A járvány nyomán tapasztalható gazdasági bizonytalanságok jelentős árnyomást helyeztek az okostelefonpiacra is. Az amerikai IDC elemzői szerint 2020-ban a világpiacon a szállítmányok közel háromnegyede 400 dollár alatti(120 ezer forint körüli) készülékekből áll majd.
A globális eladások értéke idén az egy évvel korábbihoz képest 7,9 százalékkal 422,4 milliárd dollárra esik vissza. A lejtmenet nemcsak általában a kereslet csökkenésének tulajdonítható, hanem annak is, hogy a vásárlók szűkülő otthoni büdzséjük tudatában idén inkább az alsó-közép kategóriás készülékek ársávjában keresnek maguknak új készüléket.
Csomagban a drágább is vonzóbb
A közép-felsőkategóriás modellek( 400-600 dollár közötti sávban) részesedése az idei második negyedévben 11,6 százalékos volt. Ebben a szegmensben különösen fel van adva a lecke a gyártóknak, hogy kellően vonzó csomagot állítsanak össze, a vevők meggyőzésére. Ma már egyre gyakoribb, hogy a telefon mellé valami kiegészítőt, többnyire okos fülhallgatót kapnak ajándékba a vásárlók.
Az erősödő árnyomás világszerte jellemző, de a fejlődő régióban még inkább, beleértve Közép-Kelet Európát, ahol a 400 dollár alatti eladások adták az idei második negyedéves értékesítés 85 százalékát.
Az idei első félévben elég erős volt a visszaesés Magyarországon is – mondja Tóth László, az IDC Hungary elemzője. Eredetileg azt remélte, hogy a második fele jobb lesz, mert a vásárlások egy része időben eltolódik, de végül mégsem így alakul, a második félév is rossz, legfeljebb kevésbé rossz, mint az első.
Az első negyedévben 21 százalékkal esett vissza a hazai okostelefon értékesítés, a második negyedévben pedig még ennél is drasztikusabban 29,5 százalékkal. (Mindeközben a világpiaci mutató 12 százalékos mínuszt mutatott az első, 17 százalékos visszaesést a második negyedévre.)
Átrendeződés megy végbe a hazai piacon is
Nálunk is az alsó-közép kategória megerősödését várja Tóth László. A kialakult helyzet miatt elmaradt vásárlások részben a prémium kategóriát érintik, részben a felsőkategóriás vásárlások átalakulnak középkategóriássá.
„Itt mindig az a nagy kérdés, mit csinál az Apple, mert az új SE modellt is olcsóbb kategóriába soroljuk, pedig azért ez is közelebb van a 200 ezer forinthoz, ami már a középkategória felső szegmense, vagy a prémiumnak az alja. Az új SE-vel elég jól eltalálták ugyanakkor azt az árpontot, ami miatt nem tudnak annyit gyártani, amennyit meg tudnának venni nálunk is” – sorolja az elemző.
Hozzáteszi: azért a teljes piacból, ha nagyon jól is megy nekik 15, legfeljebb 20 százalékot tudnak nálunk kihasítani,. A márka önálló életet él, rá nem hat rá olyan mértékben az általános piaci logika, mint a többiekre. A márka hívei kevésbé ár-érzékenyek.
Ami a gyártókat illeti, folytatódik az utóbbi két év trendje: a Samsung visszaerősödött 40 százalék környékére, a Huawei pedig 21-22 százalék körülire esett vissza a teljes magyarországi piacon, mióta a Google ellátottsága veszélybe került. „Kérdés mit jelent majd a piacon, a saját operációs rendszerű modellek megjelenése” – emeli ki Tóth László.
A Xiaomi nagyon erőteljesen jön felfelé, 15 százalékával egyre jobban megközelíti a Huaweit. Utána következik az Apple, amely őrzi stabil 10-15% közötti részesedését, attól függően, hogy mikor jönnek ki új termékek.
Megosztottá válik az 5G telefonok piaca
Ami a globális piacot illeti, közép távon azt várják az elemzők, hogy az alsó és középkategória (($100-$200 és $200-$400) marad a legnépszerűbb okostelefon szegmens. Hosszabb távon ugyanakkor az IDC azzal számol, hogy a leggyorsabban a $400-600-as ársávban lévő készülékek futnak fel köszönhetően az 5G technológia terjedésének, aminek nyomán 2024-ben az 5G-s modellek átlagára 465 dollár alá esik.
A legfrissebb statisztikák szerint az idei második negyedévére világszerte megduplázódott az 5G előfizetők száma, amely már eléri a 137,7 milliót. Ez a globális mobil piacnak most a 1,5 százaléka, de 2025 végére már megközelítheti majd a 30 százalékot, ami 3 milliárd feletti 5G-s ügyfelet feltételez.
Egy másik elemző cég a Canalys szerint az év végére közel 280 millió 5G-s okostelefon leszállítása várható globálisan, ennek 62 százalékát a kínai piac veszi fel, azt követi Észak-Amerika és az EMEA(Európa, Közel-Kelet, Afrika) térség. A kutató előrejelzése szerint ebben az évben a globális okostelefonpiac várhatóan 10,7 százalékot zsugorodik, jövőre viszont már 9,9 százalékos visszapattanás jósolható, ami 1,3 milliárd darabos össz-eladást jelenthet.
Ami Európát illeti, az 5G készülékek átlagára jóval lassabban csökken majd, jövőre várhatóan 765, 2024-ben 477 dollár alá.
Magyarországon a vártnál gyorsabban és drasztikusabban csökkentek az 5G-s készülékek árai, mint azt korábban várták – mutat rá az IDC Hungary elemzője.
„Igaz a zászlóshajó modellek még ott vannak a 2-300 ezres kategóriában, de már 100 ezer forint környékén találhatóak 5G telefonok. A Xiaomi ezen az árponton egyszerre több készüléket is kínál” – mondja Tóth László.
Legutóbb épp a héten jelentették be a MI 10T családot, ennek MI 10 TLite verziója alapkonfigurációban 130 ezer forint alatt van. A Huawei p40 Lite 5G-s verziója pedig kártyafüggetlen verzióban már 90 ezer forint alatt is megvásárolható. Ez utóbbi két szereplő nyomta le nagyon az 5G-s átlagárakat.
Az olcsóbb 5G-s és nem 5G-smodellek mellett továbbra is van helye és vevője a prémiumkészülékeknek. Ráadásul ezekről akkor sem mondanak le a márkák, ha egyébként a vártnál több marad belőlük a nap végén a nyakukon.
Ezek viszik ugyanis leginkább a hírét annak, hogy mennyire innovatív egy adott piaci szereplő, ezekben a modellekben lehet kipróbálni legelőször a technológia újdonságait, emlékezzünk csak amikor két-három éve megjelentek bennük a mesterséges intelligencia alapú újítások. Jó tesznek a márkaépítésnek is.
Hajthatatlanok a hajtogatásban
A prémium kategórián belül tavaly jelent meg a hajtogathatóság, ami egyre érdekesebb formákat ölt. Kezdetben volt az ötlettel 2019 elején előrukkoló Samsung középen összehajtható modellje, aztán egy évvel később jött ugyanezzel a formával a Huawei. Addigra már elkészült a Samsung felfelé hajtható modellje a Flip.
Nemrégiben jelentette be az LG is a maga formabontó ötletét, a Wing névre hallgató elforgatható(SwivelMode) készüléket(lásd képünkön). Ebben az üzemmódban a telefon teljes előlapja 90 fokkal elfordul, ezzel a főképernyő fekvő formátumra vált, így válik láthatóvá a 3,9 colos másodlagos kijelző.
De jönnek a többiek is, arról már tavaly óta tudni, hogy a Xiaomi is készül erre a piacra, várhatóan jövőre és várhatóan egyszerre két változattal, a Fold és a Flex modellel. Előbbibe „kettős csavart” vitt, vagyis a készülék két oldalról is behajtható lesz, utóbbi pedig leginkább a Samsung Flipjére hajaz.
Az okostelefon kategóriát feltaláló Apple az utóbbi időben jóval megfontoltabb lett, kivár az 5G-s modell piacra vitelével, és egyelőre inkább csak innen-onnan származó hírfoszlányokból értesülhetünk hajtogathatós telefonjával kapcsolatos eddigi lépéseiről és jövőbeni terveiről.
Az Apple is készül a maga Foldjával
A Redmond Pie portál úgy tudja, hogy az amerikai cég nemrégiben nagyszámú hajtogatható kijelzőt rendelt a Samsungtól. (Az alaphír a Weibo kínai közösségi oldalon jelent meg.) Az Apple egy ideje már Samsung kijelzőt használ egyes iPhone modelljeihez, így az októberben érkező legújabbakhoz is.
Korábban úgy hírlett, hogy az Apple legkorábban 2023-ban dobja piacra a hajtogatható modellt, ami most úgy tűnik akár előbb is megtörténhet.
Noha a hajtogatható változatok tipikus niche termékek, egyes piackutatók mégis nagy lehetőséget látnak bennük. A Strategy Analytics várakozásai szerint a tavalyi 1 millió darabról 2025-re akár évi 100 millióra is nőhet a globális értékesítésük.
Sőt elemzői úgy vélik, hogy a prémium kategórián belül ez lesz a leggyorsabban növekvő szegmens ebben az évtizedben.
Magyarországon is megjelentek már a hajtogatható telefonok, de az eladásuk mértéke ma még kerekítési hibának is kevés – mondja Tóth László, az IDC elemzője, aki középtávon sem vár tőlük nagy felfutást, megmaradnak egy nagyon szűk réteg igényeit kiszolgáló terméknek.