A piaci stabilitás jeleit mutatja a személyi számítógépgyártás, de ez még kevés a tartós boldoguláshoz. A konzumer szegmensben ugyanis egyre inkább a mobil eszközök veszik át a PC-k szerepét.

Személyi számítógép

Újonnan gyártott személyi számítógépekből 1,4 százalékkal több, 62,1 millió eszköz jelent a világpiacon az idei második negyedévben. Hat év óta ez az első növekedést felmutató (éves összevetésű) háromhavi periódus – derül ki a Gartner jelentéséből. Legutóbb 2012. első negyedévében örülhettek az egy évvel korábbihoz képest jobb számoknak a gyártók. (Az amerikai piackutató a PC-k közé sorolja az asztali gépeket, a notebookokat, az ultramobil prémium gépeket, mint a Microsoft Surface. Nem számítja bele ugyanakkor a Chromebookokat és az iPadeket.

Az otthoni felhasználók egyre több feladatot intéznek mobiltelefonon

Az eladások világszerte némi javulást mutatnak, de ezek alapján még elhamarkodott lenne kijelenteni, hogy az ágazat visszatalált korábbi önmagához. A második negyedévi értékesítés felfutása egyértelműen az üzleti gépeknek köszönhető, az itt bekövetkezett enyhe boomot, visszaesés kísérte a konzumer szegmensben.

Utóbbi nem lehetett nagyon váratlan a piaci szereplők számára, a mindennapos feladatokban – közösségi média követése, naptárbejegyzés, bankolás, vásárlás ugyanis egyre jobban átterelődik az okostelefonokra. Ezt a folyamatot még jobban támogathatja az okostelefon piacon gyorsan növekszik a nagyobb képernyőjű készülékek kínálata. A phabletként ismert kategóriába a videó lehel új életet. A váltáshoz az is kellett, hogy a gyártók felismerjék a korábbi széles képernyőjű modelleket érdemes úgy áttervezni, hogy az eszközt egy kézben tartva is lehessen kezelni.

Az üzleti szegmensben is van mire figyelni. Két éven belül ott is számolni kell a kereslet gyengülésével, miután a Windows 10-re váltás lassan már eléri a csúcspontját. Addigra a PC-gyártóknak ki kell találni valamit amivel fenntartható lesz a növekedés a vállalati felhasználású gépek értékesítésében.

 Fejnehéz a PC-piac, öten adják össze a háromnegyedét

A Lenovo-Fujitsu vegyesvállalat létrejöttével oly mértékben konszolidálódott tovább az értékesítés, hogy az idei második negyedévben eladott készülékek háromnegyedét a vezető ötösfogat valamelyike gyártotta. Egy éve ez a mutató még 70 százalék volt. ( Mint ismert tavaly ősszel többségi részesedést szerzett a kínai Lenovo a japán Fujitsu PC-üzletágában.) A Fujitsu gépeket is beszámítva a Lenovo fej-fej mellett végzett az első helyen a HP Inc-nel, mindkét cég 21,9 százalékos piaci részesedést szerzett a vizsgált negyedévben.

A HP harmadik egymást követő negyedévben tudta növelni az eladásait szinte minden térségben, kivéve otthon, vagyis az USA-ban. Ott 0,6 százalékkal rontott piaci részesedésén, de közel 30 százalékkal még így is az első maradhatott.

Globális szinten nem sokkal maradt le tőle az ugyancsak dobogós helyezést elérő Dell 1,2 százalékot javítva korábbi 15,6 százalékos részesedésén, köszönhetően az üzleti PC-k piacán tartósan meglévő erős jelenlétének. Az első öt gyártó közé még az Apple-t(7,1%) és az Acert (6,4%) sorolja a Gartner jelentés.

Amerika magára talált, Kínában zsugorodott a piac

Ami a földrajzi megoszlást illeti, az amerikai PC-piac hat egymást követő rossz negyedév után visszatért a növekedéshez. Az 1,7 százalékos javulás még a globális növekedési trendet is meghaladja.

Az Európát is magában foglaló EMEA-térségben 17,4 millió PC-eszköz talált gazdára1,3 százalékkal több az egy évvel korábbinál. Nyugat-Európán belül elsősorban Németországban és az Egyesült Királyságban volt átlagon felüli a kereslet az üzleti gépek iránt. Az Oroszországot is magában foglaló eurázsiai térség maradt ugyanakkor az EMEA-régió növekedésének a hajtómotorja. Közép-Kelet-Európáról nem tesz külön említést a jelentés.

Az ázsiai és csendes-óceáni országok piacán viszont inkább stagnálás volt megfigyelhető, az eladott 21,3 millió eszköz 0,1 százalékkal volt több mint egy éve. Jó piacnak minősült India, Indonézia, Thaiföld és más feljövőben lévő ázsiai ország, köszönhetően a vállalati eszközcseréknek, illetve a Windows 10-re való átállásnak. Kínában viszont egyértelmű a visszaesés, az egy évvel korábbihoz képest 3,6 százalékot zsugorodott a piac, tulajdoníthatóan annak, hogy a bizonyos vállalati beszerzések 2019-re tolódtak, a konzumer piac pedig telítetté vált.