Az üzleti életet is jelentősen átalakítja a mesterséges intelligencia (AI). Jönnek a munkafolyamatokat támogató AI-agentek, amelyek egymással is képesek együttműködni. Az AI már letette a névjegyét a vállalatirányítási rendszerekben, és rövid időn belül alapvetően fogja megváltoztatni, ahogyan dolgozunk – ezekről a témákról is kérdeztük a piacvezető üzleti szoftvergyártó SAP Hungary ügyvezető igazgatóját, Pintér Szabolcsot.

Digitrendi: Üzleti évzárások táján járunk, milyen időszakot tudhat maga mögött a hozzávetőlegesen kétezer főt foglalkoztató SAP Hungary?
Pintér Szabolcs: Kezdjük a globális számokkal, amelyek a leglátványosabban a cloudos árbevételnél mutatnak nagy előrelépést 2024-re vonatkozóan, az egy év alatt elért 25 százalékos növekedéssel. Összességében is hozott az anyavállalat egy 10 százalékos árbevétel növekedést.
Ha nézzük a cégcsoport tőzsdei teljesítményét, az SAP az előző éveket meghaladóan, kifejezetten jól teljesít az elmúlt időszakban. Friss hír, hogy az SAP lett a legértékesebb tőzsdén jegyzett európai vállalat, átvettük a vezetést piaci tőkeértékben a korábban vezető gyógyszeripari vállalattól.
Az európai vonal pedig a közeljövőben még erősebb lehet: ezt bizonyítja az is, hogy egymás után többedszer, 2024-ben is az MEE, azaz a közép-kelet-európai régió teljesített a legjobban a régiók versenyében.

Ami a magyarországi eredményeket illeti, mi is nagyon jó évet zártunk, hoztuk az anyavállalati dinamikát és elvárást. Összességében mintegy 24 százalékos bevételnövekedést értünk el az előző évhez képest, ami a régióban is kiemelkedő – túlszárnyaltuk például a cseh és a lengyel kollégák teljesítményét is.
Főleg a felhőalapú bevételeink nőttek számottevően. Így a hagyományos on-premise árbevételünk mára nagyjából összhangba került a cloudos forgalmunkkal, idén pedig várakozásaim szerint már nagyobb is lesz a cloud bevételünk. Ha azt nézzük, hogy a cloudos megoldásokkal körülbelül 5-6 éve foglalkozunk, ez különösen jó eredmény.
A nagy ügyfelekkel kötött kereskedelmi szerződések mellett az SAP Hungary tanácsadó csapata is évről évre kiválóan teljesít, és nagyon erőteljesen jelen van a piacon. Számos óriási, üzletileg és technikailag is kifejezetten komplex projekt bevezetésén dolgozunk Magyarországon, így az eladástól kezdve az üzembe helyezésig tudjuk fogni az ügyfelek kezét, és támogatni őket az üzleti folyamataik optimalizálásában. A sales és a tanácsadói csapataink együttműködése és szakmai tapasztalata régiós szinten is elismert.
D.: Ha már felhő, Magyarországon melyik jelenleg a népszerűbb platform: a privát, vagy a publikus cloud?
P.SZ.: Mind a kettő jól megy, jobban is, mint terveztük. A GROW with SAP segítségével a publikus felhőben jó pár ERP transzformációs üzletet sikerült kötnünk a középvállalati szegmensben. A tíztől-ötven milliárdos bevételig terjedő cégek körében látok még új lehetőséget a vállalatirányítási rendszerek piacán, ebben a szegmensben ugyanis eddig más piaci szereplő által kínált, kevésbé komplex megoldást választottak a cégek. A GROW with SAP csomaggal kínált SAP S4/HANA rendszer viszont kiváló megoldás ezeknek a vállalatoknak.
Emellett a magyar tulajdonú, de esetenként akár többszáz-milliárdos árbevételű cégeknél vagyunk csak közepesen eredményesek. Náluk ugyanis még él az a szemlélet, hogy majd saját forrásból, olcsón megfejlesztjük a szükséges megoldásokat.
Ami a következő évek legnagyobb feladata, hogy minél nagyobb mértékben állítsuk át a nagyvállalatokat az eddigi on-premise (telephelyi) megoldásokról a RISE with SAP-val az SAP S/4HANA-ra.
D.:Az SAP Hungary arról is ismert, hogy jó pár globális vagy regionális feladatot lát el. Hogy alakultak ezek a területek az elmúlt évben?
P.SZ.: A növekedés a leglátványosabban az SAP Hungary fejlesztőközpontjában, az SAP Labs Hungary-ben mutatható ki, ahol számos fontos fejlesztésben működnek közre a magyarországi kollégák.
Közel 700 fejlesztőnk dolgozik ilyen feladatokon, de karbantartással, terméktámogatással, és felhőszolgáltatásokkal is foglalkoznak más csapatok. A növekedés és az évi 100-200 fős létszámbővülés továbbra is adott, hiszen még mindig egy jó tudásalapú, kreatív és innovációra fogékony csapattal dolgozó, költséghatékony lokációnak számítunk, és emiatt szívesen hoz ide az anyacég befektetést.
D.:Mondana néhány érdekesebb fejlesztést, amit Magyarországon végez az SAP?
P.SZ.: Magyarországról fejlesztjük például az SAP Service and Asset Manager mobilalkalmazást, ami a karbantartási, szerviz- és biztonsági technikusok munkáját támogatja, valamint készletkezelési funkciókat kínál – a megrendelésektől a leltárig, egyetlen alkalmazásban. Ezt a megoldásunkat több mint 400 nagy nemzetközi ügyfél használja.
Budapesten dolgozik az Emarsys csapata is, akik a marketingautomatizációs és ügyfélélmény megoldásokainkért felelnek, és itt van a HR megoldásunk, a SuccessFactors terméktámogatási és felhőszolgáltatási csapata is, hogy csak néhányat említsek.
D.:Egy éve igencsak meglepte az üzleti világot az a nagyarányú leépítés, amit az anyavállalat jelentett be, és ami az egyik legnagyobb létszámú volt a technológiai szektorban. Idén is számítanak hasonlóra?
P.SZ.: Mi ezt nem is leépítésnek neveztük, hiszen nem fűnyíró elv alapján ment végbe, inkább átszervezésről beszélhetünk, a legfontosabb fókuszterületeinkre összpontosítva. Sok kollégának talált a cég a tudásának megfelelő új feladatot és pozíciót házon belül. Magyarországot egyébként ez korábban is csak egészen minimálisan érintette, de jelenleg nem tudunk ilyen tervekről az idei évre.
D.: Az utóbbi hetek egyik nagy bejelentése, hogy elkészült az SAP üzleti adatfelhő megoldása, vagy más néven a Business Data Cloud. Hogyan értelmezhető ez itt nálunk, kinek hasznos, kinek kevésbé? Ezzel leányvállalati szinten van feladata az SAP Hungary-nek, vagy ez inkább globális téma?
P.SZ.: Kezdjük onnan, hogy ma már nálunk is szinte mindenki jelen időben beszél a mesterséges intelligenciáról, de sokan nem értik még a lényegét. Igen sok edukációra van szükség ezen a területen. Ezt mi a munkatársak felé is fontosnak tartjuk, meg kell tanulnia mindenkinek együtt dolgozni a mesterséges intelligenciával, és úgy kell rá tekinteni, mint egy segítőkész kollégára.
A mesterséges intelligencia, és az ehhez szükséges nyelvi modellek azonban nem tudnak működni kellő mennyiségű és minőségű adat nélkül. Ezért még több adatot kell gyűjteni, azokat értelmezni is kell, mi több, üzleti kontextust kell adni neki. A Business Data Cloud pontosan erre hivatott: ezt a szemantikus réteget teszi elérhetővé nekünk, olyan módon, hogy nem csak SAP-s adatokat, hanem külső adatokat is egy platformra helyez. Ennek köszönhetően bármilyen tetszőleges adatforrást be tudunk csatornázni.

Az AI-ra támaszkodva már ma is számos területen, többek között az ellátási láncban, vagy a beszerzésben teljesen automatizálhatóvá tudnak válni a folyamat egyes szakaszai, mint például a készletgazdálkodás, a raktárkezelés, vagy a rendelések kezelése.
A jövőben az ezekkel a részfeladatokkal foglalkozó AI-ügynökök már együtt fognak működni, és akár egy teljes folyamatláncot emberi beavatkozás nélkül megoldanak. de ehhez is megbízható adatokra lesz szükség.
D.:Ha már AI-ügynökökről esett szó, nemrégiben jelentette be az SAP azt is, hogy mesterséges intelligencia asszisztense, a Joule hamarosan ugyancsak ügynöki képességekkel lesz felruházva. Erről mit érdemes tudni?
P.SZ.: Joule egy kicsit olyan, mint egy üzleti ChatGPT, vagyis a jövő SAP-ja úgy fog kinézni, hogy ülünk a Joule-lal a számítógép előtt, és beszélgetünk, vagy írogatunk neki. A Joule lesz a köztes felhasználói felület, amelyen keresztül egyéb alkalmazásokkal dolgozunk.
Ezen felül mi lesz Joule-nak a fontos feladata? A jogosultságkezelési paradigma az üzleti környezetben egy valódi kihívás – ezért is van szükség nagyvállalati megoldásokra. Az egyik fontos küldetése Joule-nak tehát az lesz, hogy rendet teremtsen a jogosultságokban. Adott kollégának a pozíciójához kötött, hiteles és jogosan hozzáférhető adatot fog nyújtani, megbízható forrásokra alapozva, és az adat szenzitivitására is figyelemmel, biztonságos belső keretek között.
Ami viszont már nem is a közeljövő, hanem a jelen az SAP-nál: több területen dolgoznak a kezünk alá már az AI-agentek, amelyek önmaguk is tudnak tanulni az adatokból, az információkat egymás között meg tudják osztani, és kooperálni tudnak egymással.
Ilyenek például a HR-folyamatokat segítő AI-ügynökeink, amelyek jelöltek szelektálásában, álláshirdetések szövegezésében segítenek, interjúztatásokhoz kérdéseket generálnak, vagy éppen a munkatársak személyre szabott fejlesztési tervében adnak javaslatokat. Emellett pénzügyi területen is vannak már a folyamatokat nyomon követő változataik.
Már ma is jól látszik az SAP-világban, hogy az ügynökök használatával a back-office támogatásában, az adminisztratív terhek csökkentésében szignifikáns előnyre lehet szert tenni, de emellett a döntéstámogatásban lesz még óriási szerepük.
D.:Ha jól sejtem az AI sok mindent megváltoztat a fejlesztői világban is.
P.Sz.: Azt gondolom, hogy 3-5 év múlva a fejlesztés is, és a kódolás is teljesen más lesz, a tesztelésről már ne is beszéljek. Ez a folyamat is elindult már. A céges világban sokkal inkább az üzleti szempontrendszert kell beazonosítani, és a fejlesztőknek is egyre inkább üzleti látásmódra lesz szükségük a technikai helyett.
Ott még nem tartunk, hogy Joule és társai gondolatolvasók legyenek, így megfelelő, hozzáértő utasításokat kell tudni adni ahhoz, hogy az AI jól segítsen.
D.:Mennyire van igény Magyarországon az üzleti intelligencia fejlesztők számára nyújtott fejlesztői lehetőségekre, amit globálisan nyújt az SAP?
P.SZ: Valóban, a fejlesztők számára is számos újítást jelentettünk be, ami tovább ösztönzi az üzleti mesterséges intelligencia fejlesztéseket.
Házon belül fejlesztőink már számos új AI-megoldást használnak a mindennapi munkájukban. Mindenki számára elérhető az SAP-s környezetben biztonságosan működő AI Playground, ahol chat-alapú felületen tesztelhetik a legnépszerűbb nyelvi modelleket, rengeteg prompttal kísérletezve.
Csoportszinten több mint hétezer fejlesztőnk van, velük már azt is vizsgáljuk, hogyan forradalmasíthatók az AI-eszközökkel a kódolás folyamatai. Ebben a szemléletben kulcsszerepet kap az SAP Build Code is, amely fejlesztőinknek modern, kódalapú környezetet biztosít a gyors alkalmazásépítéshez, miközben zökkenőmentesen integrálható a vállalati SAP-rendszerekkel.
Az SAP Build portfólióban pedig már low code, no code alapú megoldásokat és eszközöket is kínálunk. Erre itthon is látunk igényt, a visszajelzések alapvetően pozitívak.
D.:Aktuális témaként itt van az új vállalatirányítási rendszerre, az SAP S/4HANA-ra való átállás, hogyan állunk ma ezzel Magyarországon?
P.SZ.: A nagyvállalati környezetben idén is lesz egy-két új giga projekt, de az is tény, hogy a rendelkezésre álló erőforrás-halmaz egyre limitáltabb, és ez egyelőre nem fog változni.
A következő két-három év még mindenképpen erről fog szólni, hiszen ezek az átállások hosszabb projektek, főleg a legnagyobb ügyfeleknél. Erre időben figyelmeztettük is az ügyfeleinket.
D.: A magyar gazdaság gyengélkedése mennyire lassítja le azt az ütemtervet, amit eredetileg gondoltak a hazai projektek kapcsán?
P.SZ.: Egyelőre még nem tudok olyanról, hogy valamely cég erre hivatkozva elhalasztotta volna az átállását. Olyan cégről tudunk, ahol zöldmezős beruházásként tervezték az S/4HANA projektet, tehát új megoldásként vezetnék be a vállalatirányítási rendszerünket, és nem ment olyan jól az évük, ezért azt kérték, hogy várjunk még vele. De a klasszikus nagyvállalatok, ahol korábbi nagy SAP rendszerek vannak, ott ezeket nem halasztották el, komolyan veszik a határidőket.
Azt látjuk, hogy ezeknél az igazán komplex nagyvállalatoknál ritkaságszámba megy a zöldmezős átállás, hiszen ehhez előbb egy nagyon komoly BPR-t, vagyis egy üzletifolyamat-áttervezést kell csinálni, amibe ilyen összetett működésű vállalatok nem biztos, hogy azonnal belevágnak.
Közepes méretű ügyfeleinket már sokkal jobban meg tudjuk győzni arról, hogy miért érdemes tiszta lappal indulni, a megszokott rutinfolyamatokat elhagyva az SAP által javasolt standardokhoz igazítani a működést, és egy üzleti transzformációt is végezni egyben a technikai átállás mellett.
D.: Az SAP S/4HANA még abban az időben készült el, amikor még csak távoli jövőként beszélgettünk az AI-ról, ami azóta számtalan folyamatot újraír, átalakít. Ez azt is jelentheti, hogy mire megvalósul az átállás, már mehet is a kukába, jöjjön egy új, AI-alapú változat?
P.SZ.: Ugyan egy-két éve hangosodott fel az AI a köztudatban, az SAP bizonyos mesterséges intelligenciát, gépi tanulást alkalmazó eszközöket már szinte a kezdetektől beágyazottan kínál az SAP S/4HANA-ban, de természetesen a beépített AI megoldások exponenciálisan nőnek az utóbbi időben nálunk is a portfólióban.
Azt hiszem, annál nagyobb garancia pedig nem kell a jövőre nézve, mint az a bejelentésünk, hogy 2040-ig támogatjuk az SAP S/4HANA-t. Ez a technológiai világban egy nagyon hosszú elköteleződést mutat a vállalat részéről, ami biztonságot ad az ügyfeleinknek.
Meg kell azonban különböztetnünk a telephelyi (on-premise), illetve a felhő alapú változatokat. Az AI-funkcionalitásokat és frissítéseket a felhőalapon működő cégek automatikusan megkapják, a cloudban gőzerővel megy a fejlesztés. Nem ilyen egyszerű a helyzet a másik esetben, nem véletlenül tolja minden ügyfelét a felhő felé az SAP. Egyértelműen ez a jövő és az innováció platformja.

