Látványos élénkülés jeleit mutatja a világjárvány mostani szakaszában az okostelefonpiac, amely az idei első negyedévben tisztes kétszámjegyű növekedést ért el az egy évvel korábbihoz képest. Az elmúlt egy év nagy vesztese az amerikai szankciókkal sújtott Huawei, amely kikerült az ötös élbolyból.
Az idei első negyedévben az okostelefon-gyártók közel 346 millió készüléket szállítottak a világpiacra, ami az IDC piackutató friss jelentése szerint 25,5 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit. A növekedést főleg Kínának és az ázsiai/csendes-óceáni térségnek köszönhetik a piaci szereplők. A két legnagyobb régió veszi fel a globális szállítások felét, éves növekedésük 30, illetve 28 százalékos volt.
Volt honnan visszakapaszkodnia gyártóknak
Az élénkülés meglepte az elemzőket, akik az elhúzódó pandémia miatt ennél lassabb visszatéréssel számoltak. Igaz, teszik hozzá a 2020. első negyedévi összehasonlítási alap az iparág történetének egyik legrosszabb időszaka volt.
A járvány tavalyi indulásakor, a nagy lezárások, főleg a totális kínai lockdown nyomán lényegében leálltak a szállítások, mind a késztermékeké, mind a részegységeké. Mégis bővülésről lehet beszélni, hiszen 2019. első negyedévéhez képest is kétszámjegyű, 11 százalékos volt a növekedés az idei kezdő negyedévben.
A piac élénkülése egyértelműen az 5G-nek köszönhető, illetve annak – mondják a szakértők, – hogy egyre egyértelműbben válnak mindennapjaink fontos elemévé az okostelefonok. A tendencia várhatóan folytatódik a világjárvány utáni világban is, ahová sok felhasználó viszi magával a pandémia idején felfedezett új okostelefonos használati szokásait.
Mindeközben jelentős átrendeződés is megfigyelhető a szállítók sorában, ami nem feltétlenül a járvány miatt következett be. Példa erre a Huawei, amelynek korábban világelső gyártói ambíciói voltak, aztán közbeszóltak az ellene (is) hozott amerikai kereskedelmi szankciók.
Marad a kínai dominancia az élbolyban
Ezek végül a vártnál jobban sújtották a kínai gyártót, amely az idei első negyedévre már kikerült az ötös élbolyból, a sors fintoraként helyét átengedve más feltörekvő kínai gyártóknak, a Xiaominak, OPPO-nak és a vivonak. Közülük a ma már a világ harmadik legnagyobb okostelefon márkává előlépett Xiaomi az elmúlt negyedévben 14.1%, az OPPO 10.8%, míg a vivo 10.1%-ot nőtt.
A korábban inkább a saját belföldi piacukra fókuszáló kínai gyártók sorra jelentek meg a nemzetközi piacokon is. Ők hárman a belépő és középkategóriás eszközök szegmensében töltik be a Huawei korábbi helyét, míg a prémiumkategóriában a Huawei kiesésével a Samsung és az Apple tudta növelni a részesedését.
A világelső koreai gyártó az idei első negyedévben több mint 73 millió készüléket szállított a világpiacra, ezzel annak 21,8 százalékát birtokolhatja. Elemzők szerint bölcs lépés volt a Samsung részéről, hogy az új S21 sorozat darabjait visszafogottabban árazta be, mintegy 200 dollárral olcsóbban dobta piacra, mint az előző évi zászlóshajó kategóriát. Emiatt a reméltnél jobban fogytak az S21-es modellek.
Az okostelefont feltaláló Apple-nek a második hellyel kell beérnie, a negyedév során szállított 55,2 millió készülékkel, köztük a népszerű iPhone 12 sorozattal. Az almalogójú márka ezzel 16 százalékos piaci részesedésre tett szert az idei első három hónapban.
Kik jönnek az LG megüresedő helyére?
Az év eleji időszak másik jelentős változása, hogy az LG bejelentette végleges kivonulását a mobiltelefonpiacról. A koreai márka az utóbbi időben már főleg az észak- és dél-amerikai piacon volt jelen, készülékeinek 50 százalékát az előbbi, további 30 százalékát az utóbbi térségben értékesítette, amivel az észak-amerikai piacon még mindig 9%-os részesedést mondhatott magáénak, Latin-Amerikában pedig 6 százalékot.
Az LG kivonulása azonnali belépési lehetőséget teremt más márkák számára. Mivel a verseny minden eddiginél kiélezettebb, különösen az alacsonyabb kategóriákban, biztosra vehető, hogy legalább 6-10 márka már szemet is vetett az így teremtődő piaci lehetőségekre – vélik a szakértők.