A járványügyi korlátozások gyors döntésekre kényszerítették a hazai kkv-k vezetőit, akik, ha tehették a home office-t és az új digitális ügyfélszerzési csatornákat preferálták. Bizonytalanságukat azonban jól mutatja, hogy a kutatásba bevontak kétharmada érzi, hogy szakértői támogatásra lenne szüksége a digitális témákban.

Dgitális témákban még sok a bizonytalan hazai kkv

Nemrégiben írtunk arról, hogy Digitális Versenyképességi Mutató –Digiméter – néven kutatássorozat indult Magyarországon a kkv-k digitalizáltságának a mérésére. A kutatást végző konzorcium tagjai a Reacty Digital, a Smart Commerce Consulting, az eNET és a Virgo. A sorozat eredetileg tervezett első fázisa júliusban indul, a kérdőív online is kitölthető lesz a kkv-k számára a digimeter.hu oldalon, az eredményeket ősszel hozzák nyilvánosságra.

A mostani egy „nulladik órás” nem reprezentatív kutatás, ami a járvány hatását igyekszik felmérni a szektorban. Megállapítja, hogy miközben a távmunka és a digitalizáció hatalmas lendületet kapott, a hazai kis- és középvállalatok gyengeségei is megmutatkoztak a koronavírus-járvány alatt. A vállalkozások többségének főleg munkaszervezési problémái akadtak, digitális felkészültségben pedig nagy a szakadék az egyes szektorok, illetve Budapest és a vidék között.

Erősségek – gyengeségek

A karanténhelyzetben a megkérdezett vállalkozások közel kétharmada alkalmazta a távmunkát a korlátozások bevezetése után, de ezen belül az infokom ágazat cégeinél ez az arány már elérte a 94 százalékot is. A home office lehetőségét a cégek több mint fele tervezi fenntartani a korlátozások megszűnése után is.

Az új helyzetben a hatékony munkaszervezés, a távol lévő munkatársak koordinálása és a rendelkezésre álló idő rövidsége okozta a legtöbb fejtörést a cégeknek. Meglepő módon ugyanakkor az informatikai háttér biztosításával kapcsolatos problémák kevésbé jöttek felszínre, miközben az ehhez szükséges eszközök, illetve az azok használatában szerzett jártasság hiánya viszont jellemző a megkérdezettek többségére.

Ennek alapján 65 százalékuk érzi úgy, hogy szakértői támogatásra lenne szüksége valamely digitális témában, főleg ami az új ügyfélszerzési csatornákat, az online marketinget, a honlap-fejlesztést és a közösségi média-jelenlétet jelenti.

Nagy a szakadék Budapest és a vidék között

Egyelőre nem mérséklődik a nagy szakadék, a Budapest és vidék fejlettségi szintje között: az egyes digitális eszközök használatában jellemzően kétszeres a különbség a közép-magyarországi régióban tevékenykedő vállalkozások javára. Míg a fővárosban és környékén működő vállalkozások 61%-a használ online konferenciák megtartására alkalmas megoldásokat, addig vidéken ennek kevesebb mint a fele, mindössze 30%.

Digitális fejlettségben nagy az eltérés az infokommunikációs területen tevékenykedő és az összes többi cég között. „Ez olyan, mintha még mindig csak az orvosok mosnának kezet szappannal” – mondja Kis Ervin Egon, a Smart Commerce Consulting vezető tanácsadója. Hozzáteszi: „a digitalizáció mindenki számára hozzáférhető, aki nem próbál meg legalább most felzárkózni, az félő, hogy örökre lemarad”.