Egyfelől komoly zavarokat okoz a világjárvány a konzumer eszközök, mindenekelőtt az okostelefonok előállításában, az ellátási lánc súlyos problémái miatt. Másfelől a vevők körében is érzékelhető kereslet csökkenéssel számolhatnak a gyártók.
A koronavírus mintegy 42 milliárd dolláros bevételi hiányt okozhat az intelligens eszközök gyártóinál az év hátralévő részében – állapítja meg a Juniper Research egyik friss jelentése. Az elemzés behatóbban az okostelefonok, táblagépek, konzumer robotok, intelligens hangszórókés az egyéb okos szórakoztató elektronikai eszközök piacát vizsgálja, alacsony, közepes és magas kockázat esetén.
Több tízmillió darabbal is csökkenhet az új eszközök kínálata
A magas kockázatot elemző forgatókönyvek több mint 80 millió darabra teszik a járvány nyomán kialakuló beszállítói problémák miatti kiesést a készülékek piacán. A kulcsfontosságú alkatrészek: akkumulátorok, processzorok és kijelzők szállítása késik, emiatt akadozik az összeszerelés a végberendezések gyártóinál.
A kialakult helyzet leginkább a piac meghatározó márkáit:az Apple-t, a Samsungot, a Huaweit, az Amazont és a Xiaomit érinti. A kialakult képet jól jellemzi az Apple helyzete. Az almalogójú gyártó éves bevételének 60 százalékát az iPhone telefonok értékesítése adja.
Az amerikai cég termékek előállításához számos olyan alkatrész beszállítót használ, amelyek jelentős gyártókapacitásokkal rendelkeznek Kínában, mint például a Jabil Circuit,vagy a Micron Technology, amelyektől a memóriát vásárolja, a Murata, amely a kerámia kondenzátorok szállítója, valamint a Texas Instruments.
Most a márkák mindegyikének törekednie kell arra, hogy mielőbb megszűnjenek az ellátási láncukban lévő hiányosságok, a termékeik iránti kereslet megfelelő kielégítése érdekében – állapítja meg az elemzés.
Hozzáteszi: a felsorolt eszközök közül a legnagyobb kiesés az okostelefonpiacon várható majd, ez a kategória adja az elmulasztott szállítások 85 százalékát. A szakértők arra is számítanak, hogy a járványhelyzet hosszabb távú problémákat is okozhat, mindenekelőtt lassíthatja az új eszközök fejlesztését.
Ha ez még mind nem lenne elég, a vevői oldal is komoly pénzügyi károkat szenved a vírus miatt, ezért az év hátralévő részében várhatóan kisebb lesz a kereslet az újabb és újabb eszközök iránt. Emiatt a gyártók nehezebben, vagy egyáltalán nem tudják majd mérsékelni a kieső eladásokból keletkező veszteségeiket.
„Ellenálló” stratégiákat kell adaptálniuk a gyártóknak
A kutatás arra buzdítja az eszközgyártókat, hogy minél jobban diverzifikálják az alkatrészellátásukat, azzal érvelve, hogy ezzel könnyebben pótolhatják az ellátási láncban jelentkező esetleges jövőbeli hiányosságokat.
Arra is rámutatnak a szakértők, hogy a „just in time” gyártásszervezési és készletgazdálkodási módszer, vagyis az alkatrészek közvetlen gyártás előtti szállítása, eleddig is igen gyenge láncszeme volt az eszközgyártók ellátási láncának. Noha a raktározás drága megoldásnak számít, az elemzők úgy vélik, hogy a gyártóknak most mégis fontolóra kellene venniük a „stratégiai” alkatrészek, részegységek készletezését.