Az idei lesz az elmúlt évtized legrosszabb éve az okostelefon-iparban. A szállítások tovább csökkennek, a legnagyobb mértékű visszaesés épp a korábbi feltörekvő ázsiai és az észak-amerikai piacokon várható.
Már az éves előrejelzését hozta nyilvánosságra a napokban a Counterpoint Research, ami nem sok jót ígér az okostelefongyártóknak. Az elemzőcég becslései szerint az idei szállítások 6 százalékkal 1,15 milliárd darabra esnek vissza, ami az évtized leggyengébb éves mutatója.
Ázsia a növekedés egyik fő akadálya, mivel elmaradt az év elejére várt gazdasági fordulat Kínában, és a tágabb régió más a feltörekvő piacain, köztük Indiában is inkább erősödő visszaesés tapasztalható.
Emellett Észak-Amerika is jelentős mértékben hátráltatja a globális fellendülést, a kiábrándító első félév kétszámjegyű egész éves csökkenést eredményezhet.
Rekordmesszeségbe tolódik a készülékcserék ideje
A munkaerőpiac erősödése és az infláció csökkenése ellenére a fogyasztók vonakodnak attól, hogy rövid időn belül újra cseréljék a telefonjaikat. Sőt világszerte, még az USA-ban is rekordmesszeségbe tolódnak a készülékcserék, ami ugyancsak negatívan hat a keresletre.
A cég elemzője szerint megszakadt a gazdaságban zajló események és a telefont vásárló fogyasztók közötti kapcsolat. Idén eddig rekord alacsony mértékű frissítést tapasztaltak minden szolgáltatónál.
Arra viszont nem tér ki az elemzésből nyilvánosságra hozott részben a kutatócég, hogy hány évet jelent a készülékcsere idejének a kitolódása.
Ugyanakkor érdeklődéssel figyelik a negyedik negyedévet, mert az iPhone 15 bevezetése nagy lehetőséget ad a szolgáltatóknak akár ügyfelek átcsábítására is. Kínában is jó pozícióban van az Apple, mivel a prémium és az ultraprémium szegmens továbbra is bővül – ezt már az ottani piacokat monitorozó szakértő állítja.
Elemzői várakozások szerint idén éves szinten (megint) első számú márkává is válhat az Apple a világ okostelefon-piacán. Feltéve, ha a vállalat nem ütközik megint gyártási problémákba, mint tavaly. (Az almalogójú márka találta fel ezt a készülékkategóriát, így a piacot is egy ideig nagy előnnyel vezette.)
A kilátások egyelőre annyira borúsnak tűnnek, hogy a Counterpoint Research kutatói még 2024-re is azt vélelmezik, hogy késik majd a kilábalás.
Itthon a prémium kategóriából (is) sokan keresik a használtat
A bevizsgált és felújított okostelefonok kereskedelmére specializálódott Rejoy.hu több száz magyarországi vásárló bevonásával mérte fel a piaci keresletet, az iskolakezdés apropóján.
A kutatásból kiderül, hogy az egyetemista- vagy főiskoláskorú, 18-24 év közötti vásárlók rendelik a legdrágább, legnagyobb tudású készülékeket – például az iPhone 12 és 13 termékcsalád Pro és Pro Max modelljeit.
A Z generációba sorolt fiatalok átlagosan több mint kétszer akkora, 170 ezer forint körüli összeget költenek felújított okostelefonra, mint az Y-generációs vásárlók.
Az előbbiektől várható, hogy a jövőben újra használt prémium modellekre cseréljék a meglévő készülékeiket, míg a harmincas éveik végén járó, vagy idősebb ügyfelek a régebbi, olcsóbb telefonokkal is beérik.
Ezek alapján választ mobilt a Z generáció
A korosztály számára a közösségi média, a fotózási, képszerkesztési képességek a legfontosabbak, de sokaknak számítanak a mobilfizetési szolgáltatások és a mobilos játékválaszték is. Tízből hét fiatal státuszszimbólumnak tartja az okostelefonját.