A kétszámjegyűre várt növekedést szerény egyszámjegyűre zsugorította a COVID-19 az európai okosotthon eszközök piacán. A következő öt évben évi 16 százalékos meghaladó bővülés áll az IDC friss előrejelzésében.

Európában az idei első negyedévben mindössze 3,8 százalékkal nőtt az okosotthon piac, az ebben az időszakban eladott eszközök száma valamivel meghaladta a 22 millió darabot.
Ezen belül igen nagyok az eltérések az egyes készülékek népszerűségét illetően. Az okos hangszórók továbbra is jól teljesítenek, az első negyedévben közel 4 millió darab 17,4 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit. Az okos kijelzők pedig egyenesen háromszámjegyű növekedést produkáltak köszönhetően az új márkáknak és modelleknek – állítja az amerikai piackutató.
Áruhiány miatt váltott lejtmenetre az okostévék piaca
Ezzel szemben az okostévék piaca visszaesett, de nem a kereslet hiánya, hanem a kínálati problémák miatt. Az okostévék legnagyobb felvevőpiacát Európán belül a közép-kelet-európai régió adja, a térségben 0,3 százalékkal estek vissza az eladások az egy évvel korábbihoz képest.
A járvány összességében negatívan hatott a piacra, de a digitális médiaadapterek értékesítését felfuttatta a karanténhelyzet. „A streaming platformok érdekes tartalom ajánlatokat és árat kínálnak az új ügyfelek számára, és egyre több tartalmat nyelvileg is lokalizálnak „- emelik ki az elemzők.
Közép távon viszont már kedvező kilátásokat jelez előre az IDC, 2024-ben az okosotthon eszközök európai piaca már elérheti a 200 millió darabot, ami évi 16,15 százalékos növekedést jelent majd. Igaz az okostévék szűkös kínálata átmenetileg még folytatódik, a jelenség nemcsak Európát, hanem a globális piacot is jellemzi.
Ami az egyes termékcsoportokat illeti, a videoberendezésekből az első negyedévben 2,5 százalékkal kevesebb talált gazdára, mint egy évvel korábban. Az okostévék piacán elsőként Németországban és Ausztriában jelentek meg a Firefox operációs rendszerű okostévék, amikből a piackutató 2024-re már közel 80 millió darabbal számol.
Az okosvilágítás, a biztonsági monitorok és a termosztátokból a piac az év első három hónapjában együttvéve meghaladta a 4,8 millió darabot, ami 9 százalékos növekedést jelent. A három termékkategória 2024-ben az okosotthon piaca közel egyharmadát jelenti majd.
Ami pedig a szállítókat illeti, a piac több mint a felén öt cég osztozik, a Google, az Amazon, a Samsung az LG és a Sony.

