Noha már sorra jelentik be a tévégyártók a 8K-s készülékeiket, ezek látványos felfutására még jó ideig várni kell, egyebek mellett a megfelelő tartalmak hiánya miatt. Addig se panaszkodhatnak a cégek, mert a 4K-s modellek iránt viszont középtávon erősödik a kereslet, 2024-ben már közel negyedmilliárd új készülék találhat gazdára.
Sokan már a klasszikus tévézés halálát is vizionálták, ami biztos, hogy a televíziók piaca valóban meglehetősen telített. A lapostévék iránti keresletet is leginkább a nagyobb felbontás, a nagyobb képernyőméret, a hálózatba kapcsolhatóság, valamint az integrált alkalmazások és szolgáltatások iránti igény növekedése hajtja – derül ki az ABI Research egyik legutóbbi globális tanulmányából.
Az európaiak fel nagyobb képernyős televízióra vágyik
A Sony is rendszeresen és földrészenként méri a piacot, legutóbbi Evolution of the Living Room kutatása szerint az európaiak 48 százaléka a jelenleginél nagyobb képernyős televízióra vágyik otthonába. Bár a közvélekedés szerint a férfiakat jobban érdekli a méret, az európai nők 43 százalékának szintén számít a nagyobb képernyőátló.
A pszichológusok szerint sokaknak már nemcsak az a fontos, hogy mi jelenik meg a képernyőn, hanem az is, hogy milyen körülmények között élvezhetik a kijelzőn látottakat.
A megkérdezettek 35 százaléka 55 hüvelyknél nagyobb képátlójú televízióra vágyik, 16 százalékuk pedig 65 hüvelyknél nagyobbra. Az extra nagyméretű televíziókat a franciák vennék, ahol a megkérdezettek 26 százaléka a 65 hüvelyknél nagyobb méretű készüléken élvezné kedvenc videós tartalmait.
A kutatásba bevontak 10 százaléka egyenesen státuszszimbólumként tekint egy elegáns, nagyméretű otthoni televízióra. Az arány megelőzi a többi státuszszimbólumként kezelt termékeket az okostelefonokat és tableteket (7%) és a drága, minőségi karórákat (6%) is.
Európán belül az olaszok közül vágynak a legtöbben a nagyobb méretű televízióra (57%), és ők azok, akik hajlamosabbak túl is becsülni a lakásuk méretét. A megkérdezettek 18 százaléka ugyanis elismerte, hogy a tévéje végül túlságosan nagynak bizonyult a nappalijába.
A trend a magyar piacot is érinti, az elmúlt három évben közel megduplázódott a nagyképernyős, 55 hüvelyknél nagyobb átmérővel rendelkező televíziók száma Magyarországon, és az adatok alapján további növekedés várható.
Középtávon még a 4K lesz a nyerő formátum
A nagyobb képernyőre váltók zöme a következő években a 4K felbontásúakat részesíti előnyben, ez lesz középtávon a meghatározó, úgynevezett mainstream formátum. A 4K-s tévék piaca az ABI Research előrejelzése szerint 2024-ig évi 13 százalékkal bővül, 2024-ben már eléri a 233 millió darabot.
Mindeközben persze a lapostévé-gyártók – Samsung, Sony, LG és a TCL – bejelentették, sőt egy részük(Samsung, Sony) már nálunk is elkezdte forgalmazni az első 8K-s modelleket. (Az LG 88 colos 8K-s tévéje Európában a harmadik negyedévben lesz elérhető.)
A prémiumkategóriába sorolható készülékek ára ugyanakkor ma még meglehetősen magas, itthon képátlótól függően a másfél millió forinttól egészen az 5-6 millióig mozog. Utóbbiba sorolható a Sony ZG9-es modellje. Elemzők szerint az árhelyzet hasonlóan a 4K-éhoz a következő években a vevőknek kedvezően módosul majd.
Az ár mellett a nagyobb elfogadottság még nagyobb akadályának tekinthető a formátumhoz illő tartalmak szűkös kínálata, továbbá az is, hogy egyelőre hiányoznak a megfelelő tartalomdisztribúciós modellek. A műsorszórók közül eddig egyelőre a japán NHK jelentkezett, a Korean Broadcasting Corporation (KBS) pedig csak annyit jelentett be, hogy még dolgozik rajt.
A streaming szolgáltatók közül pedig egyelőre a Rakuten mutatott érdeklődést azzal, hogy legkorábban az idei év végén jelenik majd meg az első 8K-s tartalmakkal. A többiek úgymond még nem készültek fel rá, és az elfogadottság szerény volta miatt még nem is igazán éreznek rá valódi késztetést.
Ez a helyzet nagyban emlékeztet a mobiltechnológia generációváltásaira, ahol a hálózatépítők és a készülékgyártók közötti ritmus eltalálása az egyik kulcstényező. Az 5G hozott ebben valódi változást, a készülékek kínálata a hálózatok sorozatos indulása idejére az eddigi bejelentések alapján, ha nem is bőséges, de várhatóan kielégítő lesz.
Még szabványosítás alatt a legújabb disztribúciós technológia
Mivel a 8K-s tartalmak nagyobb adatfájlokat jelentenek, mindez kihívás lehet a tartalom disztribúcióban és az adatmenedzsmentben. Az úgynevezett Versatile Video Coding (VVC), ami 34 százalékkal hatékonyabb, mint a ma ismert HEVC technológia még a szabányositási periódusban van, ami várhatóan 2020-ra zárul le. A VVC–nek majd fontos szerep jut a 8K felfuttatásában – emeli ki az ABI Research.
Ma még azonban a 4K-s forradalomról beszélhetünk, legalábbis ami a tömegigények irányát illeti. A fejlett országok háztartásainak több mint a felében lesz már néhány éven belül ilyen készülék, míg a kevésbé fejlett régiókban ennél jóval alacsonyabb lehet az arány. Így még a 4K-s piacban is van komoly növekedési lehetőség- vélik az elemzők.