A Samsung visszaszerezte a Huawei-től korábbi első helyét, az Apple pedig átengedte dobogós pozícióját a Xiaominak, – a harmadik negyedévben az elemzők által vártnál jobban teljesítő globális piacon.

Legnagyobb okostelefon eladók
Forrás: Canalys

Több nemzetközi elemző cég(IDC, Canalysis) most hozta nyilvánosságra friss felmérését az okostelefonpiac harmadik negyedévi teljesítményéről. (A trendekben és a gyártói pozíciókban azonos következtetésre jutottak, a konkrét szállított mennyiségekben van közöttük néhány millió darabos eltérés.)

Csökkenve javultak a piaci pozíciók

Egyöntetűen megállapítják, hogy a világ okostelefon piaca a javulás jeleit mutatta a nemrég zárult negyedévben, miután az egy évvel korábbihoz képest csupán 1,3 százalékos volt a csökkenés. Az előző negyedévben történetének eddigi legnagyobb visszaesését produkálta az okostelefon-piac, akkor 16 százalékos volt a mínusz, a szállított mennyiség nem érte el a 280 millió darabot.

Az IDC összesítése szerint a harmadik negyedévben viszont már 353,6 millió darab készülék jutott el a piacra, ami ugyan kevesebb volt, mint egy éve, de ahhoz képest, hogy a piackutató eredetileg 9 százalékos visszaeséssel számolt erre az időszakra is, jelentős javulásnak számít. A kedvezőbb helyzet a világjárvány első hullámának a lecsendesedése miatt újranyitó gazdaságoknak, – köztük is olyan nagy piacoknak, mint India, Brazília, Indonézia és Oroszország – köszönhető.

Az elemzők szerint persze kellettek hozzá konkrét piacélénkítő lépések: promóciók, nagy árcsökkentések is, amik például Indiában a távoktatás bevezetése nyomán, a drágább tabletekről az ennek nyomán olcsóbbá váló okostelefonokra irányították az ottani keresletet.

 

Okostelefon adatok
Forrás: Canalys

Jelentősen átrendeződött a gyártók ötös élbolya

A fejlettebb és nagyobb piacokon, mint Kína, Nyugat-Európa, vagy Észak-Amerika jelentős visszaesés volt megfigyelhető a harmadik negyedévben is. Így nem véletlen, hogy az Apple elvesztette eddigi dobogós pozícióját. Hozzájárult ehhez a iPhone 12 egy hónapos késése is a szakértők szerint. Azért jó hír is van, ezeken a piacokon egyre élénkebb az 5G promóció, és röviddel a termékek bejelentése után azok már meg is jelennek a kiskereskedelemben.

A Samsung a harmadik negyedévben 22,7 százalékos részesedéssel tudta visszaszerezni korábbi vezető pozícióját, ami 80,4 millió készüléket jelentett. A szállított mennyiség 2,9 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit.

A dél-koreai márka legnagyobb piacán Indiában, ahol 15 százalékos a részesedése, egy év alatt 40 százalékot növekedett. Ez elsősorban az erős – 250 dollár alatti – készülékkínáIatának köszönhető és az online értékesítés felfutásának, ahol az M sorozatú modelljei teljesítettek egészen jól. Az USA-ban, ami a távol-keleti gyártó második legnagyobb piaca az A-sorozat valamint a Note 20, Note 20 Ultra iránt volt nagy a kereslet.

A Huawei, amely saját belső kínai piacának köszönhetően jutott fel a második negyedévben a dobogó legfelső fokára, egy negyedévvel később 14,7 százalékos részesedésével és a közel 52 millió darabos szállításával visszacsúszott a második helyre.

A gyártó teljesítménye az egy évvel korábbihoz képest 22 százalékot romlott, ebben benne van a nemzetközi piacok folytatódó gyengélkedése mellett a kínai piac 15 százalékos visszaesése is. A vállalatot továbbra is sújtják az amerikai kereskedelmi szankciók, amik még a belső piacára is hatással vannak.

Első ízben lett dobogós a Xiaomi

Kínai riválisának a Xiaominak viszont tízéves történetében először sikerült felkerülnie a dobogó harmadik fokára, miután a negyedévben szállított 46,5 millió készülékkel 13,1 százalékos piaci rést hasított ki magának a globális okostelefon-piacból. Éves összevetésben pedig igen látványos, 42 százalékos növekedést ért el.

A teljesítményt részben erős indiai pozíciójának, és folyamatosan intenzív kínai jelenlétének köszönhető. A kínai piac kötötte le a negyedévi szállítások 53 százalékát. A cég indiai kapacitásait sikerült a járvány előtti állapotok 85 százalékára helyreállítani.

A Xiaomi alsó kategóriás portfoliója, különösen a Redmi 9 sorozat iránt volt nagy érdeklődés Indiában és Kínában. A prémiumkategóriából a MI 10 Ultra teljesített átlagon felül a belső piacán, Kínában.

Európában, ami komoly küzdőterep a két vezető kínai márka a Huawei és a Xiaomi között, előbbi szállításai 25 százalékkal estek, utóbbié 88 százalékkal nőttek. A Xiaomi megkockáztatta a nagyobb termelési volument, továbbá helyi szakértőkkel erősítette a lokális irodákat,, hogy növelje a mobilszolgáltatók és a helyi nagykereskedők bizalmát.

Átmenetinek tartják az elemzők az Apple visszaesését

Az Apple-nek a nemrég zárult negyedévben csak 41,6 millió iPhone-t sikerült leszállítania, ami 10,6 százalékkal volt kevesebb az egy évvel korábbinál. Ezzel piaci részesedése 11,8 százalékra csökkent, ami már csak a negyedik helyre volt elegendő.

A visszaesés várható volt, és főleg az új iPhone 12 sorozat késlekedésének tulajdonítható. Ettől függetlenül az iPhone 11 sorozat viszont különösen népszerű lett, ami az almalogójú gyártó szállításainak a zömét adta, ezt követte az SE modell. Ami a jövőt illeti az elemzők az Apple részesedésének az újbóli növekedését várják, látván az új készüléksorozat iránti felfokozott érdeklődést, mindenekelőtt az USA-ban.

Az ötösfogat végén is helycsere zajlott le, a pozícióját addig stabilan tartó oppo minimális eltéréssel de ezúttal kimaradt belőle, helyet cserélt nagy riválisával a vivoval. Utóbbi gyártó 31,5 millió telefont szállított, 4,2 százalékkal többet az egy évvel korábbinál, ami közel 9 százalékos piaci részesedést jelentett a számára. A márka egyre több Kínán kívüli országban is igyekszik megjelenni, egyelőre legerősebb külföldi piaca India.