Amolyan mintaboltként, további offline üzlettel bővül az Extreme Digital hálózata, ahol a cég elsőként teszteli kényelmi szolgáltatásait. Az eMAG-gal tervezett fúzióját viszont még nem hagyta jóvá a GVH.

Edigital

Sorrendben a 17. fizikai boltját nyitotta meg Budapesten az Extreme Digital. A hazai webkereskedelmi piac meghatározó szereplője a Nyugati pályaudvar szomszédságában lévő boltban teszteli a kiszolgálást és a termékek személyes átvételét gyorsító újításait. A több mint 200 négyzetméteres eladótér mellett 400 négyzetméternyi raktárhelyiség is a kereskedelmi egység szerves része.

A jövő a hibrid modellé

A megnyitón Várkonyi Balázs ügyvezető igazgató kiemelte, hogy az országos lefedettségű bolthálózat egységeibe általában nem az utcáról néznek be a vevők, hanem már az online világból érkeznek. Hisz abban, hogy a kereskedelem jövője a hibrid modell, az offline és az online vásárlási élmények kombinációja lesz. (A témáról részletesebben nemrégiben itt írtunk egy nagy nemzetközi felmérés alapján.)

Az átalakuló vevőkör egy része továbbra is igényli azt, hogy a megvásárolni kívánt terméket közelebbről is megnézhesse. Aztán eldönti, hogy ennek alapján végül a weben rendeli meg, vagy ott helyben bonyolítja le a vásárlást.

Azok viszont, akik járatosak az online világban, és az ott szerzett információk alapján is elboldogulnak, inkább interneten rendelik meg a kiszemelt árut, amit aztán szeretnének minél előbb ténylegesen is a magukénak tudni.

Ezt támasztják alá a cég tapasztalatai is. Egy év alatt, 45 százalékról több mint 51 százalékra nőtt a bolti átvételt preferáló online rendelések aránya az Extreme Digitalnál. Egyre többen élnek a lehetőséggel, hogy akár a rendelés napján átvehessék a raktáron lévő termékeket. Tavaly üzletenként átlagosan 25 ezer darab online feladott, bolti átvételes megrendelést szolgáltak ki.

Fizető- és éjjel-nappali csomagautomaták bolton belül

A vásárlást gyorsító újítások közé tartozik, hogy a mintaüzletben már közvetlenül az eladóknál is lehet bankkártyával fizetni, így elég a vásárlónak az átvételi pulthoz odamennie. Hamarosan készpénzt és bankkártyát egyaránt elfogadó fizetőautomatákkal bővül az eladótér.

Mint megtudtuk, egy a raktártól leválasztott külön üzlettérben pedig a Foxposttal közös csomagautomatát is felállítanak. Aki ebbe a boltba kéri az online kifizetett, termék kiszállítását, annak nem kell még várakoznia sem. A következő évtől a csomagautomata éjjel-nappal elérhető lesz. A csomagautomaták népszerűsége növekszik, jelenleg 30 százalék körüli.

Egyre jobban kifizetődik a saját futárszolgálat

A hibrid modellben fontos szerepe van a futáros kiszállításnak is: az Extreme Digital a tavalyi Black Friday idején vezette be a saját futárszolgálatát. Terveik szerint az idei év végére várhatóan a Budapestről és Pest megyéből érkező, háztartási berendezések 40 százalékát ez fogja kiszolgálni. A saját járműflottával és csapattal működő szolgált további fejlesztése, bővítése várható.

Az üzletnyitón elhangzott, hogy az idén további 20 százalékkal növekszik a magyarországi internetes kiskereskedelem, amelynek összértéke elérheti az 550-600 milliárd forintos forgalmat. Ez már mintegy a 6 százaléka a teljes hazai kiskereskedelmi értékesítésnek. A növekedés dinamikáját az is jól érzékelteti, hogy utóbbi mutató öt éve még alig 2 százalék volt.

Várkonyi Balázs emlékeztetett rá, hogy szeptember 14-től Magyarországon is bevezetik az internetes biztonsági kód szolgáltatást. Ennek használata az Európai Unió PSD2(nyílt bankolási) irányelve miatt válik kötelezővé minden online tranzakció során. A díjmentes szolgáltatás lényege, hogy az unión belüli online vásárlások esetében a kártyaadatokon túl SMS-ben a telefonunkra érkező, egyszer használatos biztonsági kódot is meg kell adni a fizetés jóváhagyásához.

Egyelőre parkoló pályán a piacvezetők fúziója

Az ügyvezetőt megkérdeztük az eMAG-gal tervezett, néhány hónapja bejelentett fúzió alakulásáról is. Mint ismert jó ideje rivalizál egymással a hazai webkereskedelem két nagyágyúja az Extreme Digital Zrt.és az eMAG hazai leánycége. Idéntől viszont úgy döntöttek, inkább egyesítik erőforrásaikat. A tényleges fúziót őszre tervezték. A szándék kinyilatkoztatásán túl a tényleges részletek kidolgozásához meg kell várniuk a Gazdasági Versenyhivatal jóváhagyását is, amire hírek szerint októberben kerülhet sor.

Négy év után cserélt helyett az eMAG az Extreme Digitallal a legnagyobb forgalmú webáruházak listáján. A GKI Digital ötödik éve publikálja a webáruházak tízes rangsorát. A legutóbbi összesítés szerint a magyarországi online vásárlók 2018-ban az eMAG-nál költöttek a legtöbbet. Tavalyi teljesítménye alapján az utóbbi négy évben piacvezető Extreme Digital pedig ezúttal a második helyre került, míg a harmadik legjobban teljesítő az offline piacról indult Media Markt lett.

A két vezető áruház klasszikus webpláza, vertikálisan és horizontálisan is széles termékpalettával. Köztük is van azonban némi különbség. Az eMAG eddig kizárólag online értékesített, az első tíz kereskedő közül egyedüliként. Érdekes lesz majd figyelni, hogy a piacvezető tandem tervezett fúziója hogyan alakítja majd át a következő években a piaci erőviszonyokat.

Edigital