Két éve dolgozik együtt a fejlesztésen a dán Paboco és a Coca-Cola. Az AdeZ növényi italt tartalmazó papírpalack jelenlegi változatát most elsőként a magyar fogyasztók tesztelhetik a kifli.hu-n keresztül.

Papírpalack válthatja fel a műanyagot

A Coca-Cola a brüsszeli kutatás-fejlesztési laboratóriumában 2019 óta működik együtt a Paper Bottle Company (Paboco) dán startup céggel a teljesen újrahasznosítható papírpalack fejlesztésén. Most egy újabb mérföldkőhöz ért a közös munka, a jelenlegi prototípus papírborításból, újrahasznosítható műanyag bélésből és műanyag kupakból áll.

A Paboco végső célja egy teljesen bio alapú és 100%-ban papírként újrahasznosítható papírpalack létrehozatala. Ennek kapcsán az egyik nagy kihívás, hogyan lehet teljesen folyadékállóvá tenni a papír alapú italcsomagoló anyagot. Ehhez hírek szerint a nanotechnológiára is szükség lehet, de, hogy ez mikorra valósítható meg arra a budapesti bejelentésen még nem tudtak választ adni a szakemberek.

Fontos az is, hogy a csomagolás ne befolyásolja kedvezőtlen irányba az eltarthatóságot, és a szélesebb körű használat érdekében nem árt, ha szénsavas termék is csomagolható bele. Erre egyébként, mint elhangzott már van hasonló példa Európában, a Carlsberg is együtt fejleszti a dán céggel papír alapú sörösüvegét.

Az ezirányú fejlesztések mind kedvező irányba fordíthatják a világ csomagolóiparát, amelynek felhasználói értéke jelenleg eléri az évi ezermilliárd dollárt, Magyarországon pedig az évi 760 milliárd forintot.

Indulhat a hazai teszt

A Coca-Cola cégnél most érkeztek el a palack fogyasztói tesztelési fázisába, ami azt jelenti, hogy akit érdekel az újdonság, a hónap közepétől két hétig kipróbálhatja a kifli.hu online szupermarketen keresztül. Az első termék, ami a papírpalackba kerül az AdeZ növényi alapú ital, ennek rendelése esetén a vevő kap mellé ajándékba egy 250 ml-es papírpalack csomagolású változatot is.

A fogyasztók egy kérdőív kitöltésével véleményezhetik is a terméket. A tesztidőszak alatt a vállalat az üres palackokat visszagyűjti, hogy a laboratóriumban megvizsgálhassák, hogyan reagált az anyag a szállításra és a használatra, valamint így az újrahasznosítás is garantált.

Elhangzott, hogy a papírpalack prototípus része a Coca-Cola „Hulladékmentes Világ” globális stratégiájának. A cég vállalásai között szerepel, hogy 2030-ra a felhasznált csomagolóanyagaik 100%-ának megfelelő mennyiséget gyűjtik be és hasznosítják újra, valamint 50 százalékra növelik a palackjaikban és aludobozaikban az újrahasznosított anyag arányát. A stratégia fontos eleme a körforgásos gazdaságot lehetővé tévő innovatív csomagolási megoldások kifejlesztése is.