Egy ideje már nem fenyegetnek a sokkoló roaming számlák, bátrabban használjuk a mobilunkat Európában. Sőt a külföldi útjaink során ma már inkább mobilnetezünk – olvasható a hazai mobilpiaci trendeket taglaló friss jelentésben.

Elkészült a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) legfrissebb mobilpiaci jelentése, amely részletesen taglalja a szóban forgó szegmens legújabb tendenciáit.
Az utóbbi három évben (2020-2023) a SIM kártyákon belül a hangcélú előfizetések száma stagnál. Egyedül a gépek közötti kommunikációt megteremtő M2M-kártyáknál esetében tudott bővülni a piac, méghozzá évi 20 százalékkal.
A hangszolgáltatás tartalma oly módon bővült, hogy egyre többen hanghívásra képes előfizetéssel használják a mobilinternetet.
A hanghívás és az SMS-szolgáltatások korábban tapasztalt forgalomnövekedése 2018-tól folyamatosan csökken, miközben a rövid szöveges üzenetek(SMS) az újfajta kommunikációs csatornák megjelenésével sem kell, hogy eltűnjenek.
Egyre több érv szól mellettük akár az üzleti kommunikációban is. Erről nemrégiben írtunk részletesebben.
Visszaszorulóban a feltöltőkártyás piac
Folytatódik viszont a havidíjas előfizetések arányának a növekedése, ezzel egyidejűleg visszaszorulóban a feltöltőkártyások.
A mobil alapú adatforgalom az utóbbi évek dinamikus, látványos növekedése ellenére még ma is csak a 15 százalékát adja a teljes internetes adatforgalomnak, de az előbbi jelentősége egyre nagyobb.
A nem M2M mobil adatforgalom meredeken, évi 28 százalékkal emelkedik, igaz a növekedés üteme lassul. Mivel a havidíjas előfizetők jelentős része már használja a mobilnetet, már csak a feltöltőkártyások körében nőhet az adatalapú SIM-kártya igénye.
A három nagy szolgáltató uralja a piacot. A Telekom jelentős előnnyel piacvezető a legtöbb szolgáltatási szegmensben, mi több 2023-ban már az M2M SIM-kártyák többsége is telekomos.
Kivételt jelent a nagyképernyős mobilinternet, ahol a lakossági szegmensben a Vodafone, a nem lakosságiban pedig a Yettelé a vezető szerep.
Hangszolgáltatásban a kevesebb hanghívást forgalmazó prepaid szegmensben a Yettel az erősebb, míg a Vodafone a hangforgalom alapján előzi a Yettelt.
Rákaptunk a roamingolásra
Az egy előfizetőre jutó mobil adatforgalom folyamatosan bővül, és a mobilnetezésre alkalmas kártyák közel harmadát használjuk már rendszeresen külföldön is.
A külföldi forgalom ugyanakkor ingadozó, és még csak a töredéke a belföldinek. A határon túl a felhasználók már inkább mobilneteznek, mintsem telefonálnak a mobiljukon.
Paradoxonnak tűnik, hogy sokkal bátrabban használunk mobilinternetet az országhatárokon túl, mint néhány éve, miközben a roaming hanghívások mennyisége nem növekedett – olvasható a jelentésben.
Ez arra is rámutat, hogy a magyarok külföldi mobilhasználata erősen szezonális, a roamingforgalom a nyaralás időszakát jelentő harmadik negyedévben kiugróan magas, míg a negyedik és első negyedévekben alacsony.
A tavalyi harmadik negyedévben összesen 227 millió percnyi hanghívást és 15 millió gigabájt adatot forgalmaztak külföldön hazai mobilelőfizetésekkel.
A forgalmi adatok visszatükrözik a nemzetközi turizmus koronavírus-járvány utáni normalizálódását, hiszen az elmúlt években a roaming mobilinternet-forgalom egyértelműen emelkedett.
A múlt év harmadik negyedévében több mint háromszor annyi adatot használtak fel a hazai előfizetők, mint 2019 hasonló időszakában, a roamingoló előfizetések száma pedig megközelítette a 2,5 milliót. Ez látványosan meghaladta a pandémia előtti 1,9 milliós szintet.
Hála a néhány éve meghozott uniós rendeletnek, az Európai Gazdasági Térség (EGT) országaiban ma már a „mobilozz úgy, mint otthon” elve érvényesül a mobilszolgáltatások használatakor.
A roamingdíjak nem akadályozzák többé az utazók többségét abban, hogy a tagországokban is az otthoni szokásaiknak megfelelően használják telefonjukat – fogalmaz a jelentés.
A külföldről kezdeményezett hanghívásoknál viszont nincs jelen a mobilnet-használatban tapasztalható növekedés, a roaminghanghívás-forgalom 2019 és 2023 között inkább csak szezonális ingadozásokat mutatott, bővülést nem.
A határokon túl hívást kezdeményező előfizetések száma 2023 nyarán 2,1 millió volt, ami kissé el is maradt a 2019-es, járvány előtti szinttől, de ugyanebben az időszakban a belföldi hangforgalom is csupán enyhe növekedést mutatott.
A felmérés szerint a hazai tarifával igénybe vehető, kedvezményes roamingzónákban a magyar utazók 66 százaléka szokott hívásokat kezdeményezni, míg 80 százalékuk használ mobilinternetet.
