A hazai hírközlési hálózatokkal általában elégedettek az előfizetők, de drágállják a szolgáltatások díját, a mobilnetnél pedig keveslik az adott díjért felhasználható adatmennyiséget – derül ki egy friss kutatásból.
A fogyasztók összességében elégedettek a hazai hírközlési hálózatokkal a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) tavaly év végi piackutatása szerint. Az előfizetők több mint négyötödre értékelték az internet sebességét, a folyamatos, hibamentes működést, a tévék csatornaválasztékát – emeli közleményében a szakhatóság. Az általános elégedettségből viszont némileg kilóg az internetezés díjazása, és a korlátozott forgalmú mobilnet.
A legtöbb jó pontot a vezetékes net sebessége kapta
Az itthon elérhető háromféle internetszolgáltatás – vagyis a vezetékes internet, a számítógépen használt, úgymond nagyképernyős internet és a kisképernyős mobilinternet –, valamint a tévészolgáltatás teljesítményét vizsgálta tavaly év végén az NMHH a felhasználók körében. Az általános elégedettséget jól mutatja, hogy a megkérdezettek körében mindegyik internetes vagy televíziós szolgáltatás egy 100 pontos skálán legalább 80 pontot ért el.
A legtöbb pontot a vezetékes net sebessége (84 pont) és hibamentes működése (83 pont), a tévészolgáltatás csatornaválasztéka (84 pont) és a megakadás nélküli működése (84 pont) kapta.
A legkevésbé a tévézés és a vezetékes internet havidíjával (80 és 79 pont), valamint a vezetékes internet sebességével (81 pont) vannak megelégedve az emberek.
Nagy a szórás ugyanakkor az egyes földrajzi régiók között. Nagy általánosságban a községek lakói és a Dél-Alföldön élők a legkritikusabbak ezekkel a szolgáltatásokkal, a legelégedettebbek pedig az észak-alföldiek.
A kutatás külön vizsgálta a mobilnet megítélését, a 14 éven felüliek körében már közel a kétharmad használja ezt a szolgáltatást. Itt a vélemények százas skálára vetített átlaga 83 pont, az érdemi választ adók leginkább a szolgáltatás folyamatos, hibamentes működésével (85 pont), illetve a mobilnet sebességével (84 pont) elégedettek.
A hibamentességnél viszont már kisebb az elégedettség (83 pont), és még kisebb, amikor a havidíjról vagy az adatforgalmi korlátról (81-81 pont) van szó. Azaz a stabil, megbízható működése mellett egy kicsit drágának és kevésnek tartják a felhasználók a mobilnetüket, és szeretnék azt még többet használni.
Mi legyen a fel nem használt mobilnetes adatkeretünkkel?
A szolgáltatók dicséretére legyen mondva, az akut járványhelyzet idején nagy részük külön díj nélkül emelte a leforgalmazható adatmennyiséget. A technológia fejlődésével pedig előbb-utóbb ezen a piacon is – a vezetékeshez hasonlóan – általános lesz a korlátlan adatcsomagok ideje, ami ma még az átlag előfizetőnek meglehetősen drága.
(Addig is tovább ütnénk a vasat. A közel két éve indult digitrendi.hu első cikkében néztünk utána, hogy van-e mód nálunk az előfizető adott hónapban fel nem használt mobilnetes adatkeretének a továbbgörgetésére. Azóta sem sok minden történt ezen a téren, pedig szakértők szerint adott ügyfélkörben a lépést a szolgáltatók akár a versenyelőny növelésére is bevethetik.)
Visszatérve a mobilnet hazai megítélésére, noha a technológia önbizalmat és jártasságot igényel, még sincs érdemi különbség a nem, az életkor és a munkaerő-piaci státus szerint abban, hogy a felhasználók mennyire elégedettek a szolgáltatással.
Jelentősen eltértek viszont a vélemények a telefonos mobilnetről a lakóhely, a régiók és az iskolázottság alapján. A legkritikusabbak a budapestiek, viszont a legelégedettebbek a fővárosban egyébként felülreprezentált, bár ott is kisebbségben lévő diplomások. Ezen kívül az Észak-Alföldön és a Dél-Dunántúlon a legelégedettebbek az emberek a telefonos mobilinternettel, és Észak-Magyarországon panaszkodnak rá a legtöbben.