Az okosórák és okoskarkötők globális piaca a lassuló innovációs kedv mellett is tavaly elérte már a 193 millió darabot, ami 4%-os növekedést jelent az előző évhez képest– derül ki a Canalys elemzéséből. Az innovációt vajon újból fellendítené, ha az okostelefonokhoz hasonlóan az órák is egységes töltőt kapnának?

Virágzik az okosórák, okoskarkötők piaca

A növekedést főként a kínai és a feltörekvő piacok erős kereslete táplálta, ellensúlyozva a fejlettebb régiókban, így az USA-ban és Indiában tapasztalt visszaesést. A belépőszintű órák és karkötők kulcsszerepet játszottak az elfogadottság növelésében, miközben a háttérben egyre jobban fokozódik a vezető gyártók közötti verseny: a termékkategóriát feltaláló Apple a két nagy kínai riválisával a Xiaomival és a Huawei-jel küzd a piaci részesedésért.

Virágzik az okosórák, okoskarkötők piaca

A feltörekvő piacokon egyre szélesedik a potenciális vevőkör

Kína maradt a legnagyobb piaca az óráknál kevesebbet tudó okos karkötőknek, 2024-ben a globális szállítások 30%-át adva. Erős, mintegy 20%-os növekedést ért el az előző évhez képest, a negyedik negyedévben pedig egyenesen 50%-kot ugrott, mivel a gyártók a kormányzati támogatások, a termékfejlesztések és a stratégiai ökoszisztéma-integráció kombinációjából tudtak tőkét kovácsolni.

„Míg Kína virágzott, India és az USA küzdött, ami rávilágít a piaci teljesítmény regionális különbségeire. Indiában, amely a viselhető eszközök második legnagyobb piacának számít, a szállítások 22%-kal csökkentek 2024-ben” – mondja Jack Leathem, a Canalys kutatási elemzője.

Virágzik az okosórák, okoskarkötők piaca

A feltörekvő piacok kulcsszerepet játszottak a globális növekedésben, ahol a Xiaomi, a Huawei és a Transsion növelte a márkaismertséget és az eladott mennyiséget is.

Ezen belül a Közel-Kelet vezette a globális bővülést, 55%-os növekedéssel az előző évhez képest, ezt követte Délkelet-Ázsia (45%), Latin-Amerika (21%), valamint Közép- és Kelet-Európa (20%).

A növekedés nagy része a megfizethető alapkészülékekből származott, mivel a márkák az első vásárlók megnyerése érdekében a visszafogottabb árakra és a kiskereskedelmi terjeszkedésre összpontosítottak.

Az alapórák tartják az eddigi lendületüket

Az alapóra kategória továbbra is a piaci növekedés egyik fő hajtóereje maradt, a 2023-as erőteljes, 25%-os növekedést követően 2024-ben további 8%-kal nőtt. A Huawei és a Xiaomi együttesen 41%-os piaci részesedéssel rendelkezik, mindkét vállalat aktívan alakítja a termékportfólióját.

Az alapszintű órák is egyre inkább az üzleti, valamint a fejlett sport- és orvosi célú készülékek irányába mozdulnak el, ilyen például a Xiaomi Watch S és a Huawei Watch D sorozat.

Eközben az alapszintű karkötők piaca az évek óta tartó hanyatlás után újra fellendült. A szállítások a tavalyi harmadik negyedévben visszatértek a növekedés útjára (+7%), majd a negyedik negyedévben (+49%) egyenesen megugrottak, elsősorban a Xiaomi (46%), a Samsung (18%) és a Huawei (17%) által vezérelve.

Ez az újbóli fellendülés az elemzők szerint rávilágít az egyszerű, könnyű és nem hivalkodó viselhető eszközök iránti tartós fogyasztói keresletre, különösen az egészség és a fitnesz állapot nyomon követésére. Erre utal az okosgyűrűk növekvő népszerűsége is.

Virágzik az okosórák, okoskarkötők piaca

Így reagáltak a gyártók a piac átalakulására

Azzal, hogy a Samsung a Galaxy Fit 3-mal újra belépett az alapszintű okoskarkötők szegmensébe, hiányt pótolt a termékkínálatában, és fokozta a versenyt. Ez a lépés arra késztette a Xiaomi-t, hogy javítsa árképzési és értékesítési stratégiáját, különösen Latin-Amerikában, a Közel-Keleten és Délkelet-Ázsiában.

A Samsung visszatérése is ebbe a kategóriába egy stratégiai logikát követ: új felhasználókat vonz a Samsung Health ökoszisztémához a belépő szintű hordozható eszközökön keresztül. Majd a jövőbeni okosóra-frissítések felé tereli őket, miközben az ökoszisztéma elérhetőségét bővíti a Samsung okostelefonok olcsó és középkategóriás felhasználói körében ezekben a térségekben.

Mikor jöhet el az egységes okosóra töltők korszaka?

A feltörekvő piacokkal szemben az érett piacokon azonban egyre nagyobb kihívásokkal kell szembenézniük a gyártóknak, mivel a hosszabb frissítési ciklusok és a stagnáló innováció lassítja a keresletet.

„Ahogy a gyártók navigálnak ezekkel a változásokkal, sikerük 2025-ben és azon túl az innováció és a megfizethetőség egyensúlyozásán, globális elérésük kiterjesztésén és a feltörekvő trendek, például az okosgyűrűk és a fejlett egészségügyi nyomon követés kihasználásán múlik majd, hogy növeljék az elfogadottságot” – teszi hozzá az elemző.

Az innovációk sorába tartozhatna talán már a nem túl távoli jövőben, az okostelefonokhoz hasonlóan az okosórák USB-töltőjének az egységesítése is, amire egyelőre nem látszanak jelek a gyártók körében.

A téma jó ideje foglalkoztat engem, nemcsak a környezetvédelmi szempontok miatt, hanem mint az okostelefonoknál is, a praktikusság szempontjából is. Családi utazáskor, de akár az otthoni használatban is, mennyivel egyszerűbb lenne az élet, ha csak egyféle okosóra töltőt kellene elől tartani, ami alkalmas lenne többféle márkából származó viselhető eszköz töltésére.

Ahány óra, annyiféle töltő

Jelenleg az okosórákat az alábbi módokon tölthetjük: van a mágneses töltőpad, amit a legtöbb modern okosóra, így az Apple Watch, a Samsung Galaxy Watch, Huawei Watch használ. (A töltő a hátlaphoz csatlakozik, és indukciós töltéssel működik.)

A másik megoldás a Pogo pin-es csatlakozó (érintkező-tűs töltés), ide sorolhatók például az olcsóbb Xiaomi vagy Fitbit modellek.(Ezeknél a töltő pontos helyre illesztése fontos a megfelelő töltéshez.)

Van még USB-C vagy Micro-USB töltésű viselhető okos eszköz, de ez a legritkább megoldás, ami főként a régebbi vagy olcsóbb Amazfit és vagy más kínai modelleknél található meg,

Legvégül itt is lehetséges a vezeték nélküli Qi töltés, amit például a Samsung Galaxy Watch és néhány más prémium modell használ.

Megpróbáltam utánajárni több szakértőt is megkérdeztem erről, de a többségük szerint a fentiek miatt is az óráknál bonyolultabb a helyzet, mint az okostelefonoknál, nehezebben lehetne a problémát megoldani. Itt tartunk most, de a még gyorsabban fejlődő világunkban remélhetőleg előbb-utóbb erre is megoldás születik.