A mobiltelefonok és az okosórák már jó pár éve megjelentek a fizetési piacon is, de igazi lendületet a koronavírusjárvány hozott ezen a téren, ami várhatóan a pandémia lecsendesedésével sem esik vissza. Ezt tanúsítják a hazai bankok friss felmérései is.

A globális mobilfizetési piac a 2021-re előre jelzett 1,97 ezer milliárd dollárról 2028-ra elérheti akár a 11,83 ezer milliárd dollárt is, ami 29,1 százalékos éves növekedést jelent a következő években is. A covid globális hatása példátlan és megdöbbentő volt, a mobilfizetés minden régióban pozitív hatást gyakorol a keresletre a világjárvány közepette – állapítja meg a Fortune Business Insights elemzése.

A mobilfizetés lehetővé teszi az azonnali pénzátutalást és a készpénzes tranzakciók biztonságos helyettesítését. A nagy sebességű mobilhálózatok elérhetőségének növekedése és az okostelefonok elterjedtsége világméretekben lendíti fel a mobilalapú fizetési megoldások terjedését.
A digitális, vagyis a Z generáció teremthet nagy lehetőségeket a fizetési megoldásokban a pénzügyi szektor számára. A cégek a mobilos fizetési formák ösztönzésére pénzvisszatérítési, pontbeváltós, hűségpontos ajánlatokkal rukkolnak elő.
A magyarok kétharmada mobilbankol már
A 18 év feletti magyarok kétharmada használ valamilyen mobilfizetési megoldást vagy pénzügyi alkalmazást a telefonján – derül ki az OTP Bank megbízásából több mint ezer fős mintán, idén májusban, a Pulzus Kutatási Rendszerrel készült felmérésből.
A mobillal fizetők egyértelműen élelmiszerre költenek a leggyakrabban, de a háztartásban használatos eszközöket, sportfelszereléseket is vásárolnak, szórakozást, illetve vendéglátást is finanszíroznak ezen a módon.
Ami az egyes platformokat illeti, a megkérdezettek 39 százaléka használja a fizetéshez a Simple by OTP-t , a Google Pay-t 21 százalékuk, az Apple Payt pedig 12 százalék.
A felmérésből az is kiderül, hogy minél magasabb valakinek az iskolai végzettsége, annál jellemzőbb, hogy használja a mobilját fizetésre: az alapfokú végzettségűek 60%-a, míg a középfokú és felsőfokú végzettségűek 74%-a fizet rendszeresen a telefonjával.
Az egyetemet vagy főiskolát végzettek inkább a Simple by OTP-t vagy az Apple Pay-t használják. Az utóbbit használók az átlagnál lényegesen magasabb arányban – 96% – fizet már mobillal. A mobillal fizetésre a városban élők közel háromnegyede nyitott, a községekben élőkre ez kevésbé jellemző.
„A felhasználók döntő többsége az egyszerű és gyors használat miatt preferálja a mobilfizetési megoldásokat vagy pénzügyi alkalmazásokat. Biztonságosnak tartják, megbíznak a banki applikációkban. Egyre szűkülő körben, de van olyan csoport is, amely attól tart, hogy ellopják a személyes adatait, vagy bonyolultabbnak gondolják a mobilos fizetést, ezért választják a készpénzt vagy a kártyás vásárlást”- emeli ki Farkas Tamás, az OTP Bank bankkártya-kibocsátás terület menedzsere.
Az okosórákban még nincs áttörés a fizetésnél
A mobilfizetés leginkább a 18-39 éves korosztály körében igazán népszerű, míg a 60 év felettiek bonyolultnak, nehézkesnek érzik a megoldást, ezért meg sem próbálkoznak vele. Az életkori sajátosságok azt is befolyásolják, kik és mit vásárolnak mobilon vagy pénzügyi alkalmazásokon keresztül.
A 60 év felettiek jellemzően élelmiszerre, míg a 18-39 évesek ruházatra, sportfelszerelésekre, szórakozásra és vendéglátásra költenek ilyen módon. A mobillal fizetők általában élelmiszerre költenek a leggyakrabban – a válaszadók 58 százaléka állította ezt.
A túlköltekezés azonban egyik korosztályra sem jellemző, a válaszadók 81 százaléka önbevallása szerint nem költ többet amióta mobillal fizet.
A kutatásból az is kiderült, hogy az okosórák megjelenése egyelőre nem hozott áttörést a mobilfizetési szokásokban. Mindössze a válaszadók 5%-a fizet gyakrabban az órájával, mint a telefonjával, és csupán 4% szereti jobban az órás fizetést, mint a telefonos megoldást.
Százezres határt lépett át a K&H-nál az okoseszközzel fizetők száma
Most csinált összesítést a másik meghatározó magyarországi kereskedelmi bank is a mobil- és okoseszközzel megvalósított fizetési tranzakciókról A K&H a saját ügyfeleinek ezirányú szokásait vizsgálta.
Jelentése alapján májusban már 100 ezer felett volt az okoseszközzel fizető K&H-sok száma, ami majdnem háromszorosa az egy évvel korábbinak. A vásárlások száma is masszív emelkedést mutat, az Apple Pay-hez, Google Pay-hez, Xiaomi Pay-hez és Garmin Pay-hez köthető tranzakciók száma 18 százalékkal nőtt áprilishoz képest.
Az Apple Pay- és Google Pay-forgalom pedig éves szinten 150, illetve 883 százalékkal nőtt. A K&H-sok az országos bővülést is felülmúlták, az első negyedévben 302 százalékkal több alkalommal 292 százalékkal nagyobb összeget költöttek, mint egy évvel korábban, ehhez képest a teljes piac 158 és 177 százalékkal bővül.
Minden platformon nagy az előrelépés
Idén májusban a Google Pay-fizetések összege meghaladta az 5,4 milliárd forintot, ami 883 százalékos növekedésnek felel meg éves szinten. A vásárlások száma pedig 921 százalékkal 956 ezerre emelkedett.
„Figyelembe kell venni, hogy a Google Pay esetében még alacsonyak a bázisadatok, mivel a K&H tavaly áprilisban vezette be ezt a megoldást. Jól mutatja az okostelefonos fizetés térnyerését a Google Pay-nél hamarabb bevezetett Apple Pay-adatok alakulása, amely Idén májusban 11,1 milliárd forint volt, ami 150 százalékos bővülés az egy évvel korábbihoz képest. A vásárlások száma pedig 156 százalékkal közel 1,7 millióra emelkedett. – emelte ki Árva András, a K&H lakossági szegmensért felelős marketingvezetője.
A teljes piacról egyelőre csak az első negyedévről vannak hivatalos adatok, amelyek szerint 168 százalékkal 47 millió fölé emelkedett a mobiltárcás fizetések száma éves szinten, ez ezekhez köthető forgalom pedig 177 százalékkal közel 291 milliárd forintra nőtt. Ezen belül a K&H-nál az okoseszközös fizetések száma 302 százalékkal majdnem 5,5 millióra, az összeg pedig 292 százalékkal 35 milliárd forint fölé ugrott.
Árva András hozzátette: ma már elérhető a pénzintézetnél a Garmin Pay- és a Xiaomi Pay-fizetés is, ám előbbit tavaly szeptemberben, utóbbit idén áprilisban vezette be a K&H, így még nincsenek éves összevetésű adatok. „Jól látszik ugyanakkor, hogy valamennyi okoseszközös megoldásnál jelentős a növekedés. Májusban 19 százalékkal nőtt a tranzakciók száma áprilishoz képest.