A világ legnagyobb üzleti hálózatát kívánja létrehozni az SAP. A szoftveróriás egyre több mesterséges intelligenciát tartalmazó, és kódolást sem igénylő integrált megoldást is bejelentett idei éves szakmai konferenciáján, ami utat mutat a járvány utáni gazdasági változások rugalmas kezelésére.

SAP Gigahálózata

Ezúttal is az online térbe terelte legfontosabb éves szakmai konferenciáját – az SAP SAPPHIRE NOW 2021-et – a világ vezető üzleti szoftvervállalata. A többnapos rendezvény során számos olyan új fejlesztést mutattak be, amelyek követve a piaci elvárásokat, elmossák a határokat a fizikai és a digitális csatornák között.

Formálódik a világ legnagyobb üzleti hálózata

A változó üzleti környezethez igazodva az SAP új üzleti közösségeket akar létrehozni, hogy a vállalkozások még jobban eligazodhassanak a változásokban, javíthassák hatékonyságukat, és mindezek mellett nagyobb mértékben felelhessenek meg a fenntarthatósági elvárásoknak.

Első lépésként bejelentették, hogy a cég létrehozza a világ legnagyobb üzleti hálózatát, az Ariba Network, az SAP Logistics Business Network és az SAP Asset Intelligence Network összevonásával. Az így létrejövő SAPBusiness Network több mint 5,5 millió céget és intézményt tömörít majd, amelyek vevőkből, szállítókból, gyártókból, bankokból és az üzleti élet számos más szereplőjéből állnak.

“Ahogy a magánéletünkben, úgy az üzleti szférában is egyre nagyobb szerepet kapnak az összekapcsolt hálózatok”- magyarázta az új globális üzleti hálózat szükségességét Christian Klein, az SAP SE vezérigazgatója és elnökségi tagja(képünkön).

A most bejelentett gigahálózat tagjai egy egységes portálhoz férhetnek majd hozzá. Ebben átfogó képet kaphatnak ellátási láncuk ökoszisztémájáról, eszközeik kezeléséről, karbantartásáról és működéséről, valamint nyomon követhetik logisztikai folyamataikat. Rendelkezésükre áll a fenntarthatóság-specifikus üzleti alkalmazások új portfóliója, amely jóval nagyobb átláthatóságot és mérési képességeket tesz lehetővé a teljes ellátási láncban.

A pandémia hatása az ügyfelekre és az üzleti szoftverpiac szereplőire

A világjárvány idején a legellenállóbb vállalatoknak azok bizonyultak, amelyek élni akartak és tudtak is a technológia kínálta lehetőségekkel az üzleti folyamataik átalakításában. Önmagában a felhőre való átállás csak részeredményeket hozhatott.

„A tisztán felhőalapú migráció ma már nem elegendő. Vegyük az oltásokkal kapcsolatos logisztikát, szinte minden vezető gyártóval együttműködünk. Nemcsak az informatikájuk hatékonyabbá tételében segítünk, hanem abban is, hogy a folyamat a lehető legrövidebb időn belül menjen végbe, legyen szó magáról az oltásról, vagy a termelési kapacitások növeléséről. A maximális eredmény érdekében ez nemcsak a technológiáról, hanem az üzleti folyamatok holisztikus átalakításáról is szól” – mutatott rá a vezérigazgató.

Erről szól a cég idén januárban elindított RISE with SAP kezdeményezése, ami éppen ezekben a lépésekben segít. Most pedig azt jelentették be, hogy a társaság iparágra szabottan bővíti tovább ezt a programot. A RISE with SAP for Industries kezdeményezés öt iparágra – a kiskereskedelemre, a fogyasztói termékekre, az autóiparra, a közművekre és a gépiparra – szabott felhőmegoldást kínál a jövőben.

Ha már szóba került a pandémia, lapunk arra is kíváncsi volt, hogy mennyire tizedelte meg a járvány az üzleti szoftvergyártói piacot, és az milyen mértékben erősíti tovább a piaci konszolidációt, benne az SAP szerepét. Kérdésünkre Christian Klein vezérigazgató a következőt válaszolta:

„A COVID-19 nagy lendületet adott az üzleti élet és a társadalom digitalizálásának. Egyre több vállalat költözik a felhőbe annak érdekében, hogy ellenállóbbá váljon az olyan ingatag helyzetekkel szemben, mint például egy globális járvány vagy megszakadt ellátási láncok. Ezért is nem látunk jelenleg konszolidációt az SAP vezette vállalatirányítási szoftverek(ERP) piacán. Ez tükröződik minden piaci szereplő jó üzleti eredményeiben és tőzsdei értékeléseiben.”

Milyen ERP-rendszereket igényel a járvány utáni hibrid világ?

A világjárvány kapcsán lapunk megkérdezte az SAP CTO-ját, Jürgen Müllert is, akinél az iránt érdeklődtünk, hogy a meglévő ERP és más üzleti rendszerek mennyiben alkalmazhatók egy az egyben a COVID utáni hibrid világban, vagy netán egy teljesen új koncepcióra, jelentősen eltérő platformra van szükség? A technológiai vezérhelyettes rámutatott:

„Az átalakításra és a digitális fejlesztésekre minden eddiginél nagyobb szükség van, ezt tanította nekünk a világjárvány. Így van ez a különböző iparágak vállalatainál is, kulcsfontosságúvá válik az agilitás és a reakciósebesség. A pandémia idején mindkettő rendkívül fontos kérdésként merült fel, hiszen a vállalkozásoknak új üzleti partnereket kellett találniuk, integrálódniuk kellett újabb rendszerekkel – az SAP megoldásai pedig ehhez az átalakuláshoz nagy sebességet tudtak és tudnak adni a jövőben is.”

Két példát is felhozott a szemléltetésre: az egyik az amerikai Parkland kórházé, amely a legforgalmasabb sürgősségi osztállyal rendelkezik az Egyesült Államokban. Amint megjelent ott a COVID, hipergyorsan felállítottak egy úgynevezett digitális parancsnoki központot. A kórház irányításához az SAP elemzési felhő és digitális tanácsterem (SAP Analytics Cloud és Digital Boardroom) technológiáját, valamint az SAP HANA-t használták fel.

Hasonló a berlini Delivery Hero esete is, amely egyszerű kereskedelmi startupként kezdte, mára pedig másodpercenként 23 rendelést teljesítő nemzetközi vállalkozás lett. A pandémia idején nekik is meg kellett birkózniuk a megrendelések nagyarányú növekedésével, amihez többféle SAP megoldást – az ügyfélélmény analitikáért felelős Qualtrics-ot, az SAP új generációs vállalatirányítási rendszerét, az SAP S/4HANA-t, a költségelszámolás felhőmegoldását, az SAP Concurt és az Ariba beszerzési platformot – is fel tudták használni.

Összegzésül megjegyezte, hogy a pandémia utáni világra készülve sok vállalat kiterjeszti a meglévő vállalatirányítási rendszerét. Teljesen más platformra viszont főként akkor van szükségük, amikor megváltoztatják az üzleti modelljüket is – ennek lehet az egyik zászlóshajója az S/4HANA-ra való átállás.

Fenntarthatóság az üzleti folyamatokba kódolva

A klímavédelem is meglehetősen nagy figyelmet kapott a konferencián, megállapítva, hogy a fenntarthatóság komoly befolyással lehet a jövőbeni üzleti eredményekre is. Hogy a környezettudatosság automatikusan beépüljön az alapvető üzleti folyamatokba, a cég új fenntarthatóság-specifikus termékek egész sorát jelentette be:

  • a Responsible Design and Production a terméktervezőket támogatja amegfelelő fenntarthatósági döntések meghozatalában a kezdeti termékkoncepcióktól egészen a gyártásig.
  • a Product Footprint Management megoldás a termék teljes életciklusát követi a fenntarthatóság szempontjából.
  • a Sustainability Control Tower a teljes áttekinthetőséget garantálja azáltal, hogy beépíti az egyéb üzleti mutatók közé a Világgazdasági Fórum által definiált fenntarthatósági mérőszámokat.

Számos más új, az üzleti folyamatok átalakítását célzó fejlesztésről is beszámoltak a szakmai rendezvényen, köztük olyanról is, amely még kódolási tudást sem igényel.

A Business Process Intelligence (BPI) portfólió új eleme az SAP Process Insights, amellyel a cégek és intézmények elemezhetik, egyszerűsíthetik,iparági referenciaértékek alapján szimulálhatják és javíthatjákaz üzleti folyamataikat.

A Concur új funkciója, a Verify a mesterséges intelligencia(AI) és a gépi tanulás(ML) révén egyszerűsíti a költségszámlák auditálását, automatikusan azonosítva a lehetséges költségelszámolási problémákat. Az ellenőrzés automatikusan jóváhagyja a hibátlan, és megjelöli a hibás költségjelentéseket, megkönnyítve a könyvvizsgálók munkáját.

Az Upscale Commerce az SAP S/4HANA-val integrált, kódolási képességet nem igénylő, testreszabható online kereskedelmi megoldás, amellyel a kiskereskedők percek alatt hozhatnak létre többcsatornás vásárlói platformot, ahol a vevő interakcióiról 360 fokos képet kap a szolgáltató. A beépített AI-val ugyanis bármely csatornán keresztül személyre szabott ajánlatokat nyújthatnak az ügyfeleknek.

Az SAP integrálja az SAP Analytics Cloud-ot az SAP SuccessFactors-zal, ami új adatalapú megoldásokat hoz a cégeknek a munkaerő tervezésére és elemzésére. A Data Warehouse Cloud új adatpiaca pedig átláthatóvá és értelmezhetővé teszi a vállalatok számára a különböző, külső partnerektől érkező, valamint a vállalaton belüli, egyes üzletágaknál tárolt adathalmazok összefüggéseit..

Az automatizálási lehetőségek azonosítása és növelése érdekében az Intelligent Robotic Process Automation modul már integrálható az SAP Process Insights-szal, képes rögzíteni és automatizálni a felhasználói interakciókat.

 

SAP

A cikk az SAP Hungary Kft. támogatásával készült.