerülése érdekében több forrásból is ellenőrizzük az értékeléseket, és ne hagyatkozzunk kizárólag az utazásfoglaló webhelyek véleményére. Ellenőrizze a független véleményező platformokat és a közösségi médiát további visszajelzésekért.

Figyeljünk a mintákra – ha egy helyről rövid időn belül szokatlanul sok rendkívül pozitív értékelést tesznek közzé, az valószínűleg azt jelzi, hogy ezeket mesterséges intelligencia generálta, vagy csalók helyezték el. A hiteles értékelések általában kiegyensúlyozottabbak, pozitív és építő jellegű visszajelzéseket egyaránt tartalmaznak.

5. Hamis útvonaltervek és AI-generálta képek

Miközben manapság sok utazó használja a mesterséges intelligenciát az utazások megtervezéséhez, a csalók is előszeretettel használják ezt a technológiát, hogy megtévesztés céljából professzionálisnak tűnő útvonalterveket készítsenek.

Ezek a hamis útvonaltervek gyakran vonzó üdülési csomagokat tartalmaznak, amelyek felejthetetlen nyaralást ígérnek verhetetlen áron, és az AI által generált képeket ezek népszerűsítésére használják, alátámasztva az ajánlat kihagyhatatlan voltát. Amint elküldjük a foglalót vagy a teljes összeget, előfordulhat, hogy álmaink nyaralása egyáltalán nem is létezik!

Hogy elkerülje a csalókat, maradjon résen, amikor olyan ajánlatokat kap, amelyek túl szépnek tűnnek ahhoz, hogy igazak legyenek. A mesterséges intelligenciával generált útvonaltervek lehet, hogy kifinomultnak tűnnek, de gyakran tartalmaznak finom ellentmondásokat.

Ellenőrizzük a hiányzó vagy nem megfelelő részleteket, és vizsgáljuk meg a fotókat is közelről – a mesterséges intelligencia által generált képeken lehetnek jellegzetes hibák, például természetellenes megvilágítás vagy elmosódott területek.

Ha úgy gondoljuk, hogy átverés áldozatává váltunk, bármilyen fájdalmas is, mindenféle feltárt információt használhatatlanná kell tenni. A hitelkártya zárolása az első és legegyszerűbb dolog, amit megtehetünk, vagyis a bankkal való mielőbbi kapcsolatfelvétel elengedhetetlen.

Bár az eset bejelentése a rendőrségen vagy egy kiberbűnözési egységnél is ajánlott, de ezek a bejelentések gyakran inkább az áldozat (ki)oktatását eredményezik, mintsem azonnali megoldást – figyelmeztetnek a szakértők.