A magyarországi internetezők fele elégedetlen az otthoni vezetékes internet szolgáltatások minőségével, ezen belül is leginkább az internetes telefonálással – derül ki a hírközlési hatóság (NMHH) mérései alapján.

Vezetékes net

A szélessávú szolgáltatásokat valós időben és a szolgáltatóktól független mérésekkel összehasonlító szélessáv.net oldalt négy éve indította el a hatóság. Ez alatt az idő alatt az ingyenesen igényelhető felhasználói mérőeszközön 9,2 millió mérést, a weboldalon keresztül a regisztrált vagy anonim fogyasztók 750 ezer szoftveres, míg az NMHH mérőautói körülbelül négymillió mérést végeztek.

Tavaly óta a szoftveres mérőrendszer a le- és feltöltési sebességen és a késleltetésen túl a késleltetés ingadozását (jitter) és a csomagvesztést (packet loss) is méri. Az idén bevezetett új otthoni mérődobozok pedig már a gigabites sebességmérő tartományban is ellenőrzik az értékeket.

100Mbit/s felett már nem érezzük a sebességingadozást

Ezek alapján minden letöltési sebességtartományban jelentős javulás figyelhető meg mind 2017-hez, mind 2018-hoz képest. A 0–100 Mbit/s tartományokban a kínált letöltési sebesség 70 százalékát a mérések nagy részében el lehetett érni, de még 80 százaléknál is magas a megfelelési arány.

A 100 Mbit/s feletti sávban viszont már kevésbé tudják ténylegesen nyújtani a szolgáltatók a kínált letöltési sebességeket, viszont az ilyen hozzáférések előfordulása ma még jóval alacsonyabb, és ebben a tartományban már a felhasználó sem feltétlenül veszi észre, ha alacsonyabb a sebesség.

A hatóság általában eddig is magas –80 százalék feletti – elégedettségi szintet mért az otthoni vezetékes internet sebességével kapcsolatban, a tavaly őszi legfrissebb elemzés pedig már stabilan 85 százalékot mutatott ki.

A netes problémát észlelők leginkább az otthoni vezetékes internetes telefonálásra (58%), a videotelefonálásra (56%) és az online filmnézésre panaszkodtak (52%). A zenehallgatás és klipnézés az otthoni vezetékes interneten kevesebb gondot okozott, de itt is viszonylag sokan (38%),számoltak be akadozó, torz, rossz minőségű hangról.

Gyakori, visszatérő problémákra azonban csak a felhasználók kevesebb, mint 10 százaléka panaszkodott. Az összes minőségi kifogást együttesen nézve az otthoni vezetékes internetet használók felének okozott gondot valamilyen szinten a szolgáltatás.

Vezetékes net

Az internetsebességgel kapcsolatos problémákat legnagyobb arányban, 67 százalékban a 30 éven aluliak jelezték. A legelégedetlenebbek közé tartoznak még a magas jövedelmű (63%) és vagyoni helyzetű fogyasztók (58%), a tanulók és az inaktív felnőttek (72%), a legfeljebb nyolc osztályt végzettek (57%), a profi (60%) vagy átlag feletti szakértelemmel rendelkező internetezők (59%). Ide sorolhatóak azok is, akik négy vagy több eszközzel egyszerre wifiző háztartásokban élnek (60%), a filmeket telefonon (is) néző internethasználók (83%), továbbá a Digi ügyfelei (57%) – áll az NMHH jelentésében.

A wifi közbeiktatása gyengíti a hálózat teljesítményét

A wifi leterheltsége és a használt készülékek tudása is befolyásolja az érzékelt sebességet, az internethálózat minőségétől és leterheltségétől függetlenül. Máris gyengébb a hálózat teljesítménye, ha a vezetékes internet kábelét nem közvetlenül abba a számítógépbe dugjuk, amelyen internetezünk, hanem wifit használunk, ha eltávolodunk a jeltől, vagy sok készülék kapcsolódik egyszerre ugyanarra a wifire.

Márpedig ez utóbbiak egyre jellemzőbbek a hazai internetezési szokásokban. Az otthoni vezetékes internetet használók közül például csak minden nyolcadik ember mondta, hogy nem szokott wifizni, és ahol wifiznek, ott sok esetben (43%) három vagy több készülék is csatlakozik ugyanahhoz a jelhez.

Az otthoni vezetékes internetet használók túlnyomó része, 71 százaléka már legalább olyan gyakran wifizik otthon, mint ahányszor a kábellel összedugott számítógépet használja, sőt 45 százalékuk már leginkább a wifit használja.

Hasonlóan rontja a szolgáltatás minőségét, ha nem eléggé jó minőségű, nem elég nagy kapacitású készülékkel próbálunk nagyobb adatforgalmat generálni. Nemcsak a képernyőméret lehet az oka annak, ha valaki egy régebbi okostelefonon rosszabbnak látja egy online nézett film minőségét, mintha ugyanazzal az internetkapcsolattal egy modern okostévén látná. A vezetékes internetes előfizetésükön otthon filmet nézők közül már tízből hárman telefonon (is) néznek az interneten keresztül filmeket, nemcsak számítógépen.