A negatív előjelű globális trendekkel ellentétben Magyarországon mind értékben, mind mennyiségben növekszik az okostelefonok eladása. Az IDC friss elemzése szerint a készülékárak emelkedése ellenére igen sokan keresik a prémiumkategóriás modelleket.
Miközben globális szinten a legrosszabb évüket zárhatták 2018-ban a gyártók, az okostelefonok értékesítése nálunk éves szinten és értékben 20,2 százalékkal nőtt. A készülékek piaca elérte a nettó 832 millió dollárt.
Az eladások mennyiségben 4 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit, ami 2,7 millió készüléket jelentett. Mindeközben készülékek átlagértéke 15 százalékkal 312 dollárra nőtt. Ez a trend a közép-európai régió összes piacán megfigyelhető. A vásárlók mindenhol az egyre nagyobb kijelző-méretű és magasabb specifikációjú készülékeket keresik.
Itthon a Samsung uralja a piac közel felét
Ami a legnépszerűbb márkákat illeti a magyar okostelefon piacot 2018-ban is a Samsung uralta. Itthon a koreai gyártót kevésbé szorongatta meg a Huawei. “A Samsung a közép-európai országok közül Magyarországon volt a legeredményesebb” – mondja Tóth László, az IDC Hungary kutatásvezetője.
Hozzáteszi: a szomszédos országokban alacsonyabb a cég részesedése, a kínai gyártó jobban a nyakában liheg. Magyarországon a Samsung márkanév sokak számára még az okostelefon szinonimája maradt. „Óriási mennyiségű modell és márka érhető el a piacon, de a Samsung J szériája vezette a mennyiségi eladásokat 2018-ban ”- teszi hozzá a kutatásvezető.
A Huawei globálisan a Samsung legfőbb kihívójává nőtt és ugyan a régiós átlag alatt, de idehaza is jól teljesített. Ezzel együtt a Samsung piaci pozíciója némileg erősödni tudott és részesedése megközelítette az 50 százalékot.
Az átlagárak növekedéséből az Apple-nek viszont nem sikerült profitálnia. „Magyarországon az Apple készülékek a bérekhez és a megélhetési költségekhez képest továbbra is igen drágák, a márka részesedése pedig kisebb csökkenéssel 9 százalék alá került 2018-ban” – emeli ki Tóth László.
A magyar a készülékeket inkább szolgáltatón keresztül vásárolja
Megjegyzi: a piac egyre koncentráltabb lesz. A Samsung és a Huawei az androidos készülékek több, mint háromnegyedét adják, ami 10 százalékos növekedést jelentett egy év alatt.
Mivel a készülékeket jellemzően szolgáltatón keresztül vásárolják Magyarországon, ezért a jelentős márkák száma mindig is aránylag kicsi volt. „Jelenleg ez az amúgy is kevés szereplő morzsolódik tovább, ahogy olyan gyártók, mint a HTC vagy a Sony szerepe tovább csökken ” – teszi hozzá a kutatásvezető.
Rámutat: a leginkább várt hivatalos márkamegjelenés a piacon a Xiaomié volt. A kínai márka első boltja 2018.nyarán nyílt meg nálunk. Habár a cég eladásai globálisan óriási tempóban nőttek, köszönhetően a versenyképes árazású, jó minőségű eszközöknek, az azonnali hatása – megfelelő operátori és kiskereskedelmi jelenlét hiányában itthon nem volt igazán jelentős.
A jelenlegi termékfejlesztések központjában az 5G és az összehajtható készülékek vannak, ezek azonban a többség számára elérhető áron 2020 elött biztos nem érkeznek. Éppen ezért 2019-re az IDC a piac csökkenésére és a helyettesítési ciklus megnyúlására számít. A negyedik mobilszolgáltató, Digi, közelgő megjelenése a piacon azonban a készülék kínálat terén is hozhat változást ebben az évben – áll az IDC elemzésében.