A tavalyi online kiskereskedelmi forgalom alapján készült TOP15 mezőnyében minden korábbi évnél nagyobb volt a mozgás, több volt a helycsere. Ez is jelzi mennyire turbulens piaci környezetben kell működniük a hazai e-kereskedőknek.
A GKID 2015 óta készít rangsorokat a hazai piac legnagyobb forgalmat bonyolító online kereskedőiről. A Mastercarddal együttműködő kutatócég idén négy tematikus forgalmi rangsort állított össze.
A TOP15 legnagyobb forgalmú e-kereskedő mellett elkészült az élelmiszerek és háztartási cikkek online értékesítésével foglalkozó kereskedőket tömörítő TOP10-es FMCG lista.
Rangsor készült a legalább bruttó 5 milliárdos online kiskereskedelmi forgalmat elérő, 100%-ban magyar tulajdonú kereskedőkről is. Ebbe a mezőnybe idén is 13 magyar webáruház került be.
A három – már ismert – forgalmi rangsor mellett született még egy negyedik is, amelyen a GKID saját lakossági mérései alapján a legismertebb spontán márkaismertséggel rendelkező 15 e-kereskedő szerepel.
Változatlan élmezőny, de több helycsere jellemezte az évet
A 2023-as online kiskereskedelmi forgalom alapján készült TOP15 mezőnyében ezúttal minden korábbi évnél több helycsere következett be.
Az eTOPLISTA élén ugyanakkor nincs változás: Magyarország legismertebb és legnagyobb webáruháza továbbra is az eMAG, míg a második legismertebb és legnagyobb online kereskedő az Alza.hu.
A dobogó harmadik fokán viszont már helycsere történt: a Kifli – két helyet javítva lett bronzérmes, megelőzve a MediaMarktot, amely a negyedik helyen zárta az évet.
A 15 legnagyobb Magyarországon működő online kereskedő, 2023
A magyar piacon működő, helyi operációval is rendelkező tizenöt legnagyobb e-kereskedő együttes forgalma 2023-ban bruttó 542,5 milliárd forint volt, ami 4%-os csökkenést jelent 2022-höz képest.
A TOP15-ből hat e-kereskedő online forgalma csökkent 2023-ban, miközben kilencé nőtt, ráadásul közülük öten az éves átlag infláció (17,6%) feletti mértékben nőttek. A múlt évet növekedéssel záró kilenc kereskedő átlagos növekedési üteme 19%-volt, amely közel a kétszerese a teljes piac növekedési ütemének, ami 8,5% volt 2023-ban.
A toplistáról említésre méltó még, hogy immár hatodik éve a Magyar Telekom volt a legnagyobb forgalmú mobiltelefon- és tablet értékesítő az e-kiskereskedelmi piacon, ahol részesedése eléri a piaci szegmens egyharmadát.
A cég online felülete közel 11,5%-át adta a mobiltelefon és tablet, szórakoztató elektronika és számítástechnika termékkategóriák összesített hazai online kiskereskedelmi forgalmának, évi 24 %-os bővüléssel. A tévékészülék értékesítésben az 5. legnagyobb hazai online kereskedőnek számít.
A fő profilja alapján távközlési szolgáltató teljes eszközértékesítése meghaladta a nettó 30,8 milliárd forintot, ehhez közel 200 ezer készüléket adott el online módon.
Átlagon felül nőtt az FMCG piac
A TOP15 listán dobogós Kifli már második éve vezeti a napi közszükségleti cikkek listáját is, mint a magyar piac legnagyobb forgalmú online bevásárló-szolgáltatása.
Az FMCG TOP10-es mezőny második helyén ezúttal is a Tesco végzett, a harmadik helyre pedig az Auchan online áruháza került.
A 10 legnagyobb forgalmú Magyarországon működő FMCG kereskedő, 2023
A 10 legnagyobb online FMCG kereskedő kiegyensúlyozottabb évet zárt 2023-ban. A kereskedők közül csak egy szereplő forgalma csökkent 2023-ban, a bővülést elérő cégek között az átlagos éves növekedés viszont 36% volt.
A TOP10 FMCG kereskedő összesített online forgalma bruttó 124,6 milliárd forintra rúgott a vizsgált időszakban, ami 25%-os bővülést jelent egy év alatt. Az FMCG mezőny két legnagyobb növekedést elérő szereplője a Wolt Market és a Rossmann lett.
Az 10 legnagyobb online FMCG kereskedő között továbbra is két magyar webáruház van: a Pelenka.hu és az iDrinks.hu. Mindkét magyar vállalkozás látványosan bővült 2023-ban.
A magyar cégek toplistáját továbbra is az Euronics vezeti
A legnagyobb forgalmú magyar cégek listáját harmadik éve vezeti az Euronics. A második legnagyobb magyar webáruház az Aqua lett, amelynek 2023-ban sikerült megközelítenie az éllovast. A dobogóra még a Pepita fért fel.
A 13 legnagyobb forgalmú 100% magyar online kereskedő, 2023
A bruttó 5 milliárd forintos online kiskereskedelmi forgalom felett teljesítő magyar cégek mezőnye viszont továbbra is 13 e-kereskedőt számlál.
A legnagyobb 13 magyar e-kereskedő összesített forgalma 2023-ban 156,8 milliárd forint volt, ami csupán alig 1%-os bővülést jelent az előző évhez képest.
Egyre több piactér és feljövőben az előfizetéses hűségprogramok
Az eTOPLISTA idei mezőnyében immár öt cégnek van piactere, mivel az eMAG, Pepita, Wolt és Foodora mellett már a Decathlon is elindította a saját piacteres szolgáltatását, növelve a kínálatot és differenciálva az online boltot.
Ezen felül a listán öt kereskedő: az Alza, Kifli, Wolt, és a Foodora, valamint újabban már az eMAG is rendelkezik előfizetéses hűségprogrammal. Az eMAG saját programja Genius néven épp a napokban indult.
A többi négynél már részben igazolódtak is a várakozások a loyalty programmal kapcsolatban, forgalmuk átlagos növekedési üteme tavaly 49%-volt.
„Egyre többen vezetik be a mentett kártyás fizetést és a csomagautomatás átvételi megoldást is annak érdekében, hogy a vásárlókat még versenyképesebben szolgálhassák ki” – értékeli a folyamatokat Szetnics László, a Mastercard digitális szolgáltatásokért és termékekért felelős regionális vezetője.
Az ismertségi rangsorban tarolnak a kínaiak és a divatkereskedők
A legújabb rangsor a legismertebb kereskedőket mutatja be a webáruházak spontán ismertsége alapján. Ebben a mezőnyben az első két helyezett – az eMAG és az Alza – megegyezik a forgalmi rangsor első két helyezettjével.
A harmadik helyre viszont már felkerült a TEMU, ami jelzi a kínai óriás magyar e-kereskedelmi piacra gyakorolt hatását. Mellette ott van még az ugyancsak kínai Shein és az Aliexpress is.
A 15 legismertebb online kereskedő Magyarországon, 2023
Komoly ismertséggel bírnak még a nemzetközi webáruházként működő – divat- és szépségipari kereskedők, mint az About You, a Bonprix, a H&M, az eCipő vagy a Notino.
A legismertebb 15 e-kereskedő mezőnyében a három legnagyobb magyar webáruház is ott van, csak épp fordított sorrendben: a Pepita a 6. az Aqua a 14. míg az Euronics a 15. a mezőnyben.