A hazai vállalkozások az utóbbi 3-4 évben évente átlagosan 3 százalékkal kevesebbet költöttek távközlési szolgáltatásra. Emiatt is a magyar üzleti távközlési piac mérete a 2019. évi 104 milliárd forintról 2022-re 95 milliárdra csökkent.

Távközlési kiadások

Reálértéken számolva a 2022-es piacméret csupán 73 százaléka a 2019-es piacnak – derült ki a hírközlési hatóság(NMHH) kutatásából. Ez a visszaesés még jelentősebbnek tűnik, ha a növekvő inflációt is figyelembe vesszük.

A teljes piac átlagos évi 3 százalékos zsugorodása mögött leginkább a vezetékes telefonra fordított kiadások csökkenése áll, ami az említett időszakban elérte az évi 8 százalékot is. Ezzel a piac bevételeinek csaknem negyede tűnt el három év alatt.

A mobil visz szinte mindent az üzleti szegmensben is

A vezetékes hívások nagy részben a mobilokra terelődtek át. Az NMHH Mobilpiaci jelentésében elemzett szolgáltatói adatok szerint a nem lakossági SIM-kártyák száma és az egy SIM-kártyára jutó hanghívásforgalom átlagosan évi 1 százalékkal növekedett, a mobilinternet igénybevétele pedig jelentősen megugrott.

Ennek ellenére a teljes távközlési piac több mint felét kitevő mobilhang-, és a hozzá kapcsolódó mobilinternet-költés átlagosan évente 3 százalékkal csökkent. Tehát mobil esetén nem az igények, hanem a díjak mérséklődhettek. Visszaestek továbbá a vállalatok adatátviteli szolgáltatásokra és a nem mobiltelefonnal használt mobilinternetre fordított kiadásai is.

Egyedül a vezetékes internetszolgáltatás piaca nem csökkent, sőt enyhe, 1 százalékos éves növekedést lehetett megfigyelni. Miközben 2019-ben még csak a vállalkozások 82 százaléka fizetett elő vezetékes internetre, az arány 2022-ben elérte a 88 százalékot. Ekkor az egy üzleti ellőfizetőre jutó költés havi 29-31 ezer forint között ingadozott.

A vállalatok vezetékes internetkiadásait leginkább a felhasználók száma és a sávszélesség határozza meg. Ezek közül leginkább a sávszélesség változott a vizsgált időszakban. Míg 2019-ben a vállalkozásoknak csak 26 százaléka használt 500 Mbit/s vagy a feletti gyors internetet, 2022-ben viszont már 42 százalékuk.

Ezzel párhuzamosan a 100 Mbit/s-ot el nem érő hálózatot használó üzleti felhasználók aránya jelentősen csökkent. Mindezek alapján feltételezhetjük, hogy a szolgáltatók a sávszélesség növelésével tudták szinten tartani az előfizetési díjakat.

Nagyobb az igény a gyorsabb internetre a szolgáltató cégeknél, valamint azoknál, melyek a helyhez kötött internetet intenzíven használják, azaz intranetet, extranetet, webáruházat, honlapot üzemeltetnek, online telefonálnak, videótelefonálnak, konferenciahívásokat bonyolítanak, online csoportmunkát végeznek, objektumvédelmi vagy kamerarendszereket üzemeltetnek.

 

Távközlési kiadások