A szándék továbbra is meg van a cégek többségénél a digitalizáció folytatására, de a kezdeti lelkesedést lehűtik a folyamat során szerzett tapasztalatok, legfőképpen az, hogy az eddigi fejlesztések kevés kézzelfogható üzleti hasznot hoztak.

Ez derül ki az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég több mint ezer döntéshozó bevonásával készült EY Digital Investment Index globális felméréséből. A digitalizáció sikeressége érdekében a cégek vezetésének láthatóvá kell tennie az ezzel kapcsolatos beruházások megtérülését. Ehhez viszont új megközelítések és mérési megoldások kellenek.
Digitalizációs célterületekben vezet az IoT, az AI és a felhő
A megkérdezett vezetők több mint a fele az elmúlt két évben a dolgok internetére – IoT, a felhő alapú számítástechnikára(53%) és a mesterséges intelligenciára(AI) költött(52% ). A következő két évre viszont a kétharmaduk (62%) már úgy gondolja, hogy radikálisabban kell átalakítaniuk a társaságuk működését ahhoz, hogy jobban megfeleljenek a piaci elvárásoknak.
A gyökeres változáshoz a legtöbben az eddig felsorolt innovatív technológiákat használnák fel. A dolgok internetére a 67 százalékuk szavaz, mesterséges intelligencia alapú fejlesztéseket 64, felhőalapú számítástechnikát 61 százalékuk akar.
Előkelő helyen szerepel még a blokklánc, a fejlett kibervédelem, vagy a robotizáció, viszont a közeljövőre nézve egyelőre még kevesebb figyelmet kapnak az autonóm járművek, vagy drónok, a 3D-nyomtatás és a kvantum számítástechnika.

Nehezen kimutathatóak az üzleti eredmények
A fejlesztések üzleti eredményre gyakorolt hatását ugyanakkor sok esetben nehéz rövidtávon számszerűsíteni. Eddig csupán minden tizedik cégnek sikerült javuló teljesítménymutatókat elérnie, és a válaszadók mindössze 7 százaléka számolt be arról, hogy teljes mértékben ki tudta használni az AI és az IoT előnyeit.
„Fontos, hogy a cégvezetők tisztán lássák: a digitalizáció ma már nem a növekedés egyik eszköze, hanem a túlélés feltétele. Lehet, hogy egy vállalat nem érzékeli például a webshop bevezetésének jelentős eredményeit, online értékesítés nélkül azonban hosszú távon biztosan csökkenne a piaci pozíciója. A technológiai fejlesztések tehát ahhoz szükségesek, hogy a cégek versenyben tudjanak maradni ” – mondja Demeter Ákos, az EY üzleti tanácsadással foglalkozó területének partnere.
Hozzáteszi: „az eredmények igazolásához ezért is van szükség célorientált stratégiára, folyamatokra és mérésre, amikkel világosan kivehető a jövőbe mutató megoldások pozitív hatása, legyen szó akár a szervezet hatékonyságának növeléséről, akár a költségek csökkenéséről.”
A digitalizáció mérési mutatója a RODI
A kutatásba bevont cégek alig negyede méri aktívan a digitális befektetések megtérülését (RODI – ReturnOn Digital Investment), ennél sokkal gyakoribb a pénzügyi teljesítmény (57%) vagy a működési hatékonyság (46%) mutatóinak a vizsgálata. Pedig a szakértők tapasztalata szerint a digitális megtérülést elemző társaságok nagyobb valószínűséggel értek el több mint 5 százalékos javulást a területen, emellett megalapozottabb stratégiai döntéseket tudtak hozni.
A válaszadók több mint fele szerint a RODI bevezetéséhez ugyanakkor vállalatuknál nincs meg a szükséges világos irányelv, az összehangolt vezetés, illetve a készségek, eszközök és adatok hatékony kombinációja.