Alig több mint egy éve csatlakozott a Motorolához Piró Péter, akit a márka magyarországi reneszánszának menedzselésével bíztak meg. Vele beszélgettünk az eddigi lépésekről és a jövőbeni tervekről.

Motorola

Az okostelefonok előtti idők egykor piacvezető, majd meghatározó amerikai márkáját 2012-ben előbb a Google vásárolta fel, majd két évvel később a Lenovo tulajdonába került. Az elmúlt tíz év az útkereséssel és a biztos piacok megtartásával zajlott, utóbbit főleg Észak- és Dél-Amerika jelentette.

Nyitottak a márkára az operátorok és a független értékesítők is

„A Motorolához 2022.decemberében csatlakoztam, azzal a feladattal, hogy legalább a környező országokban eddig elért szintre hozzam fel a magyarországi értékesítést.

A régiónkban főleg a szlovákoknál és a románoknál erős a Motorola pozíciója, ahol már kétszámjegyű piaci részesedést mondhat magáénak. Magyarországon 2022.végén viszont még szinte a nulláról kellett elindulnunk” – mondja Piró Péter.

Piro Péter MotorolaAz első három hónapban feltérképezte, hogy milyen a nyitottság a márkára, és mely értékesítő partnerek kerülhetnek egyáltalán szóba. Kiderült, hogy az összes kereskedelmi csatorna, beleértve az operátorokat és a független értékesítőket üzleti lehetőséget lát az új Motorolában.

Ami a vevőkört illeti, úgy véli, jó, hogy a mai középkorúak és az idősebbek még emlékeznek a márkára, nehezebb a helyzet a tizenéves korosztállyal.

„Az idén már húszéves fiamnak fogalma nem volt, mi az a Motorola. Most már ő is Motorola telefont használ. Nagyon fontos ezt a felhasználói szegmenst elérni, hogy számukra ne csak – a körükben kiemelten népszerű – almalogójú márka legyen a választás” – emeli ki.

Mostanra az is elmondható, hogy minden készülékkategóriában ott van a márka a partnereknél, még az okostelefonként újjászülető, hajtogatható Razr modellre is van kellő kereslet.

„A Razr nekem mindig is „a” telefon volt, amint megjelent az okos változata, azonnal beszereztem az Amazonról, mert annyira kíváncsi voltam rá, hogy mit tud most az összehajtható telefonok vonalán a Motorola.

Nagyon sokáig használtam az első változatát, és amikor Motorola megtalált a magyarországi ajánlatával, akkor nem is volt kérdés, hogy nekem ide kell jönnöm” – indokolja a döntését.

MotorolaAz eddigi lépések megtették a hatásukat, mint mondja most már kiemelt státuszba kerültünk a régióban, annyit javultak a számok. (A régióba Csehország, Szlovákia, Románia, Bulgária, Szerbia, Horvátország, Montenegró és Macedónia tartozik.)

Tavaly szeptembertől indult a nagyobb ütemű márkaépítés, aminek egyik figyelemreméltó eleme volt, hogy a bevált gyakorlattal szemben, csinálhattak partner bevonása nélküli, autonóm kampányt is.

Széles az új modell kínálat

Több mint másfél évtizedes kihagyás után jelent meg ismét a márka a hazai piacon, mára már az összes termékkategóriában. A portfólióban megtalálható az E-sorozat, G-sorozat, az Edge és a Razr család.

Az Edge családba tartoznak a hagyományos külsejű, a középtől a felső kategória tetejéig terjedő készülékek, utóbbiakhoz sorolható a 40 Pro.

„Nem titkolt szándékom, hogy az Edge családot tegyem oly módon népszerűvé, hogy egyértelművé váljon, nemcsak az extrém drága és a túlszofisztikált készülékek a menők.

Vegyük az Edge 40 Neot, ami inkább közép kategória, de olyan minőségi külsővel (vegánbőr-hátlap) és vízállósággal rendelkezik, amivel már a prémium szegmenst is súrolja, megfizethető, nem prémium áron” – sorolja Piró Péter.

Hozzáteszi: „azt is tudom, hogy a 400 ezer forint feletti csúcskategória, még nem a mi terepünk. Van ugyanakkor a 100 ezer forint alatti, középkategóriás Power termékcsaládunk, amibe nevéhez illően igen erős telefonok tartoznak. A 6000mAh-s akkumulátorú G54 Power, már itt van a piacon, de hamarosan megjelenik az ugyanilyen töltési teljesítménnyel rendelkező G24 Power is”.

Ezek a modellek azoknak szólnak, akiknek nagyon fontos a hosszabb üzemidő, ami egy töltéssel akár 2 és fél, három nap is lehet.

Idén már a kétszámjegyű piacrész elérése a cél

Az eltelt valamivel több mint egy év alatt megsokszorozódott a Motorola részesedése a magyar piacon, ami ezzel együtt is most még csak 3-4 százalék. A következő egy évre viszont még ambiciózusabb a terv, meg kell közelíteni a kétszámjegyű részesedést.

A további feladatok közül a megnövekedett eladásoknak köszönhetően kiemelkedik a szervizháttér fejlesztése, amit az eddigi külső partnercéggel, a Telemax-szal közösen oldanak meg.

Bővíteni kell ennek kapcsán egyebek mellett a szervizhez kapcsolódó szolgáltatásokat, beleértve a mobilfutár bevezetését, amiről most tárgyalnak.

Kérdésünkre, hogy a Motorola központban is gondolkodnak-e már az új trend követésén, nevezetesen, hogy a telefonok egyes elemei otthon is javíthatóak legyenek, Piró Péter egyelőre nem tud ilyenről.

Komplex ökoszisztéma, de nem a megszokott módon

Az okostelefon-gyártók többsége fejleszt okos fülhallgatókat és okosórákat is. A Motorolánál ez éppen átalakulóban van. A kínálatban volt már okosfüles és okosóra is, de azt harmadik gyártótól vették. Azt az együttműködést nem kívánták folytatni, február-március környékén viszont már jönnek a saját gyártású okos fülhallgatók, a saját okosóráról még nem tudni.

Ha már ökoszisztéma, van annak egy olyan, főként az üzleti szegmensben népszerű modellje is, amit jelenleg a világon három márka követ: az Apple, a Samsung és a Motorola.

Ez lényegében az adott cégek szélesebb termékkínálatának köszönhető, amely a telefonok mellett tartalmazza a különféle PC-ket, monitorokat is, és amelyek az alkalmazáson keresztül folyamatos kommunikációra képesek egymással.

A Lenovo esetében ezt a célt szolgálta korábban a Thinkpad mintájára fejlesztett Thinkphone, amit már akkoriban is a Motorola gyártott. Időközben a kínai anyavállalat Motorola néven egységesítette okostelefon-márkáját.

 

„Ezt a fajta szoftveres ökoszisztémát a Motorolánál Moto-connectnek hívják, és a G84 modelltől felfelé minden telefonban megtalálható” – mondja Piró Péter.