A kibercsalók a „biztonságos” titkosított üzenetküldőkre váltanak. Új célpontok a WhatsApp és Telegram, de a legnagyobb csalásforrások a Meta régebbi platformjai(Facebook, Instagram) maradtak – derül ki a Revolut friss kutatásából.

A neobank harmadik „Fogyasztói Biztonsági és Pénzügyi Bűnözési Jelentése” szerint a Meta platformjai maradtak a csalások legnagyobb forrásai (54%), a Revoluthoz bejelentett esetek alapján.
Magyarországon ez az arány még magasabb, 63%. Ez a Google platformjaihoz képest kiemelkedően magas, hiszen azok az összes csalásoknak a 0,09%-ra rúgtak.
Az online tér bűnözőinek a kedvenc terepe elsősorban a Facebook, a bejelentett csalások 28%-a ered innen. Figyelemreméltó azonban, hogy a bűnözők egyre inkább a titkosított üzenetküldő szolgáltatások felé fordulnak az áldozataik kihasználására.
Így már a másik Meta platform a WhatsApp (21%), valamint az orosz befektetői hátterű, dubaji székhelyű Telegram (18%) is egyre nagyobb szerepet játszik a csalásokban.
A titkosítás nem egyenlő a védelemmel – fókuszban a jegyvásárlások
A felhasználók azt hiszik, hogy ezek a platformok biztonságosak, miközben a Telegram-ról induló csalások száma 121%-kal nőtt 2024 második felében, míg a WhatsApp-on elkövetett csalások száma szintén aggasztó mértékben, 67%-kal emelkedett.
Magyarországon az ezekről a platformokról származó csalások aránya 22%, ezen belül a Telegram kiugró: az összes befektetési csalás 47%-a, míg az álláshirdetéssel kapcsolatos csalások 63%-a innen származik.
A vásárlási csalások továbbra is dominálnak, a jegyekkel kapcsolatos csalások a fiatalabb generációkat célozzák meg.
A csalások folyamatosan változnak, de a vásárlási csalások továbbra is a legelterjedtebbek. A legtöbb országban ezek a leggyakoribb átverések, Magyarországon pedig különösen magas az arányuk (70%).
A múlt év második felében egy különösen aggasztó trend figyelhető meg a jegyekkel kapcsolatos csalások terén, amely főként a fiatalokat célozza meg: a 17-24 évesek (36%) és a 25-34 évesek (38%) körében fordult elő a legtöbb ilyen eset.
A jelentés kiemeli, hogy a fintech cég igyekszik a maga részéről is minél többet megtenni ezen jelenségek kiszűrésére, megállapítva, hogy ezek révén 2024-ben több mint 600 millió font értékű potenciális csalást akadályozott meg.
A pénzintézet folyamatosan fejleszti a biztonsági funkcióit: idén elindította az alkalmazáson belüli hívásokat, hogy segítsen az ügyfeleknek gyorsan leleplezni a megszemélyesítő csalásokat, valamint valós idejű AI csalásfelismerő rendszereket, tranzakciós limiteket, biometrikus hitelesítési követelményeket vezetett be, és oktatási forrásokat nyújt, hogy a fogyasztók tájékozottak maradjanak a lehetséges kockázatokkal kapcsolatban.
A kártérítésben a közösségi média vállalatok is vállaljanak részt
„A Revolut és más pénzintézetek ismételt felhívásai ellenére, a közösségi média platformok továbbra sem tesznek eleget a csalások megfékezésére, és ez az inaktivitás nem csupán hanyagság – hanem a pénzügyi bűncselekmények közvetett támogatása – ” – emeli ki Woody Malouf, a Revolut pénzügyi bűnesetekért felelős vezetője.
A cég proaktív beavatkozást sürget, beleértve szigorúbb ellenőrzési folyamatokat a hirdetők és a tartalomkészítők számára. Legyen az eszközök között az erőteljes, AI-alapú monitorozás, valamint a szorosabb együttműködés a pénzintézetekkel és a rendvédelmi szervekkel.

