Korszerűsítették a Somport-alagút irányítási rendszerét, a kétszer egysávon közlekedő napi forgalom leállítása nélkül. A Spanyolország és Franciaország között húzódó közúti alagút kiemelt határátkelőhely is, amelyen naponta több ezer jármű halad át, és több száz vállalat áruszállító útvonala.

A közel húszéves technológiát megújító projekt központi eleme egy új irányítástechnikai rendszer, a SCADA kialakítása volt, amihez kapcsolódóan négy ipari vezérlőt (PLC-t) is integráltak.
Emellett frissítették az alagútban elhelyezett szenzorokból adatokat gyűjtő, és azokat az irányítástechnikai rendszerbe továbbító, perifériamodulokat is. Ezzel nemcsak javították az adatkommunikációt és az érzékelők reakcióidejét, hanem lehetővé tették a valós idejű adatgyűjtést, és biztosították az infrastruktúra folyamatos működését.
Mindezt akkor is, ha műszaki hiba vagy más akadály blokkolná az alagút bármelyik oldalán az egymástól függetlenül működő központokat. A Siemens TIA Portal platformját használva pedig sikerült az automatizálási projekt üzembe helyezési idejét az átlagoshoz képest 25 százalékkal csökkenteni.
Új videómegfigyelő rendszer is került az alagútba: a zárt láncú kamerás rendszert (CCTV) a SCADA-hálózatba integrálva valós idejű videó- és hangmegfigyelést tudnak végezni.

Ez a rendszer egy vészhelyzetkezelő szoftver alkalmazásával, tűz vagy baleset esetén, vizualizációk segítségével, lépésről lépésre segíti az üzemeltetőket az ilyenkor szokásos protokollok végrehajtásában, és azonnal a kezelőhelyiség központi képernyőjére vetíti az incidensre mutató kamera képét, egyidejűleg elindítva a videófelvétel készítését.
Bevetik a digitális iker technológiát is
A fejlesztések következő lépéseként az alagút digitális ikermodelljét tervezik létrehozni, amelynek segítségével különböző eseményeket szimulálhatnak a biztonság további javítása és a kezelői tréningek kialakítása érdekében.
Intelligens LED-világítást is be fognak vezetni, ami várhatóan több mint 30 százalékkal javítja majd az energiahatékonyságot az előző rendszerhez képest.
A Siemens számára ismerős terep az alagutak világa, a technológiai vállalatnál külön üzletág foglalkozik ezzel a speciális területtel. A cégcsoport részt vesz a képzési központként és kutatólaboratóriumként is működő svájci Hagerbach tesztalagút működtetésében, ahol a „digitális alagút” teljes életciklusát bemutatják: a tervezéstől az üzemeltetésen át, egészen a szolgáltatásokig.
Itt olyan megoldásokat lehet élőben látni, mint az épületinformációs modellezés (BIM tervezés); a speciálisan alagutak tervezésére kialakított mérnöki szoftver (Tunnel CAD); a tűzesetek, szellőzőrendszerek, közúti táblák és vészkijárati ajtók elhelyezésének szimulációja, a virtuális üzembe helyezés és az üzemeltetők képzése, a kiberbiztonsági tervek készítése, vagy az IoT / Industrial Edge szolgáltatások a prediktív karbantartáshoz.