A hazai előfizetők kétharmada tavaly óta már csak egy évre kötelezi el magát a távközlési szolgáltatójánál. Ez a hűségszerződésekre vonatkozó szabályok még egy évvel korábbi módosítása teszi lehetővé. A készülékvásárlás nélküli hűségidő-plafon csökkenéséről viszont még így is elég sokan – a 2018-ban szerződést kötött ügyfeleknek – több, mint a 40 százaléka nem is tudott.
Egyre többen élnek a határozott idejű, vagyis hűségidős szerződésekre vonatkozó szabályok 2017 őszén életbe lépett változásai által kínált lehetőségekkel – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) lakossági távközlési előfizetéseket vizsgáló 2018-as felmérésének előzetes adataiból. (A kutatás végleges eredményei a hatóság közlése szerint tavasszal várhatók.)
Valós alternatíva ma már a határozatlan időtartamú szerződés
A 2017-ben módosított szabályok szerint a szolgáltatónak a hűségidős szerződés megkötése előtt minden esetben fel kell ajánlania a határozatlan időtartamú előfizetői szerződés lehetőségét is. Az új, határozatlan idejű szerződés havidíja és a szolgáltatás egyéb feltételei nem lehetnek hátrányosabbak a korábbi hűségidős szerződésben szereplő feltételeknél.
Az előfizető pedig a határozatlan idejű szerződését bármikor és rá nézve hátrányos következmények nélkül azonnali hatállyal felmondhatja. Fontos változás az is, hogy a szolgáltatónak az előfizető kérésére térítésmentesen kell hálózatfüggetlenné tennie a már lejárt határozott időtartamú szerződéssel együtt kedvezményesen megvásárolt készüléket.
Így kell tennie akkor is, ha az előfizető számhordozással szolgáltatót vált és a készülék árát még a szerződés ideje alatt kifizette. A kártyafüggetlenítésről a tavaly szerződött ügyfelek közel fele hallott már előzetesen.
A hűségidő alatt nincs áremelés
Kiderült az is az NMHH felméréséből, hogy a hűségidős szerződést kötöttek 90 százaléka nem bánta meg, hogy ilyen szerződést kötött a szolgáltatójával. Akik már tavaly szerződtek, többségében éltek a az új szabályozás adta nagyobb szabadsággal.
A felmérés szerint 2017-ben minden ötödik családban járt le valamilyen hűségidős szerződés, de a túlnyomó többség – 79 százalék – ugyanannál a szolgáltatónál kötött újra határozott idejű szerződést, és mindössze 4 százalékuk váltott szolgáltatót a hűségidő lejártával.
Akik maradtak a szolgáltatójuknál a hűségidő letelte után is, azok közül csak minden tizedik számolt be arról, hogy magasabb számlát kapott ugyanazért a csomagért. Egy adott szolgáltató melletti elköteleződés fő motivációja egyébként – a kutatás alapján – egyértelműen az volt, hogy így olcsóbb a szolgáltatás: a felhasználók kétharmadánál ez volt a legfontosabb szempont, ezt követte – minden hetedik válaszadó esetében – indokként, hogy a hűségidő alatt nincs áremelés, és így kiszámíthatóbbak a családi kiadások.
Minden szabályváltozás során – különösen, ha az bonyolult módosításokkal jár – nagyon fontos, hogy az operátorok ügyfélszolgálatai aktívan és teljes körűen tájékoztassák az előfizetőket a lehetőségeikről. A felmérésből kiderült, hogy a megkérdezettek 68 százaléka személyesen, 29 százalékuk telefonon kötötte meg a hűségidős szerződését, az online szerződéskötés még elenyésző.
A közelmúltban hűségidős szerződést kötött ügyfelek közül tízből hét válaszolta azt, hogy a szolgáltató tájékoztatta a szerződéskötés előtt, mennyit kellene fizetnie egy- vagy kétéves hűségidő esetén, illetve azt is, hogy mennyit határozatlan idejű szerződéssel.