A Magyar Telekom Magenta előfizetői egy évig ingyen férhetnek hozzá a Telekom alkalmazásban november 25-től megnyíló mesterséges intelligencia(AI) alapú keresőmotorhoz, ami a ma ismert megoldásoknál összeszedettebb és gyorsabb válaszokat ad.
Magenta AI néven már elérhető a szolgáltatás a hazai távközlési cég anyavállalatánál, a Deutsche Telekomnál. A német nagyvállalat ugyanis a közelmúltban lépett együttműködésre a mesterséges intelligencia alapú keresőmotorok piacán látványosan gyors üzleti karriert befutott kaliforniai Perplexity AI Inc. céggel.
Új alapokra helyezi az amerikai fejlesztő cég az internetes keresést
A társaság fő terméke egy olyan mesterséges intelligencia alapú társalgási keresőmotor, amely valós időben keres információkat az interneten, a lekérdezések megválaszolásához nagy nyelvi modelleket (LLM) használva. A többi keresőnél megszokott több oldalas linklisták helyett az összetett kérdésekre is rendszerezett szöveges válaszokat ad, azokban megnevezve a mögöttes forrásokat is.
A Perplexity AI-t 2022-ben alapították a back-end rendszerek, mesterséges intelligencia (AI) és gépi tanulás területén jártas mérnökök. Aravind Srinivas, a cég vezérigazgatója korábban az OpenAI-nál dolgozott AI-kutatóként. Andy Konwinski a Databricks alapító csapatának tagja volt. Denis Yarats, a társaság műszaki vezérhelyettese (CTO) a Meta AI kutatója volt. Johnny Ho stratégiai igazgató pedig mérnökként dolgozott a Quora-nál.
Az első két évben a Perplexity 165 millió dolláros finanszírozást gyűjtött, aminek alapján a vállalatot már több mint 1 milliárd dollárra értékelték. Az idén novemberig összegyűlt félmilliárd dollár után a céget már 9 milliárd dollárra értékelik.
Az idei újabb fordulóban a befektetők között ott volt egyebek mellett Jeff Bezos(Amazon), az Nvidia, a Databricks, a Bessemer Venture Partners, és az augusztusban elhunyt korábbi Google, YouTube vezér Susan Wojcicki.
A Perplexity alapterméke ingyenes és a vállalat önálló LLM-jét használja. A fizetős Pro verzió ezen felül hozzáférést ad a GPT-4, Claude 3.5, Grok-2, Llama 3 és további Perplexity LLM-ekhez is.
A fizetős üzemmód további részletező kérdéseket tesz fel a felhasználónak a lekérdezések pontosítása érdekében. Lehetővé teszi az ügyfél számára a helyi fájlok, köztük képek feltöltését és elemzését, a mesterséges intelligencia segítségével történő képgenerálás mellett.
A Perplexity idén áprilisban indította el a termékének új, céges változatát. Májustól pedig bevezetett egy új, Pages nevű funkciót, amely a felhasználói kérések alapján testreszabható weboldalt generál. A Pages is a Perplexity AI keresési modelljeit használja az információgyűjtéshez és a kutatási prezentáció készítéséhez, amelyet közzé lehet tenni, és meg is lehet osztani másokkal.
Megoldások a digitális falak áttöréséhez
A Telekomnál induló Perplexity szolgáltatáshoz a többes díjcsomagokra előfizető Magenta ügyfelek juthatnak hozzá. A prémium előfizetést minden Magenta Moments tag aktiválhatja a Telekom applikációban november 25. és február 28. között.
Az új szolgáltatásról egyébként a Telekom idei karácsonyi reklámkampányának beharangozóján értesültünk, ami az embereket egymástól elválasztó, jelentős részben már a digitális tudásunkban meglévő falak áttöréséről szól.
Magyarország mellett a Deutsche Telekom Csoport kilenc másik európai országában bemutatott alkotás üzenete, hogy a bennünket körülvevő sokféle gátat legtöbbször mi magunk teremtjük meg, de ugyanolyan egyszerűen le is bonthatjuk őket, mint amilyen észrevétlenül felépültek.
„Újszerű megközelítésekre, a digitalizáció révén megvalósuló innovációkra van szükség, hogy a korlátainkat meghaladjuk, és hogy a technológia kínálta lehetőségek mindenkihez eljussanak. Egyre inkább jelen van az eltérő digitális tudásból adódó különbség, lemaradás”– fogalmazott Szabó Béla, a Telekom márkakommunikációs igazgatója.
Hozzátette: digitális vállalatként ezeknek az akadályoknak az áthidalásában szeretnének segítséget nyújtani. Ennek a hozzáállásnak a kulcsfogalma a tuning, ami nem egyszerűen digitális megoldásokat jelent, hanem az egyedi szükségletekre reagáló hozzáállást.
A tuningot támogató körbe tartoznak például az 5G-képes készülékek megvásárlását könnyítő kedvezmények, a fiatalok kibontakozásának teret adó Telekom Kraft, az új karrierurakat megnyitó Kickstart gyakornoki program, a kisvállalkozások digitális tuningját szolgáló Hello Biznisz, a családi mindennapokat megkönnyítő Hello Szülő, vagy a generációs párbeszédet elősegítő Netrevalók program. és ide sorolható a már említett AI-alapú keresőmotor elérhetővé tétele.