Hálózatkorszerűsítés vezetéken és mobilon egyaránt, egyre aktívabb részvétel a felújított készülékek piacán, megújult ügyfélkapcsolati rendszer, valamint az önálló toronyvállalat terve – ez mind szóba került a Magyar Telekom évértékelő sajtótájékoztatóján.

Telekom csúcséve 2024

Kijöttek a társaság 2024-es zárónegyedévének és a teljes évnek az adatai, ezek alapján elmondható, hogy kiemelkedően jó évet tudhat maga mögött a legnagyobb hazai távközlési csoport, mind a konkrét üzleti mutatók, mind az egyes szegmensekben bekövetkezett pozitív irányú változások miatt.

Az éves összegzést Rékasi Tibor vezérigazgatótól és Daria Dodonovától, a hamarosan leköszönő gazdasági vezérigazgatóhelyettestől hallhattuk. A csoport, amely a magyarországi leányvállalatot jelentő Magyar Telekomból és az észak-macedóniai leányvállalatból áll 2024-ben 967,5 milliárd forintnyi árbevétellel zárhatta az évet, ami 13,9 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit.

Ebből a magyar leányvállalat összbevétele 885,6 milliárd forint volt, az előző évi 774,8 milliárd után. A növekedés részben a havidíjakat érintő inflációkövető díjkorrekciónak a számlájára írható.

Az egyes szegmensekből tavaly is a mobil vitte a prímet, 565, 5 milliárd forinttal 15,1 százalékkal haladva meg az egy évvel korábbit évit. Dinamikában a vezetékes bevételek is megközelítették a mobilt, 13,1 százalékot nőttek, meghaladva a 308 milliárd forintot. A rendszerintegrációs és IT szegmens 9,6 százalékos bővülést hozott össze, éves bevétele meghaladta a 94 milliárd forintot. Ebben szerepe volt néhány nagyobb projekt elnyerésének.

A csoportszintű jövedelmezőség is látványosan javult, a működési eredmény 51 százalékkal haladta meg a 2023-at, az EBITDA AL 29,1 százalékkal javult 333 milliárd forint fölé, a közel 164 milliárd forintos adózott eredmény pedig közel megduplázódott az előző évhez képest.

Kétszámjegyű növekedést hozott az egy mobil SIM-kártyára jutó bevétel, meghaladva a havi 4800 forintot, ezen belül a havidíjasoké 16,9 százalékkal 7500 forint fölé nőtt. A vezetékes internetre előfizetők havi átlagos költése(ARPU), 18,3 százalékkal 5374 forintra emelkedett.

Hálózatkorszerűsítés az 5G és a gigabites technológiák jegyében

Tavaly lezárult a Telekom mobilhálózati infrastruktúrájának 202 óta tartó modernizációja, aminek során 3600 bázisállomást korszerűsítettek. Ez nemcsak a kapacitás bővítését jelentette, hanem jelentős energiamegtakarítást is hozott. A mobiltechnológián belül kiemelt szerep jutott az 5G-nek, amelynek hazai lefedettsége a 2023-as 66 százalékról 2024-re 74 százalékra nőtt.

A vezetékes hálózatban folytatódott a korszerű gigabites sebességre képes technológiák arányának a növelése. A tavaly kiépített 200 ezret meghaladó új gigabites hozzáférési ponttal 3,8 millió háztartást érnek ma már el, ami 83 százalékos lefedettséget jelent a vezetékes hálózaton. Idén további 250 ezer gigabites kapcsolattal bővül a Telekom vezetékes hálózata.

A hálózatfejlesztésekkel kapcsolatban több kérdést is feltettünk a vezérigazgatónak. Rékasi Tibor a nemrég bejelentett uniós támogatású, a szélessávú elérésbe a kisebb településeket bevonni szándékozó Gigabit Magyarország programról elmondta, hogy számukra is annyira friss, dolog, hogy egyelőre tanulmányozzák.

Úgy vélte, még korai bármit is mondani arról, hogyan hat majd a társaság további hálózatfejlesztési terveire, de egyébként üdvözlik a programot.

Az 5G hálózaton belül a Telekom számára is egyértelmű irány az önálló 5G technológia(5GSA) kiépítése, de úgy látják, hogy összlakossági dimenzióban egyelőre még nincs rá szükség, a privát hálózatokban pedig már most is meg tudják oldani az üzleti ügyfelek igénye szerint.

Az Európát is elérő műholdas (Starlink) hullámmal kapcsolatban pedig elmondta, hogy még nincsenek konkrét tervek. A vezérigazgató úgy véli, hogy ez a technológia alapvetően nem arra való, hogy a szélessávú tömegigényeknek tudjon dinamikusan további teret nyitni, inkább rétegigényeket, a hálózati kapcsolódás fehér foltjainak a lefedését szolgálja ma még ki.

Szóba került még az ügyfélkapcsolati (CRM) rendszer teljes lecserélése is, amivel felgyorsultak az ügyfélkezelési folyamatok, nőtt az ügyfélkezelés hatékonysága.

Ennek kapcsán szóba került a mesterséges intelligencia jövőbeni szerepe is. A pár hónapja elindult egy éven át ingyen használható perplexity AI-alkalmazást eddig 115 ezren töltötték le. Elhangzott, hogy a hazai szakembereknek köszönhetően Magyarország a DT-csoporton belül AI-kompetencia központ lett.

Jó iránynak bizonyult, hogy 2023-ban beléptek a felújított készülékek piacára is, tavaly már az online értékesített telefonok 10 százaléka származott ilyen eszközökből.

Idei tervek, újabb növekedési mutatók

Ami az idei kilátásokat illeti bevételben 1%-3% közötti növekedést vár a Telekom, a távközlési pótadó 2025-ben történő megszűnését figyelembe véve pedig az EBITDA AL 12%-15% közötti megugrására számítanak.

Célkitűzések:

Telekom csúcséve 2024

Formálódik a Telekom saját toronyvállalata

Az eseményen szóba került az az igazgatósági döntés is, amely elindítja a társaság még tavaly nyáron beharangozott tervét a saját toronyvállalat megalapítására.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy hasonlóan a versenytársak (Yettel, Vodafone) korábbi lépéséhez a Telekom is szétválasztja mobil infrastruktúráját és a passzív elemeket (különálló tornyok, háztetőkön és egyéb helyszíneken elhelyezett tartószerkezetek) egy saját tulajdonú leányvállalatba szervezi ki.

Ennek kapcsán kapott felkérést a társaság menedzsmentje a szétválasztás megvalósításához szükséges előkészítő lépések megtételére. Az előzetes vizsgálatok során már be is azonosították a szóba jöhető hozzávetőleg 2800 helyszínt.

A szétváláshoz még szükség van pénzügyi elemzésekre, számviteli, jogi és egyéb dokumentációra. Az igazgatóság ebben az ügyben várhatóan idén júniusra hív össze rendkívüli közgyűlést, ami után a feltételek teljesülése esetén a szétválás még ez év végéig megvalósulhat.